Känd björnjägare:
– Det känns oproffsigt
Den kände björnjägaren Lars Svanberg tycker att dramat, där en björnhona och hennes två ungar sköts, är märklig.
– Jag får en känsla att jägaren är en okunnig person, säger Lars Svanberg.
Det var i tisdags morse som en jägare sköt en björnhona och hennes två årsungar utanför en by i Bräcke kommun. Jägaren berättade i en intervju i ÖP hur han blev anfallen av en björnhona som vandrade emot honom och sedan gick till anfall. Han sköt sedan ungarna när de kom fram till sin döda mamma.
– Jag förstår inte riktigt hur man kan stå och vara tyst och vänta på en björn som är på väg mot en. I alla fall om man inte har som avsikt att skjuta den. Det har ju tjatas så mycket om att man ska ge sig till känna om man stöter på en björn i skogen. Även om man är ÖP-fotograf eller jägare så borde man känna till det. Den här situationen hade troligen aldrig uppstått om jägaren gett sig till känna direkt när han såg björnen, säger Lars Svanberg.
Jägaren säger själv till ÖP att han redan tyckte att björnen var för nära direkt när den kom ut på kraftverksgatan. Han vågade då inte ge sig till känna utan hoppades på att björnen skulle vika av mot ett annat håll.
Lars Svanberg tycker att händelsen är djupt olycklig för jägarkåren.
– Ja, det är ju när sådana här situationer uppstår som de som inte gillar jakt får vatten på sin kvarn. Den här händelsen har verkligen gjort jägarna en björntjänst. Det känns oproffsigt, säger Lars Svanberg.
Han är också starkt kritisk till att jägaren sköt mot de små ungarna efter att han fällt mamman.
– Det är ingen höjdare att bli utan mamma, men det är inget som säger ungarna inte klara sig. Jag tror till och med att det är påvisat från forskarhåll. Man kan inte lägga in mänskliga aspekter och prata om barmhärtighetsskäl, säger Svanberg.
• Men riskerade inte björnungarna att svälta ihjäl?
– Nej, de svälter inte ihjäl. När det gäller björnar så har de en väldigt bred meny. Dessutom så har björnungar också ett försprång mot till exempel älgkalvar som blir utan mamma på hösten. En björnunge kryper ju in i något hål när vintern är på väg och vaknar upp till en ny vår. En älgkalv har det mycket svårare, säger Lars Svanberg.


















Senaste kommentarerna:
Skrivet 8 sep 2010 12:43 Kenneth Erikson (Ej registrerad)
Lars Svanberg har naturligtvis rätt, det finns massor av okunniga björnjägare. Faktiskt är så gott som samtliga av landets jägare oproffessionella när det gäller björnjakt, till skillnad då från Lars Svanberg själv som har livslång erfarenhet. Men det går inte att begära att alla ska göra rätt i varje situation. Att ungarna miste mamman bedömde jägaren som stor olycka, vilket han snabbt tog ett beslut om att försöka lindra. Då tänkte och reagerade han som en människa, vilket är helt naturligt.
Det har blivit besvärligt att vara vanlig jägare, och rovdjurspolitiken har inte gjort det lättare. Jordbruksminister Eskil Erlandsson har varit i länet och uppmuntrat lokal matproduktion. Bättre kött än från vilda djur finns inte. Då är det kontraproduktivt att föra en politik som gynnar rovdjuren före de vi kan äta.
Skrivet 8 sep 2010 12:53 upprörd jägare (Ej registrerad)
det är ju löjligt. bara för att det är en stackars jägare som råkar gjöra bort sej så ska det bli såna här skriverier. men det leder ju bara till mer osäkerhet för oss jägare om vi ska tordas skjuta någon mera björn hädanefter om man ska behöva riskera åtal varje gång man siktar på en björn.. (björnjägare Svanberg) vakna upp i verkligheten du oxå
Skrivet 8 sep 2010 13:19 Söndagsöppet (Ej registrerad)
Blir nästan chockad! En nyanserad artikel om björnjakt på ÖP! Det trodde jag ALDRIG att jag skulle få läsa.
Skrivet 8 sep 2010 17:24 fritids (Ej registrerad)
Mycket bra artikel!..En jägare bara SKA ha kunskaper om hur vilda djur fungerar,annars har de inte i skogen att göra. För bara ngn månad sedan "råkade" en jägare som var på vildsvinsjakt i södra delen av landet skjuta en vit häst som gick i en hage i närheten.Ofattbart!
Som en jägare skrev i en annan kommentar ovan,det är sånt här som späder på jägarföraktet. Håller med helt...Jägarna måste rensa rejält bland sina kollegor,höj kunskapsnivån,ställ mycket stora krav på vilka som ska få vara med i ett jaktlag, Eller måste en människa bli skjuten innan något görs?
