Nej till vargförbud i Härjedalen
Kommunfullmäktige i beslutade idag att säga nej till förslaget att göra Härjedalen vargfritt.
Relaterat
Kommunalrådet Gottfrid Jonsson (S) gick mot förslaget och menade att frågan inte var en kommunal angelägenhet. – Men jag är fullt medveten om de problem som vargen för med sig.Fotograf: Håkan Persson
Hans-Ove Hanson var mycket besviken på de lokala politikerna som gick mot hans förslag. – Det är bedövligt att de som finns i Lillhärdal, och är mycket väl är insatta i vargproblemet, ändrar inställning när det ska avgöras i fullmäktige.Fotograf: Håkan Persson
Centerpartisten Anders Häggkvist var den politiker som argumenterade mest och längst om ett vargförbud i Härjedalen.Fotograf: Håkan Persson
En oenig kommunstyrelse har tidigare sagt ja till det medborgarförslag som ville göra kommunen vargfritt.
Kommunalrådet Gottfrid Jonsson (S) gick mot förslaget och menade att frågan inte var en kommunal angelägenhet.
När fullmäktigeledamöterna samlades idag fick han ett större stöd och med rösterna 22 mot 14 avslogs förslaget, två avstod att rösta. Reservationer lämnades av de flesta av de politiker som var för ett vargförbud.
– Ett kommunalt vargförbud är bara politisk hawaiihockey, menade Lars-Gunnar Nordlander (S) som likt Jonsson ansåg att det inte var en kommunal fråga.
– Jag förstår problemen med varg men ett kommunalt förbud är inte rätt väg att gå, sade oppositionsrådet Benny Tronsson (M) som också yrkade på avslag för förslaget.
– Två djurägare har redan börjat avveckla sin verksamhet. Det har lämnats sex olika skyddsjaktsansökningar, samtliga har avslagits. Många anser att det här förslaget från drygt 1 100 personer är korkat och vissa politiker i kommunen anser att det inte är en kommunal fråga men när 13 företag på en liten ort riskerar att helt eller delvis läggas ner så är det absolut en kommunal fråga, påpekade Hans-Ove Hansson som lämnade förslaget till fullmäktige.
– Vi är redan bland de främsta på att bevara våra rovdjur, björnstammen i Härjedalen är den starkaste i Sverige och med den låga täthet på klövvilt som vi har i jämförelse med södra Sverige så är det inte vi som har råd att föda vargarna.
– Jag är ingen jurist så jag vet inte vad som håller i förvaltningsrätten. I Nordanstig var det fritids och trivselfrågor som låg bakom det kommunala beslutet vilket revs upp av rätten, här är det två näringar som drabbas kraftigt och då kan frågan vara aktuell på ett annat sätt, sade Anders Häggkvist (C) som valde att stödja medborgarförslaget.
– Det här är en näringslivsfråga och kommunen ska ta beslut i näringslivsfrågor, påpekade Häggkvist och förklarade att vargen är outstanding av rovdjuren när det gäller att skapa skada för rennäring och fäbodbrukare.
























Senaste kommentarerna:
Skrivet 9 feb 2011 15:43 exportera (Ej registrerad)
Jag tycker att vi kan exportera 10 vargar samt 20 björnar till fjollträsk, så får vi se sedan....... Det är kanske inte lika kul sedan??
Skrivet 9 feb 2011 15:46 R (Ej registrerad)
Men tack, äntligen ett vettigt besked i den här larviga debatten!
Skrivet 9 feb 2011 15:46 JB (Ej registrerad)
Vilket trams, det går inte för en kommun att fatta ett sådant beslut. Hur kan politiker ägna tid och kraft och skattepengar åt sådant. Borde man inte innan man drar en sådan fråga till fullmäktige kontrollera om den över huvud taget är en fråga för kommunen.
