Planer på 34 vindkraftverk i Ansättfjällen
Nej till vindkraftverk på Storbacken några kilometer sydväst om Kaxås. Men ja till en stor vindkraftspark i Ansättfjällen. Det är tjänstemannaförslaget som Krokoms kommunstyrelse ska ta ställning till på onsdag.
Relaterat
Kommunchefen Ola Skyllbäck och stadsarkitekten Anne Dahlgren har lämnat förslag till ändringar av planförslaget som ställdes ut 20 maj–6 augusti.
”En placering av ett stort antal vindkraftverk på Storbacken innebär en alltför stor negativ påverkan på riksintresset för kulturmiljön i Kaxås. Placeringen i söderläge från byn är också olycklig då verken kommer att dominera vyn från bygden, med motljuset som förstärker det visuella intrycket”, står det i förslaget.
Det står nu också klart att det inte finns politisk majoritet för vindkraftverk på Storbacken.
Däremot tas inte området som omfattar Nordbyn, väster om landsvägen mellan Kaxås och Kluk, bort från planförslaget.
En politisk strid väntar om planerna på att sätta upp 34 vindkraftverk på en höjd mellan Skärvången och Åkersjön.
Området är precis som tidigare vitmarkerat.
”Detta är ett gynnsamt läge för produktion av vindkraftsel, vilket kommunen vill vara med och bidra med”, skriver tjänstemännen.
Men samtidigt konstateras att vindkraftverk i Ansättfjällen kan innebära en negativ påverkan på naturmiljön och turistnäringen. Och att det är svårt att överblicka vilka konsekvenser en utbyggnad innebär.
Turistföretagen i området protesterar livligt mot en stor vindkraftspark.
Socialdemokraterna i Krokoms kommun, som framhåller att man är positiv till vindkraft och vill maximera den lokala nyttan, gör också tummen ner för vindkraftverk i Ansättfjällen.
Kommunalrådet Maria Söderberg (C) anser att en satsning på vindkraft utvecklar bygden. Men hon får mothugg av några partikamrater som sitter i kommunfullmäktige.
I förslaget till kommunstyrelsen har följande områden rödmarkerats som innebär att de inte bör bebyggas med vindkraftverk:
• Enarsvedjan – områdets nordvästra del som enligt vindkarteringen inte är gynnsamt för vindkraft.
• Rönnöfors – större delen av området omfattas av Storskogens naturreservat.
• Avavallen – den nordöstra delen av området som gränsar mot Åre kommun.
• Nordbyn/Storbacken – området öster om vägen mellan Kaxås och Kougsta.
• Aspås/Tulleråsen – området närmast Krokom och Aspås med tanke på närheten till blivande naturreservatet Storflon–Andersflon samt påverkan på vyn från Aspås mot fjällområdet.
• Föllinge – nordvästra delen av området som ligger i närheten av Hotagens naturreservat.


















Senaste kommentarerna:
Skrivet 27 aug 2010 07:35 krister andersson (Ej registrerad)
Detta är ett gigantiskt vansinne att placera vindkraftsnurror så långt från brukaren.
Snurrorna skall ligga så nära städerna som möjligt för att minska förlusterna i ledningarna. Men givitvis är det lättare att köra över lantortsbor eftersom dom utgör en mindre del av väljarkåren. Vindkraften är bara en fluga som lever just idag, medan framtidens energikälla kommer att vara en helt annan. När man nu tar död på de turistföretag som finns i Åkersjön med omnejd, kommer överhuvudtaget någon del av dess vindkraftspengarna till bybornas del ? Jag skulle knappast nog tro det.
Åsbacken måste väl vara en mycket bättre plats att förlägga dessa snurror, eller finns det för mycket väljare där ?
Skrivet 27 aug 2010 08:41 Fia (Ej registrerad)
Det vore intressant om ÖP gjorde en undersökning bland jämtlands gymnasieungdomar vad de tycker om vindkraft. Det är ju dem som vi vill locka till att antingen bo kvar i byarna eller flytta till byar i Jämtland inom några år. Om de är positivt inställda till att det byggs vindkraftsverk kanske inte de äldre som idag opponerar sig ska vara så negativt inställda. Vill vi kunna bo kvar i glesbyggd och leva upp till de krav som ungdomar idag har på goda kommunikationer och bredband så måste vi också våga satsa på framtiden.
