Chefredaktör: Jämtkrafts reklamfilm är en bluff
– Jämtkraft försöker lura kunderna, säger han.
Jämtkrafts reklamfilm visar en forspaddlare som åker ner för en fors med virvlande vatten. Samtidigt får tittarna reda på man kan välja el från vilket vattendrag man vill – Duved, Hissmofors, Näsaforsen eller Granboforsen.
Men filmen är i själva verket inspelad i Ristafallet. Den ligger i ett område som är skyddat från vattenkraft.
– De visar upp en falsk bild. Det är klart att man vill visa en glad och trevlig bild när man gör en reklamfilm. Men i det här fallet går Jämtkraft för långt. De ger en falsk bild. Åtta av tio vill veta hur elen produceras. Men Jämtkraft visar ett område som är skyddat, säger Martin Falklind.
Han har gjort ett webb-tv-inslag som visas på youtube. Falklind menar att vattenkraften ger en stor miljöpåverkan.
– Vattenkraft är klimatvänligt men inte miljövänligt. Vattenkraften förstör och dödar massor med liv, säger han.
Tidigare har Föreningen Älvräddarna anmält Jämtkrafts film till RO, reklamombudsmannen, och KO, konsumentombudsmannen.
– Filmen visar ett av de alternativ konsumenten har då den ska besluta var man vill få sin el ifrån. Idén till reklamen kom ur kundernas efterfrågan på ursprungsmärkning. Detta är bara en del av vår satsning på förnyelsebar produktion, svarade Håkan Roos, informationschef på Jämtkraft den gången.








































Senaste kommentarerna:
Skrivet 28 nov 2009 21:10 OB (Ej registrerad)
Alltså, två meningsfel och ett stavfel på denna korta notis....hmm
Skrivet 28 nov 2009 21:35 Supra (Ej registrerad)
Hahahaha att de orkar klagas på denna stakars reklam. Orka bry sig från vilken fors som den är inspelad ifrån!!!! De är ju för fan bara ett exempel, folk fattar ju att de är från vattenkraften som dom kan välja att få sin el ifrån..Men den som orkar klaga på denna reklam kan ju sätta sig i en kanot och paddla ner för en riktig vatten krafts station och se om ni överlever.!!!!!!!! Jag ger er -100% chans att ni överlever..Snacka om att vissa inte har nån fantasi eller något LIV över huvudtaget!
SUCK ALLTSÅ!
Skrivet 28 nov 2009 21:37 Mahum (Ej registrerad)
Jag håller helt och hållet med!
Skrivet 28 nov 2009 21:55 Kalle (Ej registrerad)
Jämkraft skyr inga medel i jakten på nya kunder och pengar.
Att ragga nya kunder genom lockpriser i stället för att gynna gamla trogna kunder med lägre priser, är fula knep och mycket enklare (fast tvärt om egentligen) i stället för att vara duktiga och ärliga på sin sak. Byt leverantör till ärliga och de som är bäst enligt SKI, och då menar jag ÄRLIGT bäst. Jämtkraft har i många år påstått att de har Sveriges mest nöjda kunder men det stämmer inte enligt SKI. Bara att ringa och kolla själv vilket jag gjort. Jämtkraft har valt att lyfta ut siffror som är lokala....
Som sagt, här skyr man inga medel i jakten....
Skrivet 28 nov 2009 22:05 Patricio Di Maio (Ej registrerad)
Håkan Roos pratar om ursprungsmärkning. Det känns ju "jättebra" att få reda på att elen kommer från en f.d. levande och strömmande fors som i dag är död och i princip saknar biologiskt liv. Vattenkraftsindustrin försöker hela tiden att få oss att tro att deras el är "miljövänlig". Sett ur ett globalt- och klimatperspektiv kan det möjligen stämma, men lokalt är det förödande för miljön när vattendrag torrläggs och sjöar dämms upp.
Vattenkraftsindustrin visar inte heller någon välvilja till att försöka att minimera de skador de orsakar. De är skyldiga att släppa 5 % av vattnet i torrfårorna, men det sker ytterst sällan och tillsynen av detta är minimal. De gör år efter år rekordvinster och mycket vill ha mer. Att försöka att lura vanligt folk som inte är insatta i debatten är oerhört lågt och jag hoppas att det kommer att straffas!
Bra gjort Martin! Fortsätt att lyfta denna fråga så att folk får veta. Vattenkraften behövs, men vi behöver inte bygga ut mera + att det går att förbättra!
Skrivet 28 nov 2009 22:22 Zeb (Ej registrerad)
Välkommen till verkligheten...
Mamma Scans Köttbullar görs av kött...
Fiskbullar görs av fiskkött...
Större delen av dina skattepengar får du ta del av...
Alla som har en åsikt om detta map invandingen, är "främlingsfientliga"....
Vi tjänar på invandringen...
De spontana ändringarna av hastighetsbegränsningarna och fartkameran hjälper oss att minimera dödsfall i trafiken, samtidigt som lyset släcks...