Nordanstigs kommun i Hälsingland gjorde ett försök förra året att bli "vargfri", men fick bakläxa av Förvaltningsrätten som upphävde kommunens beslut om att vara vargfri kommun.
Flera privatpersoner anmälde kommunfullmäktiges beslut och rätten ansåg att det är ett brott mot kommunallagen då beslut i rovdjursfrågor ska fattas på ett statligt plan.
Skrivet 9 feb 2011 15:51 Canis lupus (Ej registrerad)
Jamen, det var då för väl att det var några som tog sitt förnuft tillfånga och såg till att man inte behövde skämmas för att bo i Härjedalen!
Ett beslut om ett vargfritt Härjedalen hade dragit ett löjets skimmer över kommunen. Vad tror man att man är?
Inte bara för det självklara problemet med att kommunicera detta beslut till de närmast berörda, vargarna, utan för att det hade kunnat röra upp gamla funderingar om vilka som verkligen var urinnevånare i landskapet. Där hade nog vargen vunnit överlägset över både samer och fäbodbrukare.
Och den, som inte vågar gå i skogen p.g.a. att det finns varg där, borde läsa litet annan litteratur än sagoböcker. Det var väldigt länge sedan en varg angrep en människa, men med björnen är det litet annorlunda. När hävdar någon att vi skall ha ett björnfritt landskap? Jag hoppas verkligen inte det heller, men är det någon art som bör begränsas något mera - obs! inte utrotas! - sån är det den.
Skrivet 9 feb 2011 16:01 vågar vägra varg (Ej registrerad)
fega politiker!!!
här hade ni chansen att belysa varg problemet men det vågade ni inte.
ska bli intressant att få veta vilka som var imot detta förslag så man vet hur man ska rösta i nästa val.
Skrivet 9 feb 2011 16:20 Dawsta (Ej registrerad)
Men allvarligt, "EXPORTERA: Jag tycker att vi kan exportera 10 vargar samt 20 björnar till fjollträsk, så får vi se sedan....... Det är kanske inte lika kul sedan?? "
Nu får du väl skärpa dig, snacka om lågstadienivå..... vadå exportera till fjollträsk? Kan tänka mig en handfull andra däggdjur på ca 80-100kg som Jämtland\Härjedalen skulle vinna mer på att exportera dit.
Skrivet 9 feb 2011 16:26 rovdjursvän (Ej registrerad)
Tack för beslutet att inte göra Härjedalen vargfritt. Jag är härjedaling och är tillsammans med många många andra för vargarna. Vi är faktiskt en stor grupp härjedalingar som rör oss mycket i skog och mark som är positivt inställda till att vargarna ska få finnas här, men tyvärr så hörs inte våra röster lika mycket som dessa personer som är emot. Jag tror dessutom att vi är många fler som är för vargen i än emot.
Skrivet 9 feb 2011 16:40 Lynx (Ej registrerad)
Exportera till fjollträsk bästa kommentaren,håller med fullständigt.
Skrivet 9 feb 2011 16:53 Sten Nilsson (Ej registrerad)
Härjedalingar måste vara ett konstigt släkte. De vill INTE ha någon renskötsel i sin kommun eftersom renarna förstör skogen de betar i på vintern. Dessutom säger de att renskötseln är orättvis och bara består av subventioner. Men nu! Nu har man kommit på att renskötsel är ett utmärkt argument för att utrota alla vargar i kommunen. Då är rennäringen naturligtvis välkommen in i de fina salongerna.
Fy f--n för den sortens dubbelmoral. Ni borde skämmas!
Skrivet 9 feb 2011 16:56 sv (Ej registrerad)
Jag funderar över hur man rent praktiskt klarar av en vargfri kommun?
Skall man sätta upp jakttorn vid kommungränserna eller?
Jag har förståelse för dom som är emot en stor vargpopulation.
Hela Sverige måste ta ansvar för att man fördelar vargen någorlunda jämt över landet.
Staten skall också generöst ersätta vid vargskador. Lägg ut kostnaderna över alla skattebetalare!
