Visst går du med i Pridetåget
Men varför behöver vi ett Pride här i Östersund?
Relaterat
Pride är ett segertåg över rädslan för det okända. Pride visar att icke-heterosexualitet finns mitt ibland oss. Vi är din granne, din släkting och din kollega. Vi älskar och attraheras av andra människor, precis som du, skriver Elin Grelsson, frilansskribent, krönikör och sidekick i P3.
Bögjävel! Äckel!
Jag kunde höra glåporden efter honom när han gick över skolans parkering. Han var en av de få öppet homosexuella i Östersund, en av de få som redan på gymnasiet vågat komma ut.
Jag beundrade honom. Jag hade inte samma mod. Jag vågade inte berätta om min bisexualitet annat än för några av mina allra närmaste vänner.
Nu stod jag här tyst. Vågade inte säga emot, medan ropen efter honom skallade.
Bara något år senare bröt jag själv tystnaden. Jag förälskade mig i någon av samma kön och kärleken gjorde det omöjligt för mig att vara tyst. Jag älskade en annan människa. Varför ska vi någonsin vara tysta om kärleken när det ändå finns alltför lite av den?
Nu var det min tur att få viskningar bakom ryggen. Min tur att ha en bästis som blev tillfrågad om det inte var jobbigt att vara vän med mig, tänk om jag skulle tafsa på henne? Det var min tur att vara annorlunda och avvikande, fastän det enda jag gjorde var att älska.
Vi är rädda för det okända. Det okända sker alltid någon annanstans. I andra städer, på andra arbetsplatser, i andra byar, i media. Det vi inte känner till skräms vi av. Kanske så mycket att vi bildar fördomar, utifrån de schablonbilder vi och andra skapar. Kanske så mycket att rädslan blir till hat.
Det stora antalet hatbrott mot homo, bi och transsexuella, som fortfarande finns i Sverige i dag, är toppen av ett isberg. Ett berg som vittnar om ett Sverige där okunskap, rädsla och fördomar fortfarande existerar. Där rädslan blir större än kärleken, oavsett om det handlar om glåpord, fikarumsprat om det onaturliga i något annat än heterosexualitet eller att slå ner en öppet icke-heterosexuell människa.
Därför är Pride så viktigt. I alla städer, på alla orter, i närheten av dig. Det är viktigt att bryta tystnaden och inte låta fördomarna få vinna. Pride är ett segertåg över rädslan för det okända. Pride visar att icke-heterosexualitet finns mitt ibland oss. Vi är din granne, din släkting och din kollega. Vi älskar och attraheras av andra människor, precis som du.
Jag är stolt och tacksam över min sexuella orientering. Över att jag har förmågan att attraheras av och älska människor av alla kön. Att jag tagit mig ur rädslan och krossat begränsningar. I Pridetåg samlas vi som vägrar vara tysta, vi som inte är rädda och vi som hellre lär känna än skräms av det som är okänt för oss. Oavsett kön eller sexuell läggning går vi tillsammans för öppenhet och kärlek.
Visst går du med?
Elin Grelsson,
frilansskribent, krönikör och sidekick i P3.
F.d. jämte, numera bosatt i Göteborg






























Senaste kommentarerna:
Skrivet 22 jul 2009 08:22 P. (Ej registrerad)
Jag har aldrig förstått varför man behöver ett Pride-tåg för att vara homosexuell. Är det så viktigt att skrika ut sin sexuella läggning? Varför kan man inte agera som 'vanligt' folk gör fast med en person av samma kön, om man nu vill?
Att bara vara sig själv öppet borde väl vara nog, eller?
Sedan kan man om man vill fråga sig hur jämställt det är att homosexuella/bisexuella/transsexuella får ett tåg, medan personer som är heterosexuella skulle anses som "homo-hatare" om de fick för sig att göra något liknande.
Skrivet 22 jul 2009 09:20 MammaMu (Ej registrerad)
Håller med P: det börjar kännas lite överdrivet det här med Pridefestivaler, väldigt ojämnställt. Som heterosexuell får man passa sig så att man inte trampar nån på tårna, men alla med annan sexuell läggning har ständigt behov av att basunera ut den - sin läggning alltså. Varför??
Skrivet 22 jul 2009 11:02 Emil (Ej registrerad)
En anledning till att Pridetåget finns är väl att det länga varit väldigt skamfyllt att vara homo. I den mysiga boken Bibeln går att läsa att den man som ligger med en man som en man ligger med en kvinna ska stenas. Även om Sverige idag är rätt sekulariserat och ganska tolerant så försvinner inte tusen års skam över en dag. Därför kan det nog vara bra med en händelse där det finns kollektivt stöd för alla som fortfarande skäms och/eller inte vågar komma ut med sin sexualitet.
