Öppet brev till Olsson och alla andra langare
Relaterat
Du har bevisat att Du inte mogen att handla på Systembolaget trots att du fyllt 20 år!
Du langade vin till min dotter som inte har åldern inne.
Jag är innerligt tacksam att hon har bra kamrater som tog hand om henne när hennes ben inte längre bar och magen vände sig ut och in.
Jag är innerlig tacksam att jag blev väckt efter klockan ett på natten så jag kunde ta bilen och hämta hem henne.
Olsson, hur hade det känts för dig om hon somnat i en snödriva?
Eller kvävts av en spya?
Hade du kommit på begravningen? Eller skickat en krans?
Hur hade ditt liv blivit efter det?
Att langa alkohol är lika obetänksamt som att ge en 3-åring en skarpladdad revolver och säga:
- Var försiktig när du leker med den här!
Man vet inte om eller när ett dödligt skott kommer. Eller om någon blir träffad.
Men man vet att det är livsfarligt att göra så!
Får jag veta att du langar någon fler gång så blir det polisanmälan – det gäller även Andersson, Pettersson, Lundström och, ja vem som helst!
Pappan









































Senaste kommentarerna:
Skrivet 27 jan 2010 09:27 Rih (Ej registrerad)
Jag som pappa, förstår dig. Men var försiktig med att hänga ut namn offentligt. All den information du fått, stämmer den? Är du 100% säker?
Att jämföra detta med att ge en 3 åring en skarp laddad pistol tycker jag är över gränsen, tänk på att din dotter har en egen vilja, ett eget val - även fast hennes omdöme inte är det bästa som ungdom så vet hon vad hon gör.
Men visst, fy skäms Olsson och alla andra!
- Pappa till 3.
Skrivet 27 jan 2010 09:56 Mamma Mia (Ej registrerad)
Hej Pappa!
Jag förstår mycket väl att du är upprörd MEN det jag inte kan förstå och acceptera är att varför ANMÄLER du inte om du vet vem som langat, varför vänta tills nästa gång då det kan vara försent även om det inte gäller ditt egna barn.. Tänk på att du kommer alltid känna dig skyldig om personen langar till någon annan som inte har någon som kommer och hämtar han/hon... Kan du leva med den vetskapen att di inte gjorde en anmälan?? För mig är du medskyldig om du vet men inte gör något... Så ta dig en till funderare....!!! Det är min åsikt
Skrivet 27 jan 2010 10:14 Röjp (Ej registrerad)
visst fel att langa, men vad tror du kunne ha hänt om det inte kom från bolaget.. jo då finns det Hembränt å nu allt som finns att tillgå på andra vägar.
sen är det nog inte den som langas fel att hon super sig totalt redlös lite vett får man väll då ha om man ska dricka oavsett ålder, känner många även jag som började bra mkt tidigare än vad som lagen tillåter och vi klarade oss då alltid.
sen lär väll du som far ha koll på din dotter med för tror ju knappast det är första gången hon dricker iaf så visa lite ansvar själv istället för skylla på alla andra.
Skrivet 27 jan 2010 11:13 T (Ej registrerad)
Instämmer till fullo med "Mamma Mia!"
Har din dotter utsatts för ett brott, även om hon medverkade genom att köpa vinet, ska du absolut inte vänta "till nästa gång"
Vet du med säkerhet vem det är, berätta det för polisen. Har du misstankar, ska du berätta det också och vet du inte, ska du anmäla langningen i alla fall.
Tänk precis som "Mamma mia" gör. Om en annan ungdom hamnar i snödrivan och du inte har anmält, vad du tydligen vet, då är du (kanske) medskyldig.
Skrivet 27 jan 2010 11:52 Lätt att skylla på andra (Ej registrerad)
Jag försvarar inte langningen men du skriver som om att det bara är langarens fel att din dotter har druckit vin och blivit full. Hon har ju en egen vilja och har beställt varorna med egen vilja av langaren. Sen att hänga ut namn på länets största dagstidning är ju heller inget vidare det är polisens uppgift att kontrollera att lagar följs inte pressens.
Skrivet 27 jan 2010 12:52 Marie (Ej registrerad)
Det här hände i Sundsvall för några år sen:
Min son som då var 18 år hade bett nån han kände att köpa ut några burkar cider.
När "affären" skulle göras upp på en parkering mitt i stan, kom polisen och beslagtog alkoholen och även han som langat fick följa med. Bra så.
Men grejen är ju att min son då istället köpte en liter hembränt!
Är det nå bättre???
Det tycker inte jag iaf. Men vad ska man göra? Jag visste inget om det här förrän efteråt heller, eftersom min son var myndig så ringde ingen till mej.
Det var han själv som berättade det här.
Men frågan är ju om det blev nå bättre av att han inte fick sina cider?
Jag hade föredragit det faktiskt.
Skrivet 27 jan 2010 14:05 Bobbo (Ej registrerad)
Helt klart skulle "olsson" polisanmälas!! Å andra sidan skulle inte jag ligga och sova om min dotter inte kommit hem efter kl ett på natten!!
Skrivet 27 jan 2010 18:33 Förälder till 18 åring (Ej registrerad)
Anmäl langaren! Tänk på den som blir drabbad nästa gång!