Skrivet 9 feb 2011 17:14 Viltfoderodlare (Ej registrerad)
När man i debatten, ändå nämt att vargen skulle bli ett problem för älgjakten. Är det då i meningen, fara för hundarna. För att älgen i antal /1000ha, är bland det lägsta i Sverige. Kan ju inte bero på vargen. Ännu! Att det utgivits 100% större licenser än vad fjolårets avskjutning gav. Inom de flesta områden i Jämtlands län. Det är ju styrt av skogsbruket. Älgen skall skjutas för att skydda tallen från överbetning. Och stammen skall liga i nivå med fodertillgång. JL4§ säger att om du tänker jaga ett vilt, är du skyldig enl. lag. Att tillse att djuret har tillgång till föda, skydd o reproduktion. Och om det i Härjedalen, likt i Dalarna, finns mindre än 3 älgar/1000ha, inom områden där det finns varg etablerad. Så skall det enl. lag inte ens få förekomma jakt. För enl. forskare behöver ett vargrevir, minst 3älgar/1000ha för att kunna överleva. så då skall endast naturen själv ha sin gång. Och handen på hjärtat, skogsbolagen. Hur många av er idkar aktivt viltvård enl.4§ JL ?
Skrivet 9 feb 2011 17:37 Död åt glesbyggden (Ej registrerad)
Tack så mycket ni lokalpolitiker i Lillhärdal. Nu har ni verkligen visat vart ni står i näringslivsfrågorna rörande Lillhärdal.
För en annan är det lika enkelt att vända kappan efter vinden, likt vinden gör när det gäller vindkraften. Tror inte jag är intresserad av vindkraften längre. Ni sjönk väldigt, väldigt lågt denna gången.
Skrivet 9 feb 2011 17:38 lena (Ej registrerad)
Hur kan man vara så korttänkt, tala om att kasta skattepengar i sjön.
Ni är väl vuxna människor och borde veta att detta INTE är en kommunal fråga !!!
Har ni problem med varg, så ta tiden istället och se till att det finns ordentliga stängsel........
Skrivet 9 feb 2011 17:43 Lena (Ej registrerad)
Det finns många som bor i Härjedalen o Dalarna, som är possitiv till vargen.
Varför inte gå samman och skriv på en lista till regeringen, visa att det inte bara finns varghatare i era län !!!!!!!!!!!
Ni måste visa upp er !
Vi vet att ni finns men inte regeringen.
Skrivet 9 feb 2011 18:36 Pensionerad jägare. (Ej registrerad)
Som jag ser det måste ett större område inhägnas t.ex. inom sonfjällets nationalpark
eller någon annan stans, om varg skall kunna ettableras i Härjedalen. Dit skall då fraktas trafikskadade renar och älgar så att vargarna har något att äta. Tyvärr ser
jag ingen möjlighet till att varg kan ströva fritt i landskapet och ställa till skada för alla
djurägare. Ett stort antal bytesdjur fodras om en hel vargflock skall kunna äta sig mätta. Det tycker jag att alla vargkramare skall komma ihåg. Råttor och lämmlar räcker inte till som föda. Många vill ha varg, men ingen vill ha varg till granne! Vill
besökande turister se varg, kan jag rekomendera Järvzo i Järvsö t.ex. Där kan ni komma dom nära utan att er lilla sällskapsvovve komer till skada.
Skrivet 9 feb 2011 18:48 Big Wolh Friend (Ej registrerad)
Det är synd att säga att "Fullmäktige"tag sitt förnuft tillfånga.Det har förmodligen inte
funnits något överhuvudtaget i denna "pajasdebatt".Kanske "fullmäktige"var full
vem vet det får vi aldrig reda på.Kanke "Fullmäktige"bjuder på semlor istället?
Det verkar var en "drive" som man använder sig av vid s.k "misstag".
Är rädd för att Härliga Härjedalen sakterliga förstör sig självt med dessa personer.