Skrivet 27 aug 2010 11:47 Magnus (Ej registrerad)
Skeptiskt till det här med vindkraft. Förstör mer än det tillför. Jag bor inte i Jämtland, men brukar vara i Krokom ibland på somrarna och jag måste säga att inte blir det vackert. Dessutom, de riktigt kalla dagarna som ofta är vindstilla, då behövs vindkraften som bäst, men vindsnurrorna står stilla. Hur bra är det egentligen?
Skrivet 27 aug 2010 12:59 Vansinne (Ej registrerad)
Maktlöshet känner man. Finns den ingen som kan stoppa det här vansinnet med ineffektiva vindkraftverk. Som utnyttjas till ca 25 %. Och subventioneras kraftigt.
De kan inte ersätta kärnkraften. Ska Norrland bli en enda stor vinkraftpark?
Då flyttar jag aldrig tillbaka till landsdelen som mitt hjärta slår för...
Skrivet 27 aug 2010 15:26 Benny Johansson (Ej registrerad)
Ansättfjällen med 34 Snurror?
Nu har tjänstemännen i Krokoms kommen, arbetat fram ett förslag på att bygga 34 st
Storskaliga Vind-kraftverk där. VARFÖR?, vem tjänar på det, tjänstemännen?
Inte MILJÖN, inte MARKÄGARNA, inte de BOENDE, inte TURISTER, inte SOMMAR eller VINTER-stugornas ÄGARE, inte KOMMUNEN, inte STATEN, inte ENERGIN, inte SVERIGE, inte VATTENKRAFTEN, endast de moderna BAGGBÖLARNA, och VINDKRAFTS-NASARARNA som har bedragit och fört oss bakom ljuset om Vind-snurrornas fördelar, lönsamhet och utsläppsfria energi, och alla bygde-pengar som kommer som en garanti, som inte existerar, inte en enda fördel alls, bara förödelse
av miljön, skogen, skogsmarken, livsfarligt och sjukdomsalstrande buller, ingen jakt, ingen vildmark, vilda djur försvinner, björn och varg samt lo och räv drar sig till de lugnare områden i byarna och samhällena för att jaga och bilda revir där.
Alla boende eller besökare i omgivningen riskerar att bli sjuka, galna, få The Wind Turbine Syndrom. ??
Skrivet 27 aug 2010 15:40 Benny Johansson (Ej registrerad)
Vi vill ju inte att alla i Krokoms kommun skall bli blåsta på allt. Vind-kraftverken är nu ISKALLA, i USA är år 2010 det sämsta året för en industribransch någonsin som droppat med 71% sedan året före? Inte sedan 1930-talets ekonomiska katastrof har det funnits en sämre investering som i Vind-kraften! I Sverige och England har äntligen omutade energi-myndigheter lyckats mäta vad egentligen Vind-kraften ger i El-energi! BARA HÄLFTEN av den projekterade och för projekt-tillstånds-givningen lovade och beräknade effekten.(Baserat på ca 1200 Vind-kraftsverk i de båda länderna. Det verkliga exakta effekt-värdet för de Landbaserade Snurrorna var i verkligheten 8%, ÅTTA PROCENT I EFFEKTIVITET?? I England som har ett bra och
blåsigt läge, bättre än i Svenska inlandet. Och märk väl i England utan SNÖ, INGEN FROST! Här i Härjedalen måste vi då faktiskt och korrekt räkna med effekter på kanske 6%, HÖGST 6-7%. INTE ÖVER SEX TILL SJU PROCENT I SNITT-EFFEKT!
Forts. Farliga sjukdomar....
Skrivet 27 aug 2010 17:00 Benny Johansson (Ej registrerad)
Vad tycker Krokoms kommun om att inte få en enda besökare till sitt Kol-kraftverk?
Vad säger Turistnäringen om att få konkurrera med Brun-kolsgruvornas besökare?
Vad tror Ni tjänstemän på Krokoms kommun om att få skotta kol-damm i stället för snö? Vad tycker Ni i Krokoms kommun om att bygga ett nytt sjukhus för Era Bygde-pengar. Ett sinnes-sjuk-hus för psykiskt sjuka i Wind Turbine Syndrom, och en specialist-mottagning och Akut-ambulanser för Epilepsi? Och ett verkligt avancerat Neurologiskt anpassat specialistsjukhus på Hjärn-sjukdomar, eller har Ni råd att skicka kommunens innevånare till Stockholm för besök, utredning, undersökning och operationer?