Skrivet 22 jul 2009 11:28 GrovtInitiativ (Ej registrerad)
P: Pride behövs inte för homosexualiteten i sig, den behövs så länge det fortfarande finns alla de fördomar och rena mobbing som Elin beskriver.
Men sedan är det också relevant för alla heteros. Homofobi angår alla - att böghat finns gör att jag som straight man alltid kan hamna i samma mobbingsituation för minsta sak som kan verka fjollig. Rosa skjortor har inte förändrat nåt.
Skrivet 22 jul 2009 11:34 Gäsper (Ej registrerad)
Instämmer med P och Mammamu. Jag förstår inte heller behovet av att basunera ut sin sexuella läggning och att definiera sig som person utifrån den. Behövs det verkligen göras en sån enorm grej av det hela varje år? Tolerans och lika värde är honnörsord för mig men jag tycker att det här med "festivalerna" börjar bli löjligt.
Skrivet 22 jul 2009 11:45 Kalasjnikova (Ej registrerad)
Anledningen till att Pride-tåg, föreläsningar om hbt-läggning, gayklubbar, föredömen m.m m.m behövs är för att vissa människor helt enkelt inte ser hbt-människor som just människor. Eller som "P" skrev, "vanligt folk". Bara där svarar ju människan själv på frågan. Vi lever dessvärre i ett samhälle som knappast låter en människa leva efter sin egen sexuella läggning och då behövs dessa Pride-tåg och alla andra saker. Och det gäller såväl högervridet folk som vanliga Svenssons, alla har de något problem med hbt-människor av någon anledning. Det är därför de "basunerar" ut det, för att om någon känner att de kan komma ut i samhället kanske andra har det lättare sedan, även hbt-människor ska kunna hålla hand offentligt.
Mammamu: Är det verkligen så ojämnställt med Pride? Fundera verkligen på saken om det inte råkar finnas en liten annan infallsvinkel eller två på saken. Personligen har jag som heterosexuell aldrig känt att jag är nära att trampa någon på tårna när detta ämne diskuteras.
Skrivet 22 jul 2009 12:41 C (Ej registrerad)
Det finns och kommer alltid finnnas folk som hatar. Om det är judar, brats, invandrare, pälsägare eller htb spelar ingen roll för dem. Dessa "botar" man inte med tåg. Visst r det bra att uppmärksamma att alla inte tycker om samma saker men nu börjar man bita sig själv i svansen. Samtidigt som man inte vill vara uddaeller onormal så ska man uppmärksammas på alla möjliga olika sätt.
Stod och kollade på första Pride tåget i Sthlm och insåg att alla runt mig stod och glodde på helt vanliga personer bara gör de hade en annan sexuell läggning. Jag kände mig urdum och gick.
"Im the only gay in the village" scenen från Little Britain beskriver det bra. Det är ingen stor grej längre för majoriteten av samhället att vara gay.
Skrivet 22 jul 2009 13:06 Kristina Ernehed (Ej registrerad)
hade jag varit hemma hade jag såklart gått! pridetåget här i sthlm förra sommaren var några timmar av pur glädje och kärleksrus som borde göra vilken människa som helst lycklig oavsett vem man gillar att gilla.
plus att det är skönt att få ett litet avbrott i det ständiga utbasunerandet av heteronormativiteten. fattar inte det här enorma hävdelsebehovet av heterosexualitet som så många verkar dras med, det är löpsedlar om sexställningar hit och det är raggningsguider för att fånga killen dit och tametusan varenda berättelse handlar ju om pojke möter flicka. alltså folk får ju såklart ligga med den de vill (förutsatt att den andra också vill förstås!!) men måste ni hålla på trycka upp det i ansiktet på en hela tiden?!
sen är ju jag ett litet fan av det här med att åtminstone försöka sätta sig in i saker innan man talar om hur det ligger till. som att pridetåget bara skulle vara för hbti-personer tex.
Skrivet 22 jul 2009 16:44 Vw (Ej registrerad)
Jag tänker absolut inte delta. Tycker det är fjantigt bara. Som "P" säger, är det så viktigt att skrika ut sin sexuella läggning?
Somsagt, fjantigt...
Skrivet 22 jul 2009 17:02 Mamma Mu (Ej registrerad)
Jag har inget problem med min sexuella läggning eller någon annans. Klart att vi ska ha ett Pridetåg i Östersund!
Skrivet 22 jul 2009 17:04 F.Nilsson (Ej registrerad)
Trams...!
Skrivet 22 jul 2009 18:58 Findus (Ej registrerad)
Trams! Ska vi ha också en heterofestival bullshit. Jag bryr sej inte om deras sexuella läggning! Det är viktigare att vi ska må bra av livet.