Sandlådan passar er bättre.Ta ert (om det finns något sunt förnuft kvar)ansvar
och ställ era platser till förfogande.Årets hittills största "blunder"och hur ska detta
sluta när bara halva Februari runnit iväg?
Skrivet 9 feb 2011 19:06 vågar vägra varg (Ej registrerad)
lena.
jag tror och är ganska säker på att vi är fler som inte vill ha varg.
vi är nog fler som fattar att detta kommer att sluta med katastrof för landsbygden.
bönder ger upp med följd att vi får en igenväxt landsbygd och ett kulturarv som går i graven,.
nämligen fäbod verksamhet.
tänk vilket slit dom hade för att få till dessa fina fäbovallar och nu kommer dom bara förfalla och växa igen.
men det är väl huvudsaken att vargen får härja fritt. snacka om enfalld, för mångfalld verkar bara gälla rovdjur.
men sen att vi har svaga politiker i härjedalen som inte törs ta en fajt är helt otroligt men jag tror och hoppas att dessa sitter sin sista mandatperiod, för min röst kommer dom inte att få någon mer gång.
Skrivet 9 feb 2011 19:20 Fäbodbrukare (Ej registrerad)
På nyheterna i går kväll argumenterade jägarförbundets representant ivrigt om en begränsning av varg till 150 st.
Han pratade sig varm om lapparna och fäbodbrukarna och vilka svårigheter de hade att bedriva sin näring om det fanns varg i Sverige !
Vart är lapparna och jordbrukarnas representanter i debatten ?
Det finns ingen varg i Härjedalen. Alltså går renskötsel och fäboddrift lysande och behöver förmodligen inte några bidrag i framtiden........
Vad ska man klaga på nu ? Något finns det väl ? Måste ha bidrag.......................
Skrivet 9 feb 2011 19:31 Heidi (Ej registrerad)
Jamen äntligen, då finns det i alla fall 22 personer i kommunfullmäktige som fortfarande har sitt förstånd i behåll! Och nästa gång du som kommuninnevånare kommer på den geniala idén att lägga ett medborgarförslag hoppas jag det blir ett vettigt förslag så vi slipper skämmas!
Skrivet 9 feb 2011 20:07 WOLF (Ej registrerad)
Bra att det vart ett nej.
Är emot vargen själv men att förbjuda varg i kommun går inte. Det som måste förbättras är behandlingstiden för skyddsjakt. Det ska inte behöva gå flera veckor innan man får tillstånd. VAd kostar inte det för rennäringen å bönderna?
Och hur kan man lära vargen att den inte får vara här? Hägna in hela kommunen å ha vakter vid vägarna?
Skrivet 9 feb 2011 20:25 Sunt förnuft (Ej registrerad)
Nu blev det ett väldigt enkelt val!!!
Säg ja till Varg och ja till Ren!
Resultat: Vargfritt då Länsstyrelsen ordnar med skyddsjakt!
Då behöver vi inte diskutera frågan längre. Myndigheterna ordnar allt!
Skrivet 9 feb 2011 20:45 MP (Ej registrerad)
Bedrövliga Häddalspolitiker nu vet man vart dom står i den här frågan, tycker dom borde hört bygdens mening vid de här laget! Tycker synd om fäbodbrukarna som kanske tvingas lägga ner.