Riksdagspartierna håller vad dom lovar...
etc
etc
Skrivet 29 nov 2009 00:26 Kosmonauten (Ej registrerad)
Det spelar ingen roll för mig som kund vart reklamfilmen är inspelad, vatten som vatten, fors som fors! Jag tycker reklamen är väldigt smart, snygg och säljande!
Skrivet 29 nov 2009 00:43 PA (Ej registrerad)
Ristafallet är ju inte helt opåverkat av vattenkraft då det finns ett kraftverk uppströms som ägs av just Jämtkraft.
Skrivet 29 nov 2009 04:34 Anders (Ej registrerad)
Pinsamt av Jämtkraft! Säger ju sig självt att det inte går att paddla ner för ett vattenkraftverk. Ingen som tänkte på det eller?
Skrivet 29 nov 2009 09:59 Åke Durre (Ej registrerad)
DET GÄLLER ATT SÖKA KNAPPNÅL NÄR DET FINNS SPIK!
Glöm inte, Falklind, att även friktion mellan vatten och metall skapar joner som får fisken att angripas...............
Usch vad dumt inför julen och adväntfirandet därtill.............
Skrivet 29 nov 2009 10:39 Aanta (Ej registrerad)
Ett naivt självmål av Jämtkraft. Att försöka förföra elköpare på det sättet som filmen visar, det tyder på både arrogans och okunskap. Osmakligt.
Skrivet 29 nov 2009 11:06 M (Ej registrerad)
Haha, det var kul med den omgjorda reklamfilmen! Kul när förskönande reklam får byxorna nrdragna
Skrivet 29 nov 2009 11:58 Realist (Ej registrerad)
Var i filmen sägs att filmen är inspelad i en fors där man hämtar vattenkraft? Ingenstans! Den kopplingen gör man själv som tittare. Filmen är snyggt gjort och tjänar sitt syfte.
(Och vad gäller språket så är nog ÖP en av Sveriges sämsta tidningar i det avseendet.)
Skrivet 29 nov 2009 12:29 F.Nilsson (Ej registrerad)
Att folk ens orkar reagera, reklam är till för att sälja, reklam är vinklad, reklam är ofta missvisande...välkommen till verkligheten...fattar man inte det som konsument då är det jäkligt synd om en. Lägg kraft & energi på nåt vettigare istället. *suck*
Skrivet 29 nov 2009 12:54 C (Ej registrerad)
Skulle vara samma som att titta på en bilreklam för BMW och komma fram till bilhandlarn och mötas av ett annat bilmärke och hadlarn säger jo men.. det är ju ändå en bil....
Skrivet 29 nov 2009 13:04 Gunnar Westrin (Ej registrerad)
Martin Falklind har gjort ett jättejobb och tveklöst ställt reklamadministratörerna och teknokraterna i skamvrån. Mycket av den reklam vi ser idag bygger på försäljning där alla vapen tydligen är tillåtna, Jämtkraft inräknad. Grundidén ligger som vanligt på att ett fåtal ska tjäna så mkt pengar som möjligt på naturens ändliga resurser. Så länge som den krassa ekonomin går före ekologin har naturen ingen chans. Det är sånt som kallas för roffarmentalitet och girighet.
Skrivet 29 nov 2009 13:07 Per Aronsson (Ej registrerad)
Hur kommer det sig att Jämtkraft verkar ha för vana att använda sig av tveksamma metoder?
Precis som Martin Falklind visar är den nu aktuella reklamfilmen direkt vilseledande. Jag vill också påminna om förre VD:s fula försök att ta makten över Nedre Långans fiskevårdsområde.
Kanske dags för bolaget ledning, och reklamavdelning, att gå en kurs i etik? Martin Falklind är en bra föredragshållare. Ring honom. Han kan också passa på att sprida kunskap om ekofiske…
Skrivet 29 nov 2009 14:17 Per (Ej registrerad)
Ja det är ju en ganska motsägelsefull reklam och Martins granskning visar ju att Jämtkraft verkar ha ganska dålig koll på vad man gör.
Man borde kanske granska en annan av deras produkter nämligen "Stadsnät"!
Man ser hela tiden reklam för Stadsnätet men något Stadsnät verkar det inte bli, möjligen ett glesbygdsnät. Av projektet i Västra Odensala blev inget, kampanjens pay-off var "Bredband till jul" men lagom till första advent avbröt man kampanjen eftersom man inte nådde 60% intressegrad utan landade på ca 50%.
Tittar man på Jämtkrafts hemdida hittar man ca 40 områden utanför Östersund som byggts ut trots att min inte varit i närheten av 60%, man har till och med byggt trots att det fanns 0(noll) intresse. Hur kan det gå ihop då? Jo säkerligen med bidragspengar. När Jämtkraft ska bära kostnaden själv så verkar det inte vara lika hett.
Vad har vi som konsumenter som alternativ då? Knappast något när det gäller fiber och det är baksidan med Jämtkrafts monopol!
Skrivet 29 nov 2009 14:44 flatch (Ej registrerad)
Jag håller med, vet inte riktigt vem jag håller med ännu, men med håller jag.
Skrivet 29 nov 2009 16:25 Mattan (Ej registrerad)
Stadsnätet är ett skämt.