Skrivet 8 sep 2010 18:10 Spåraren (Ej registrerad)
Bra sagt Svanberg!
Skrivet 8 sep 2010 18:36 HTH (Ej registrerad)
Lars Svanberg känd här som erfaren björnjägare tycker till..Han har säkert skjutit många björnar,därav namnet erfaren men tror knappast att han har skjutit en anfallande björn,och det måste vara det som gäller i det här fallet.Att Sture sen skjuter ungarna kan väl diskuteras men skulle gjort detsamma i denna situation.Brottsrubriceringen är grovt jaktbrott eller två . Finns det på print och i såfall vart..Blir Sture dömd tycker jag alla jägare ska sluta skjuta björn så får vi se vad som hÄNDER.Tycker synd om Sture.Sen har vi alla extremdjurvänner som säkert tycker att Sture ska i fängelse lika länge som mördare. JAG ÄR INTE JÄGARE MEN TYCKER ATT DJURSTAMMEN SKA VARA I FAS
Skrivet 8 sep 2010 18:46 Ron (Ej registrerad)
Må vara att jägaren fattade fel beslut, enligt Svanberg- "van björnjägare". Men vem blir van utan att gjöra misstag? Hur blev Svanberg "van" björnjägare? I Sverige har inte björnjakt existerat så länge att någon kan kalla sig "van". Ett fåtal jägare får möjligheten att fälla en björn. Därtill inget att gnälla om, björnar finns det gott om och
ungar utan mamma, är inget att föredra. Björn ska inte förväxlas med teddybear, som är ett gosedjur. Håller på jägaren som fattade helt rätt beslut.
Skrivet 8 sep 2010 20:02 Kaka (Ej registrerad)
Helt rätt och riktigt som Lars Svanberg säger här, det känns oproffsigt, det tycker även jag som skogsmänniska och jägare, det är inte på några villkors vis jägarens barmhärtighet som står i fokus, det är jägarens förbannade skyldighet att låta länsstyrelsen eller polisen avgöra om björnungarna skall skjutas, jag tvivlar icke på att jägaren attackerades av björhonan och avlivade henne i närstrid, sånt kan man helt klart bevisa med ex krutstänk i honans päls etc. men om varje jägare ska börja fatta egna beslut kring eventuella avlivningar av björnungar etc då kommer karusellerna att snurra fort, nä jag hoppas att detta fall blir predujicerande bland jägarna, helt okej om för mej om man frikänner men då har man nog i framtiden problem med att björnungar skjuts i större utsträckning och att då kommer EU hårdgranska den svenska skyddsjakten på björn. att en del nu jämför detta med att skjuta människor odyl i straffskalor det gör det hela bara väldigt patetiskt...
Skrivet 8 sep 2010 20:22 Tyvärr inte skjutit någon björn än (Ej registrerad)
Man blir förvånad när en erfaren både björn- och älgjägare fäller kommentarer som i artikeln. Man får hoppas att det i vanlig ordning är reportern som förvrängt uttalandena. Vilken "erfaren" jägare som helst skulle självklart inte tveka en sekund att även skjuta ungarna om situationen var som den är beskriven.
Skrivet 8 sep 2010 20:45 th (Ej registrerad)
du fritids. det finns många utbildningar på alltmöjligt tex jägarexamen körkortsutbildning osv men det kommer alltid att finnas dom som inte borde hålla på med saker trots alla utbildningar......
Skrivet 8 sep 2010 21:59 Paul R N (Ej registrerad)
Känner med jägaren. Deppa inte, kom igen! Skit i ståhejet.
Oändligt många situationer kan uppstå under jakt. Man kan inte förbereda sig för allt som kan hända. Jag kan sätta mig in i den här jägarens sätt att reagera. En stor björn dyker plötsligt upp på 10 meters avstånd (enl en annan artikel), Då ska man enl rekommendationerna i denna plötsligt allvarliga spända och farliga situadtion börja föra oväsen, kanske ropa något typ, "hallå, hallå vart ska du gå". Tror att många skulle reagera som den här jägaren, fortsätta vara tyst och hoppas björnen passerar.
Det finns för mycket björn. Det är grundproblemet.
Skrivet 9 sep 2010 10:31 Annabella (Ej registrerad)
Tyvärr, tyvärr så kommer det alltid att finnas de som "klantar till det" för sig i skogen. Håller helt med Svanberg att det var en oproffsig händelse, från början till slut. Man blir orolig när man slås av tanken på hur många oproffsiga händelser man aldrig får reda på...
Skrivet 9 sep 2010 12:14 Kenneth Erikson (Ej registrerad)
ANNABELLA.