Skrivet 9 feb 2011 22:22 Hans-ove (Ej registrerad)
Heidi! Du avser mig och några andra som la förslaget? Du kanske ska sätta dig in i problemet innan du börjar idiotförklara oss.Vi var ganska många företagare som skrev på denna lista. För vi ser nämligen vad som väntar bakom hörnet.Ett antal företagsnedläggningar på grund av dessa vargar. Det kommer att kosta näringen i Lillhärdal i storleksordningen 3-5 miljoner årligen om fäbodbruk och älgjakt läggs ner. Stängsla in djur på skogsbete går inte!!! Men att vi ska behöva ta skit ifrån människor som inte bor och verkar i vår by är upprörande.Varför ser ni inte till att rovdjuren sprider sig till södra Sverige ist? Men där finns det för många stora godsägare och aktieägare så där blir motståndet er övermäktigt. Och det är ni kusligt rädda för
Skrivet 9 feb 2011 22:41 Lupo (Ej registrerad)
Sagan om rödluvan och serien om den stora stygga vargen och de tre små grisarna är inte sanna. Nu har vi däremot fått en sannsaga om Anders Häggkvist och de tusen varghatarna i Härjedalen. Verkligheten är som vanligt underbarare än dikten.
Skrivet 9 feb 2011 23:14 alldrig mer Centern (Ej registrerad)
Jag förstår mig inte på Anders Häggkvist Han vill bygga 500 -600 vindkraftverk i södra delen av Härjedalen.Då spelar väl det ingen roll om det finns varg,för det finns ingen människor som vill vara i dom markerna.Han sa på ett möte Om vi inte är rädda om atmosfären kommer isbjörnarna att gå en död tll mötes.Det var hans försvar för byggandet av vindkraftverk.Vad är det för skillnad på vargen kontra isbjörnarna?
Skall isbjörnarna få leva så måste vargen också få leva.
Skrivet 10 feb 2011 01:10 Moa (Ej registrerad)
Re Exportera: Där har du allt fel, för vargen ska väl förr då till EUträsk som ger fjollträsk direktiven som ex vargfrågan innefattar.
Skrivet 10 feb 2011 07:17 BIG-MIKE (Ej registrerad)
Sänk hastighetsbegränsningen i hela Härjedalen till 30km/h, så slipper ni få några viltolyckor över huvud taget.
Sparar måånga ren liv.
Börjar bli trött på dessa sk naturvårdande jägare.
Skrivet 10 feb 2011 08:39 POPULISM (Ej registrerad)
Det är synd och skam att en del politiker väljer att göra detta till en kommunalfråga när det absolut inte är det. Man behöver inte vara jurist för att förstå det(Häggkvist).
Detta kallas vid ett namn POPULISM. Prata med Åsling och gänget och ta frågan till riksdagen där den hör hemma men där vet Häggkvist att han har en miljöminister Andreas Carlgren som förespråkar 1000 vargar och nyinplantering. Berättade inte Häggkvist detta eller drivs det en politik lokalt och en reginalt-centralt?????
Skrivet 10 feb 2011 10:02 Älgklanen (Ej registrerad)
Heja Härjedalen och stå på, märkliga saker beslutas i vår huvudstad av stureplansmaffian, folk som kanske aldrig varit ute i naturen och liknar den med promenas på djurdårn. NEJ överlåt till folket i glesbygden och de som driver verksamhet att bsetämma om dom vill eller inte se sina djur och hundar dödade.
Skrivet 10 feb 2011 10:24 Frågvis utan dubbelmoral (Ej registrerad)
Till Hans-Ove m.fl.
Några frågor som jag gärna ser svarade av 'insatta'...
Varför är det kommunens problem om två fäbodbrukare avvecklar sin verksamhet?
Missförstå mig inte, jag vill definitivt ha kvar dem, men varför ska kommunen lägga sig i?
Om en annan verksamhet avvecklas, t.ex. en butik, restaurang m.m. ska kommunen lägga sig i då också?
Att avveckal är verksamhetsutövarens beslut OCH ansvar, ingen annans, eller?
Varför en sån uppståndelse om ett vargpar som som rivit ner några få djur? Ingen sådan uppståndelse skedde när lastbilschafförer struntar att broms när renar finns på vägen. Det sker fortfarande...
Varför så mycket tyngdpunkt på rennäringen just nu?
Innan det fanns ett intresse att få bort vargen så var det bara en massa klagomål om renar.
Vore tacksam att få en förklaring, speciellt med tanke på att ni inte gillar dubbelmoral eller folk som vänder kappan efter vinden.