Skrivet 22 jul 2009 19:49 Ulla (Ej registrerad)
Detta är en samhällsfråga och det är definitivt inte bara människor med HBT-läggning som går i detta tåg. Det är en angelägenhet för ALLA. En manifestation över allas lika värde. Trams är det minsta man kan kalla det.
Ulla
Skrivet 22 jul 2009 20:48 Förvånad över att vissa inte verkar fatta att det är 2009 nu
VW, MammaMu, P ocg flera. Heterosexuella skriker ut sin sexualitet VARJE DAG. Antagligen tänker ni inte på det själva eftersom ni tycker att det är helt naturligt. Nu kommer jag säkert att få en massa skit för det här, men bara en sådan sak som att prata med arbetskamraterna om sina barn är faktiskt att skrika ut sin sexualitet! Eller att sätta upp bilder på nakna tjejer i jobbarbaracken. Eller att läsa alla söndagsbilagor i Aftonbladet och Expressen. Snacka om heteronarmativt! Så vad tycker ni egentligen det är för skillnad att "skrika ut sin sexualitet" i ett Pridetåg eller på en arbetsplats?
Så länge det finns folk som tänker som ni, så behövs tyvärr tillställningar som Pride. Men ni ska inte tro att det är för att bögar och flator tar chansen att skrika ut sin sexualitet.
Skrivet 22 jul 2009 21:34 Fritids
SVAR till inlägget 20.48 med den långa signaturen
Tror att alla pratar om det som ligger dem varmt om hjärtat .Du skriver att vi då "skriker ut vår sexualitet)heterosexuella alltså.
Nu har jag barnbarn som jag älskar över allt på jorden, så när jag pratar om dem så skriker jag ut min sexuella läggning?Så då är det olämpligt att prata om dem eller föräldrarna deras?
Mitt stora fritidintresse,mina hundar pratar jag mycket om likaså min fritidsstuga.
Vad har detta med sexuell läggning att göra?
Tycker denna debatt börjar likna att göra en höna av en fjäder!
Förstår inte vitsen med en pride-festival,verkar som att de icke-hetero-sexuella vill dra uppmärksamheten till sig,på ett sätt som för mig är oförklarigt.
Här finns ingen förförjelse,att bo ihop eller gifta sig går bra.
Jag värderar ingen efter den sexuella läggningen utan efter personligheten,vilket samtliga mina bekanta,mig veterligen ochså gör.Allt under förutsättning att ingen skadar någon annan.
Skrivet 23 jul 2009 00:01 Anna Nym (Ej registrerad)
Detta är ju viktiga saker. Varför arrangeras inga pridetåg i Kluk, Åsarna, Brånan och Börtnan. Vill dom inte vara lika progressiva som Stockholm?
Skrivet 24 jul 2009 10:45 Mamma Mia (Ej registrerad)
Visst behövs pridetåget! Jag vet att det fanns flera personer som var rädda för att bli attackerade i förra pridetåget.Hur många heteros är rädda för att bli nedslagna vid 1:a maj, vid fredståg eller andra demonstrationer? Att få vara sig själv i alla lägen är en mänsklig rättighet som många HBT personer inte kan åtnjuta pga andras fördomar. Jag känner en del människor som vägrar komma ut som gay eftersom heteros inte behöver komma ut. Men då får de också leva med att de flesta utgår från heteronormen. Det blir jobbigt att i alla lägen behöva förklara för folk att partnern är samkönad och jag vet att i skolorna finns en hel del fördomar mot "homos" både från lärarhåll och från studenter. det är ett laddat ämne som pridetåget lättar upp stämmningen i. Så gå pridetåget för mänskliga rättigheter!
Skrivet 25 jul 2009 02:13 UB (Ej registrerad)
allvarligt,vad spelar det för roll om HBT-personer har sitt tåg?......jag är övertygad om att dom flesta som har negativa kommentarer här känner nån som är bög,flata,transa osv osv......dock lär ni nog inte veta om det eftersom dom flesta inte vågar berätta.......på grund av erat beteende.........och dom som tycker det är ojämställt att inte heteropersoner har nåt tåg,det är bara att dra igång,ingen hindrar er.....eller hur? återigen.....vad gör det för ont hos er, som vissa av er kallar er "vanliga" eller "normala" människor om några HBT-personer tågar genom stan en gång per år? eller överhuvudtaget visar sin kärlek närsomhelst? bögar,flator transor är precis som er,alla är vi människor........var öppen och låt era vänner verkligen visa vilka dom är,,,,,,,ni lär nog omedvetet känna minst en,det är vanligare änn ni tror......
Skrivet 25 jul 2009 18:00 INA (Ej registrerad)
jag har nyss varit och tittat på Pride paraden...varför ingen glitter och glamour som andra pride tåg?? här gick alla nästan förutom 4st i vanliga kläder...nej vi är besvikna...varför så tråkigt när man nu vill framföra homosexuella...Pride brukar vara festligt detta va tråkigt...sorry!!!