Jodå viss är det så. Själv brukar jag säga att jag är full av brister, och det tror jag gäller hela mänskligheten, på alla områden. Men pga. dagens rovdjurspolitik har vi här sett ytterligare en negativ konsekvens av densamma. Och denna politik har inte gjort något bättre, ingenting, det är nu längre faktiskt inte lika riskfritt som förr att röra sig i vår natur. Ur ett biologiskt perspektiv avseende långsiktigt genetisk frisk stam är björnstammen flera gånger större än nödvändigt.
Skrivet 9 sep 2010 12:55 Åke (Ej registrerad)
en mycket vinklat artikel i gårdagen ÖP. Skäms ÖP
Skrivet 9 sep 2010 19:36 Björn (Ej registrerad)
Tycker Lars kommentar känns oproffsig om han utger sig för att vara proffs på björnjakt. Vet hut!
Skrivet 10 sep 2010 08:09 Mulle (Ej registrerad)
Till Björnjägaren som sköt vill jag bara säga :
- Tack för att skogen känns lite säkrare nu .
- Jag och många med mig hade säkert reagerat på samma sätt som du .
- du är inte oproffsig utan du har bara visat att du är människa .
- Finns många "duktiga" jägare som uttalar sig här till din nackdel, men det är för att ta bort focus på deras egen okunnighet och osäkerhet .
- Många tar chansen att skriva elaka saker på denna sida när något har hänt, alldeles för få tar sig tid att skänka stöd och tröst åt drabbade medmänniskor .
- Rovdjurspolitiken är i sammanhanget det som är oproffsigt .
-Sträck på dig, du är mycket mer värd som människa än några björnar .
Skrivet 10 sep 2010 09:14 Martin (Ej registrerad)
"En björnunge kryper ju in i något hål när vintern är på väg och vaknar upp till en ny vår"
Det var det dummaste jag hört på länge! Har "proffset" Svanberg någon aning om hur mycket fett en björnunge måste hinna lagra för att utan sin mamma hålla värmen en hel lång vinter!!? Helt rätt att avliva dessa björnungar, av barmhärtighet!
Skrivet 10 sep 2010 16:29 fritids (Ej registrerad)
Mulle!
Anser du att lagar är till för att följas eler inte? Det är INTE tillåtet att skjuta björnhona med ungar,även fast du tycker att det var bra gjort. Du t.o.m tackar en jägare som gör sig skyldig till jaktbrott,ofattbart. Ska vi ha seriösa jägare eller inte? Kunniga?
Trodde i min enfald att det var förbjudet att lämna ett pass med vapnet laddat,om han tvingades ladda vapnet,vilket inte framgår av artikel.så hade han hunnit vända o gå tillbaka till sitt jakttorn...Du säger att det är rovdjurspolitiken som det är fel på ,det är din rätt att ha den åsikten men så länge den är som den är så är det bara att rätta sig efter den.Lagar är till för att följas,gäller även jägare oavsett vad du tycker.
Du känner dig nu säkrare i skogen,inte jag när jag ser hur många som tycker det är ok att skjuta även fast det inte är tillåtet.
Väljer man beteendet,så väljer man konsekvensena. I dett fall att riskera en rättegång med allt vad det innebär.
Skrivet 10 sep 2010 17:50 Brydd (Ej registrerad)
Vilket himla tjafs! Vem vet hur man reagerar när det kliver fram en björn rakt framför en? Jag hade troligtvis gjort precis samma sak som denna man gjorde. Anser överhuvudtaget inte att det är något brott. Dessutom finns det ju för mycket björn, annars hade det väl inte varit någon björnjakt alls. Märkligt vilka dimensioner detta fick?? Ja ..en jägare som sköt björnar, under björnjakten. Vad är problemet???
Skrivet 10 sep 2010 20:17 Magnus Söderberg (Ej registrerad)
FRITIDS
Vart går gränsen för vårat kunskapskrav enligt dig? Jag vill nog påstå att ingen kan 100% förutspå ett vilt djur! Kanske du kan? Vi klarar inte ens att förutspå våran egen "sort". Har själv haft två björnmöten på väldigt nära håll. Och med två totalt olika "slut". Men det tycker inte jag är så konstigt! Det är ju VILDA djur vi pratar om....
Skrivet 10 sep 2010 22:17 Spåraren (Ej registrerad)
Ska vi följa jaktlagen eller inte?Ska vi uppmanas av rovdjurshatare att bryta lagen.Ska vi seriösa jägare tillåta att tilldelningen avräknas av tveksamt rättsligt skjutna björnar.Det finns åtskilliga jägare som betalt stora summor och tid för att bedriva seriös jakt !