Är det så att fullständigt aningslösa och bort-skojade tjänstemän i det allmännas tjänst, skall få bestämma över hela kommunens framtida sjukdoms-statistik?
Jag rekommenderar Er att utan dröjsmål kalla in Finansdepartementets experter på
MUTOR OCH JÄV och begära att dom hjälper till med att kolla upp företeelserna!
Skrivet 28 aug 2010 18:00 owen Laws, gruppledare för Miljöpartiet de Gröna i Krokoms kommun (Ej registrerad)
Det är direkt felaktigt att vindkraft är stendöd, tvärtom är den på stark frammarsch i hela världen. Till och med industrin i Finland är överens om att el från det kraftigt försenade finska kärnkraftverket kommer att kosta lika mycket som vindkraftsel kostar idag. Och den elen blir bara billigare. Dessutom kommer nästan samtliga världens kärnkraftverk behöva tas ur drift de kommande åren för att de helt enkelt är för gamla. Den elen måste ersättas åtminstone delvis.
Det går inte att stoppa huvudet i sanden och säga nej till allt. Vindkraft är ren. Vindkraftverk går att ta bort utan att det lämnas knappt något spår efter dem. Vi importerar nästan allt vi förbrukar här i Jämtland, argumentet att saker av princip måste produceras nära brukaren räcker inte, de måste nyanseras.
Det som är olycklig i artikeln är att det låter som ett helt nytt förslag på en helt ny plats och så är det inte. Det handlar - precis som det gjort i 2 års tid - om Skärvången, inte Ansättfjällen.
Skrivet 28 aug 2010 18:26 Brainman (Ej registrerad)
Förluster i ledningarna är en myt. Ledningsförluster påverkas mycket lite av avståndet mellan kraftverk och förbrukare. Däremot är det stor skillnad mellan bra och dåliga vindlägen. Därför ska vindkraftverk byggas i dom bästa vindlägen oavsett var i landet det finns.
Skrivet 29 aug 2010 00:47 Owen Laws, gruppledare för Miljöpartiet de Gröna i Krokoms kommun (Ej registrerad)
Ås nämndes som ett möjligt vindkraftsläge. Det har faktiskt gjorts vindmätningar i Ås för kanske 6-8 år sedan. Kanske på initiativ av LRF?. Vad jag förstått, så kom man fram till att det inte blåste på rätt sätt. Kanske för ojämt, jag vet inte.
Det finns väldigt många möjliga bra lägen för vindkraft och jag håller med Brainman om att det är de bästa lägena som ska prioriteras om de även är lämpliga på andra sätt. Idag finns inte ledningskapacitet att bygga ut på alla ställen där det finns intresse att bygga ut. Det är en - av flera - anledningar till att miljöpartiet i Krokom motsätter sig vindkraft på Storbacken (Hällberget) i Kaxås. Det är för provocerande, samtidigt som det finns andra lägen och underkapacitet i ledningarna. När det gäller Skärvången har vi varit för. Jag uppfattar inte att det läget är lika provocerande, t ex inte söderläge mitt framför många boende. Att vindkraft skulle skada turism är ingen generell sanning. På t ex Gotland är det precis tvärtom.
Skrivet 29 aug 2010 16:03 Brainman (Ej registrerad)
Sverige har världens långsammaste vindkraftsutbyggnad på grund av att alltför stor hänsyn tas till lokalbefolkningens tyckande och protester. En kraftig acceleration av utbyggnaden måste ske om målen ska kunna nås. Det går inte att låta lokalbefolkningens åsikter påverka vad som är möjligt att bygga.
Skrivet 30 aug 2010 02:28 Owen Laws, gruppledare för Miljöpartiet de Gröna i Krokoms kommun (Ej registrerad)
Ås nämndes som ett möjligt vindkraftsläge. Det har faktiskt gjorts vindmätningar i Ås för kanske 6-8 år sedan. Kanske på initiativ av LRF?. Vad jag förstått, så kom man fram till att det inte blåste på rätt sätt. Kanske för ojämt, jag vet inte.