"Välkommen till Jämtkrafts tillfälliga portal". Efter flera år är det fortfarande tillfälligt!
Skrattretande!
Sedan är det korrekt med bidragen osv. Om de inte få bidrag samt att vi själva finansierar detta så gör de inget mer. Det är sjukt att vi som idag är inkopplade gick med på att finansiera så mycket som 10.000:- ur egen fick och samtidigt är nätet och utrustningen deras!!!! Detta är sjukt.
Jag har haft reparatörer här som lagat deras egna misstag och fått betala för det. Samtidigt har jag låtit andra yrkesmän nu titta på deras lagningar och de skrattar högt och lägger ut bilderna på firmans hemsida med texten "Amatörernas afton".
Nä, Jämtkraft behöver konkurrens och en knäpp på näsan. de är dryga och skiter i sina gamla kunder, lättare att skaffa nya med låga lockpriser.
Vi har nu tagit upp kampen och fixar näst intill samma priser från andra bolag, 100% förnyelsebar energi.
Och stackare som kopplat på fjärrvärmen som alla experter varnar för. VARNING!
Skrivet 29 nov 2009 21:13 dumdum (Ej registrerad)
Jag blir förvånad då jag förstår att det finns folk som inte fattat att filmen var från Ristafallet... Ristafallet är en otyglad fors (dock påverkad av uppströms kraftverk) och filmen visar verkligen kraften i vattnet. Det var det jag trodde var syftet. Det sägs inget i filmen om att bilderna är från en reglerad älvsträcka, och vem som helst fattar väl att det inte går att paddla så där nedströms ett kraftverk... (jo, ja, någon enstaka gång kanske när de släpper på, men det torde vara förenat med livsfara.)
Skrivet 29 nov 2009 21:58 Nöjd kund (Ej registrerad)
Förstår inte alla klagomål, måste vara de bittraste jämtarna som kommenterat! Tänk på allt gott de gör för regionen i form av sponsring och låga priser. Nä, vakna upp och tänk efter om bolaget som levererat el och fjärrvärme hetat Fortum eller EON, vad tror ni om priserna och servicen då? Och tänk om bolaget hetat Telia som levererat Stadsnät? De vet inte ens vart Västra Odensala ligger när man ringer dem!
Nej, skärp till er nu och inse att vi inte kan få ett bättre energibolag än Jämtkraft!
Skrivet 29 nov 2009 23:41 Stefan Halgren (Ej registrerad)
Men vakna. Det är bara en reklamfilm. OM ni som kritiserar detta visste hur mycket ni blir manipulerade dygnet runt av reklam så skulle ni göra på er. Hela Idol-konceptet är en en reklamprodukt t.e.x. med det enda målet att driva dig till Statoil och köpa skivan. Helt och hållet. Gapa och svälj. Reagera på rätt saker. Du läsare är en måltavla för saker du inte har en aning om. Dygnet runt.Jämtkrafts reklam är väl en av de mest oskyldiga jag sett.
Skrivet 30 nov 2009 06:27 Attan (Ej registrerad)
Det är bedrövligt att Jämtkraft lurar kundernapå detta sätt. Vattenkraften är INTE så miljövänlig som vattenkraftsbolagen vill påskina. Det värsta är dock att de försöker få folk att tro att vattendragen förblir opåverkade av utbyggnad. Vattendommar bör rivas upp och minimitappningar höjas för att möjliggöra levande vattendrag!
Skrivet 30 nov 2009 07:04 Royal (Ej registrerad)
Härligt Falklind! Man blir ju inte så förvånad. Har man någonsin litat på ett stort elbolag?
Skrivet 30 nov 2009 07:33 Stockholmare (Ej registrerad)
Reklamen är bra! Den är gjord för lättlurade jämtar och tjänar alltså sitt syfte.
Skrivet 30 nov 2009 21:24 Erik (Ej registrerad)
Bra gjort Falklind !!!
Skrivet 30 nov 2009 23:12 Elik Fallström (Ej registrerad)
Har bott utanför jämtland......o gud vad jag saknar Fortum....dom varken fuskade med elmätarna eller for med osanningar
Bra Martin Falklind......
Skrivet 1 dec 2009 09:45 Sanningssägaren (Ej registrerad)
Martin Falklind är en sann hjälte och hans motfilm är lysande. Reklamfilmen förskönar vattenkraften istället för att visa den död och förintelse som ett kraftverk innebär för naturen och det biologiska ekosystemet. All heder åt dem som fortfarande gör motstånd mot den onödiga exploateringen av vår sista fria natur.
Skrivet 5 dec 2009 23:44 D (Ej registrerad)
Elik: Fortums reklamfilm berättar att vattenkraften slås på då det produceras för lite vindkraft. Bilden visar då en utskovslucka som öppnas. Är inte det vilseledande så vet jag inte.
I övrigt tycker jag att folk i jämtland borde vara så insatta i hur vattenkraft fungerar att man inte blir lurad av en bild med en pajsare som paddlar i en fors. Jag förstår att det det kan svida, men sin egen okunskap kan man inte beskylla jämtkraft för. Googla vattenkraft vetja så behöver ni inte bli så vilseledda nästa gång.