Tack på förhand.
Skrivet 10 feb 2011 11:54 Hans-ove (Ej registrerad)
Ni som hela tiden förlöjligar kommunen som tagit upp detta förslag. Enligt alla politiker på riksdagsdebatten i tisdags. så var alla eniga om att vargproblematiken är en miljöfråga. I miljöfrågor har kommunerna vetorätt. Tänk på det ni som raljerar över förslaget
Skrivet 10 feb 2011 12:21 Heidi (Ej registrerad)
Hans-ove: Även jag bor i en liten by i Härjedalen, har djur, är jägare, har hund och är egen företagare men dessa kriterier är inte det samma sak som att vara trångsynt, jag ser inte allt bara svart och vitt. Rovdjurspolitiken måste skötas nationellt, inte regionalt, det funkar inte. Dessutom gillar jag inte er dubbelmoral, nej till renbete ena dagen och ja till renar andra dagen för att slippa vargen. Ni i Haddal kan fortsätta att kolla in era navlar men dra inte in oss övriga Härjedalingar i luddet.
Skrivet 10 feb 2011 12:33 Anders (Ej registrerad)
Man skäms. Vi har tre hundar därav en jakthund vi lever i ett område där det varit och förhoppningsvis är varg. Vi är inte rädda, varför skulle vi vara det? Hur många hundar tar vargen? Hur många hundar dör på annat sätt i samband med jakt? Olyckor efter vägen? Ska vi förbjuda trafiken i omr. där det bedrivs jakt? Sådant här fjoll borde inte våra politiker på kommunal nivå lägga energi och pengar på. Hur många bor i Härjedalen? Hur många skrev på listan? Hur många var vi som nekade att skriva på? Och slutligen hur många kände sig tvungna att skriva på? Se er om ut i världen ni som är emot vargen. Det är många länder som lever med ett betydligt större rovdjurs bestånd än vi.
Skrivet 10 feb 2011 14:05 Tonka (Ej registrerad)
Härjedalens natur och djurliv är något att vara stolt och repektfull gentemot!
Passar det inte in i vissa människors sätt att se och leva på, så kanske man ska tänka om, för ni vill väl inte flytta!?
Så med andra ord.....GILLA LÄGET!
Skrivet 10 feb 2011 15:48 Gillar natur o djur (Ej registrerad)
Men hallo,vad är det för kommentarer från motståndarsidan man får läsa,det är ju på min ära beklagligt. Vargen är ju mera rädd för folk, det vet ju alla sedan urminnes tider, men att skruva upp rädslan bland folk är ju inte särskilt smart. Jag håller med om att i sagorna är det annorlunda,men att fortsätta sprida skräck är ju mindre begåvat.I naturen måste alla djurarter få finnas,enligt vetenskapliga rön så är det väldigt viktigt att inget djur utrotas, då det blir störningar
som följd i den natur vi alla lever i oavsett om det är i ja vad var det för kommentar jo "fjollträsk" hette det visst o var ligger det nu då? Kan man inte förstå om man bor där?
Skrivet 10 feb 2011 22:22 Hans-ove (Ej registrerad)
Ja ni verkar vara många som har åsikter om förslaget, Bra det då iallafall. Vi har aldrig påstått att någon är rädd för varg. Jag känner ingen.Men att vara rädd för utvecklingen av för stora rovdjursstammar är en annan sak. Du som bodde i Härjedalen och jagade och hade hund. Bor nog ganska säkert inte i härdal? Att älgjakten starkt hotas är en annan del i det hela som kostar samhällen som Sveg Härdal Y hogdal med flera orter stora eftergifter. Bara gilla läget eller flytta ty någon. Sku du ha problem med någon form av djur som allvarligt hotar ditt företag, Då skulle jag ha förståelse för dig och dina problem.och du skulle givetvis få all hjälp du behöver.Att sjunka så lågt att be dig flytta finns inte ens i mitt vokabulär! Att vi stöttar samerna idag har med det nya betesavtalet att göra. Vi önskar inget hellre än en bra lösning för alla inblandade parter. Och vi vill ha Härjedalen fritt från vargrevir med valpar. Inte fritt för ensamvandrande vargar. viss skillnad !