Det finns väldigt många möjliga bra lägen för vindkraft och jag håller med Brainman om att det är de bästa lägena som ska prioriteras om de även är lämpliga på andra sätt. Idag finns inte ledningskapacitet att bygga ut på alla ställen där det finns intresse att bygga ut. Det är en - av flera - anledningar till att miljöpartiet i Krokom motsätter sig vindkraft på Storbacken (Hällberget) i Kaxås. Det är för provocerande, samtidigt som det finns andra lägen och underkapacitet i ledningarna. När det gäller Skärvången har vi varit för. Jag uppfattar inte att det läget är lika provocerande, t ex inte söderläge mitt framför många boende. Att vindkraft skulle skada turism är ingen generell sanning. På t ex Gotland är det precis tvärtom.
Skrivet 30 aug 2010 02:35 Owen Laws, gruppledare för Miljöpartiet de Gröna i Krokoms kommun (Ej registrerad)
Här håller jag inte med Brainman, det är klart att lokalbefolkningar ska kunna påverka hur mark används i deras närhet. Det är det som en översiktsplan handlar om - att i en demokratisk process samråda över användning av markområden. Enligt Energimyndighetens senaste nyhetsblev kommer vindkraft att fördubblas till 2012, så nog byggs det vindkraft. Nu gäller det att INTE gå i den borgerliga regeringens fälla och fortsätta att satsa pengar på kärnkraften, utan istället på allvar styra över till alternativa energikällor, inte bara vindkraft. Någon gång måste man börja satsa på allvar på dessa också i Sverige! Samt energieffektivisering, där det finns jättestora "vinster" att göra.
Skrivet 30 aug 2010 10:13 owen Laws, gruppledare för Miljöpartiet i Krokoms kommun (Ej registrerad)
En liten korrigering: Det stämmer som jag skrev längre upp att det inte handlar om några vindkraftverk på Ansättfjällen utan det är alltjämt Skärvången det handlar om, ett läge mellan Skärvången och Åkersjön. Däremot var det fel att skylla på tidningsartikeln. Många som kommenterat förslaget att bygga nära Skärvången har skrivit Ansättfjällen, och det har kommunen tyvärr inte emotsagt utan det har också kommit med i kommunens skrivelse "Synpunkter och utlåtande efter utställning 20 maj - 6 augusti 2010". Den skrivelsen kommer att korrigeras inför beslut i kommunstyrelsen 1/9 (där man beslutar om ett förslag till kommunfullmäktige 29/9. Det var alltså fel av mig att skjuta budbäraren.
Skrivet 31 aug 2010 03:16 Olaus (Ej registrerad)
Energimyndigheten bedömer i sin korttidsprognos, att Sverige kommer att öka energianvändningen åren 2010-2012 med 26 TWh.
Huvuddelen, 20 TWh, kommer från kärnkraften.
Endast 1 TWh kommer vindkraften att kunna bidra med.
Resten kommer från bioenergin.
Vindkraften pratas det mycket om. Men den kommer aldrig att få någon reell betydelse annat än som skapare av problem.
Vad händer efter 15 år då statsstödet via elcertifikatsystemet upphör, och reparationsbehoven blir betydande?
Vindkraftbolaget går i konkurs, och kommunen får själv söka riva och återvinna betongskogen.
Skrivet 31 aug 2010 07:25 Brainman (Ej registrerad)
Det är just på grund av lokalbefolkningens tyckande som vindkraftsutbyggnaden går för sakta. Så fungerar det inte i andra länder där det går fortare.
Skrivet 31 aug 2010 17:15 tobbe (Ej registrerad)
Brainman, du menar alltså att lokalbefolkningen ska knipa igen och lyda, alternativt köras över? Med den inställningen är det väl lika bra att plundra Afrika på uran istället? Miljövänligare och billigare. Till vems nytta byggs verken egentligen?
Skrivet 31 aug 2010 19:57 Loket (Ej registrerad)
Det är väl bra, att det äntligen händer något i offerdal. Annars kommer ju bygden att dö av sig själv. Detta skapar nya jobb .
Skrivet 1 sep 2010 11:33 Benny Johansson (Ej registrerad)
OWEN,
Väldigt många bra lägen för vindkraft, säger du samtidigt framgår det att du inte vet
varför det inte blåste när någon försökte mäta upp vinden, det blev inget?