Skrivet 27 jan 2010 20:55 Carl S. Berg (Ej registrerad)
Intressant insändare med skev retorik.
En treåring förstår inte konsekvenserna av sitt handlande.
Författaren likställer indirekt sitt barn med en treåring och dennes mentala nivå genom jämförelsen. En bättre liknelse vore en skarpladdad revolver till en 17-åring, om vi ponerar att dottern är 17.
(Eller dottern kanske var tre år?)
Om dottern nu fyllt 20 och supit sig redlös, hade vi då sett en lika arg insändare med Olsson utbytt mot staten?
Eller om dottern nu fyllt 18 och gjort det krogen, hade vi sett Olsson utbytt mot krogens namn?
Nåväl, oavsett vilket gjorde "Olsson" fel.
Men kom ihåg att, oavsett ålder, är alkohol en farlig drog som har en förmåga att ställa till saker och som, när den brukas, ska brukas med beaktning.
Skrivet 27 jan 2010 20:58 EFLS (Ej registrerad)
Jag håller med "RIH". Tänk lite.
Skrivet 27 jan 2010 23:42 fb (Ej registrerad)
jag tycker att pappan ska ta en prat med sin dotter istället för att skylla i från på nån annan. de verkar för mej att pappan inte vill ta sitt ansvar som far och i stället skylla på nån andra! om du hade uppfostra din dotter på ett annat sätt kanske de här aldrig ha hänt!
Skrivet 28 jan 2010 03:09 Bussförare (Ej registrerad)
Det är alltså andras fel, och inte pappans, att flickan blev full. När jag var i tonårsåldern, väntade alltid mina föräldrar tills jag kommer hem. Var pappan inte fundersam när dottern inte kommit hem före kl 1 på natten?
Jag blir faktiskt förvånad varje gång jag ser ungdomar på stan sena kvällar och nätter. Bryr sig inte föräldrarna om vad deras barn gör om kvällarna?
Skrivet 28 jan 2010 07:20 Michael Bellmann (Ej registrerad)
Vad är det för ett psykosocialt liv man lever i det här landet? Polisanmäl - än sen då?
Michael Bellmann
Skrivet 28 jan 2010 12:06 Separerad trebarnspappa (Ej registrerad)
fb (Ej registrerad) skrev: jag tycker att pappan ska ta en prat med sin dotter istället för att skylla i från på nån annan. de verkar för mej att pappan inte vill ta sitt ansvar som far och i stället skylla på nån andra! om du hade uppfostra din dotter på ett annat sätt kanske de här aldrig ha hänt!
Man blir ju mörkrädd! Efter att ha läst alla kommentarer som nästan försvarar langningen, och fördömmer pappan, så undrar man ju hur ni tänker?? Ett öppet brev/insändare som river ifrån mot langarna, betyder ju inte att pappan inte tagit ett allvarligt snack med sin dotter! Insändaren belyser ett allvarligt samhällsproblem, och när man läser de flesta kommentarerna, så förstår man hur utbrett det är, och att oerhört många tar väldigt lätt på det. Och att sedan ifrågasätta varför pappan låg och sov kl 1 på natten, är lika underligt. Vet ni om dottern t.ex hade kommit överens med pappan om att övernatta hos en kamrat? Vet ni ens om dottern bor med både mamma och pappa? Kanske är de separerade, och dottern bor hos mamma, men pappa fick samtalet för att hämta henne? Jag har ingen aning, och kan därför inte heller ha en åsikt om det. Det enda jag med säkerhet vet, är att: Lagning till minderåriga är och kommer alltid att vara fel!
Skrivet 28 jan 2010 16:12 A Eriksson (Ej registrerad)
Finns inga ursäkter för en som langar alkohol till minderåriga! Den som är så gammal att han kan handla på Systemet ska ha tillräckligt med vett! Anmäl!!!!!!!
Skrivet 28 jan 2010 18:31 Pappan (Ej registrerad)
All langing är fel...går inte försvara...klart langaren skall anmälas.....langaren är ju ansvarig för brottet.
å han/hon skall skämmas rejält....skämmes.....
Skrivet 29 jan 2010 07:06 Robin (Ej registrerad)
Blir verkligen förvånad när jag läser vissa kommenatarer här på öp! Hur kan man stödja langing av alkohol till minderåriga(räknar även in dem som inte är 18-19)? Har ni köpt det billiga argumentet att de som inte får tag på "bra" alkohol från systembolaget går och köper 1 liter hembränt?! visst det händer men knappast så skulle alla som inte får alkhol från föräldrar eller "vänner" köpa HB...!
Föräldrar som köper ut till sina barn är det största problemet i den här debatten och saknar helt omdöme! jag är själv inte förälder men har 3 yngre syskon som jag aldrig skulle köpa ut till! tänk om det skulle hända något.
Skrivet 30 jan 2010 20:50 Niperz (Ej registrerad)
Har en minderårig bestämt sig för att ikväll ska jag ut så hade det inte spelat någon större roll om någon Svensson, Larsson eller Bengtsson hade köpt ut. Du hade ändå fått hämtat din dotter. Dags att vakna!
Jag lovar dig att din dotter har lärt sig av detta och kanske tar det med en smula ro nästa gång.