Skrivet 11 feb 2011 13:21 Miljöfrågeveto?? (Ej registrerad)
Det kanske inte var så enkelt att alla förstod att detta inte är en kommunal fråga utan en fråga som riksdagen beslutar om och riksdagen måste förhålla sig till Eu-direktiven.Därför ska centern och Häggkvist bearbeta Åsling samt Carlgren, först då kan det ske förändringar allt annat är att lura folk.
Hur kan detta bli en kommunal miljöfråga? och hur beskrivs vetorätten när det gäller kommunala miljöfrågor?
Förslag får alla lägga men det behövs förklaringar om vad som är möjligt och omöjligt kommunalt annars blir det populism (inte från förslags ställaren) men ansvariga politiker som borde veta bättre.,
Skrivet 11 feb 2011 18:14 Tomas Stålhandske (Ej registrerad)
Ett bra beslut.Klart att vargen skall finnas.Även i Härjedalen.Tänk om alla dessa viljor kunde enas och göra något tillsammans i stället för att bråka om en så enkel sak att alla har rätt att leva på denna jord.Men de e klart, det är farligt med inflyttning till härjedalen,gäller både varg och människor.Ända gången det blir uppslutning är när det gäller invandring till härjedalen! då slår man vakt om det som finns.Vargar, invandrare och samer!!! då blir man patriot och röstar på SD. Synd om alla härjedalingar som jobbar för härjedalen och dess näring knappt hörs.Leve alla eldsjälar och företagre som satsar på härjedalen och dess befolkning och djurliv.synd att alla inte vågar stå för sitt ord.
Skrivet 12 feb 2011 00:16 Canis lupus (Ej registrerad)
Hans-Ove skriver: "Och vi vill ha Härjedalen fritt från vargrevir med valpar. Inte fritt för ensamvandrande vargar. viss skillnad !"
Hur kommer det sig att denna "skillnad" inte har kommit fram tidigare? Det har bara talats om "ett vargfritt Härjedalen" och ingenting om att det skulle vara OK med enstaka strövvargar. På Centerns program stod "ett vargfritt Härjedalen" överst, och fick nog många med mig att byta parti. (Och så är de förvånade över det dåliga valresultatet!)
Men tittar man ordagrant på vad Hans-Ove skriver, så står det ju faktiskt "Inte fritt för ensamvandrande vargar", alltså inte "fritt från" och det kan ju inte tolkas annat än som att inte heller ensamvargar kan gå säkra, det är inte fritt att passera landskapet för dem heller ... Så den kommentaren var nog bara en "luring" för att blidka dem som tycker att hela historien med ett vargfritt Härjedalen är både löjeväckande och omöjlig.
Skrivet 12 feb 2011 09:25 Rädder för SD men inte för vargen (Ej registrerad)
Att tala om vem man är och stå för sitt ord när man är företagare, djurägare, jägare, hundägare, härjedaling och dessutom ha den åsikten att ett balanserat djurliv (rovdjuren inräknade) berikar ens tillvaro skulle vara desamma som att bli idiotförklarad och utfryst. Det är DÄRFÖR bara motståndare till utveckling, mångfald och vidsynthet hörs och syns i debatten. En härjedaling ska vara vara en bakåtsträvande pessimist, av hävd och gammal vana. Allt annat är otänkbart. Men jag älskar mitt Härjedalen ändå, knyter näven i fickan, skriver anonyma insändare och hoppas att mina åsikter ändå på något sätt registreras. Och eftersom jag VET att vi är många känner jag mig inte ensam ändå.
Skrivet 13 feb 2011 01:53 Voff (Ej registrerad)
Inför MYGGFÖRBUD i stället !