Åndå kommer du nu, som den som borde veta bättre, med svepande tal om att man måste ta sitt ansvar med mera och att miljön är viktig. Och så säger du att det byggs många vindkraftverk utomlands? Vad är det egentligen du menar? Det verkar ju som om du är den lysande, enda lyssnande politikern i området. Vind-kraft är IS-KALLT!
Den är en miljö-katastrof, den är en ekonomisk katastrof, den är en katastrof för
jobben och industrin! Vad gör du när du förstår att du orsakat 200 000 kr i El-kostnad per år för dig själv och alla i kommunen. När du promenerar omkring i Gas-mask för att bara låtsas att du är skyddad mot kol-dammet. När allt djurliv är borta,
när EKO-systemet är på väg att slås ut i hela omgivningen. Emigrerar du? Eller stannar du och skottar brun snö på vintern och kol-damm på sommaren.
För Turisterna?
Skrivet 3 sep 2010 13:26 Benny Johansson (Ej registrerad)
BRAINMAN,
Du skriver också helt självsäkert, som om vi andra bloggare var idioter, att "Förluster i Ledningarna är en myt"? Förlusterna påverkas mycket lite av avståndet?
Vid kraft-överföringar inom Sverige så får man kraft-förluster på ca: 10-12%. Om Ni då beslutar Er för att investera ca: 50 miljarder kronor i Högspända Likströms- länkar, samt att stabilisera kraften bättre, så kan man komma ända ner till 4-5% i Kraft-förluster. Dessa förluster kan man säga är i första fallet omöjliga att acceptera då den energin som Vind-kraftverken i Norra Sverige i snitt kan producera är endast 5-7%? Och i andra fallet kan man säga att det bara är en tredjedel av kostnaden i första fallet, men ändå kostar 50 miljarder kr. att få dit?
I båda fallen måste naturligtvis inte bara själva kraft-förlusten, utan också kostnaden för hela överföringen betalas. 2 öre per överförd kWh.
Sen skall Tyskarna överbevisas att din kraft för 5 kr/kWh är mer värd än deras egen kraft för 30 öre per kWH? Shit?
Skrivet 3 sep 2010 22:55 Benny Johansson (Ej registrerad)
Nord-pool-priser
Man kan då påstå att Nord-pool ju ändå ser till att den dyraste el-energin bestämmer vilket pris det skall bli, så det spelar ingen roll, alla får betalt för sin energi!
Emellertid så blir det då bara Kol-kraftens ägare som tjänar de stora pengarna,
och dom sitter då nöjda och kammar hem hela vinsten på all energi som ligger ute på poolen. Vind-kraften orsakar bara då att alla får betala 5-10 kr per kWh, det suger väl även för er mångmiljonärer i fjällvärlden också, kan jag tro? Alla våra El-krafts-pengar hamnar då i fickorna på Kol-maffian till slut.
Så blir det egentliga resultatet med Vind-nasarnas verk!
Sluta nu upp med att lyssna på vind-nasarna dom bara lurar er på allt!
Skrivet 7 sep 2010 00:39 Benny Johansson (Ej registrerad)
Hej,
Innevånare i Krokom, med omgivningar!
Tack för att Ni (några har väl orkat läsa mina inlägg, hoppas man ju) men nu är all Er vånda över. Ni kan avtacka alla Vind-nasare, och vara glada över att dom inte hann
blåsa Er på all Skogsmark, alla pengar, ära och miljö, Ni har där uppe i den vackra delen av Sverige. Ni som i förvillelsen, mot bättre vetande, skrivit på några papper om arrende på falska grunder, skall naturligtvis ha tillbaka alla handlingar och offentligt riva sönder dom på torget i Krokom. Till folkets jubel!
Nu blir kraften ren och tillräcklig, samt till det lägsta pris som går att få, Kärn-kraften!
Ja, om några år kommer det igång, tills dess kan Ni skatta Er lyckliga stjärna att Ni slapp ifrån alla snurriga Vind-nasare, med någon stolthet och skogs-mark kvar.
Jag kommer väl upp och hälsar på Er någon gång i framtiden, bjuder Ni in Mig?
Till fika och krossade vind-plans-samtal.
MVH
Benny