AnnaCarin Aronsson om bilden av mamman
Relaterat
Jag är kvinna. Jag är även journalist, Torvallabo, jämtlänning, svensk, mamma, intresserad av film och resor, gillar att baka och jag gillar att umgås med mina vänner. Jag är helt normal, med andra ord.
Jag definierar inte mig själv utifrån ett av ovan nämnda kriterier, jag är en blandning av dem alla. Men det är ett kriterie som lyser starkare än de andra, och som ofta, liksom för de flesta andra kvinnor i samma situation, används för att definiera mig i olika sammanhang: Mamma.
Ja, jag är mamma och det är underbart. Men det är inte enbart som mamma jag definierar mig själv. Därför undrar jag hur det känns för den mamma som i veckan blev definierad så här i en rubrik i en kvällstidning: ”Tvåbarnsmamman Catharina betalade 2 000 kronor med fick aldrig se Melodifestivalen”.
Varför är det viktigt att berätta att Christina har två barn? Antagligen är det därför att Christina på grund av sina två barn inte har så jättestor plånbok, därför svider det extra mycket då hon förlorat 2 000 kronor på att köpa biljetter till ”Mellon” som visade sig vara falska. Nu berättar rubriken i och för sig inte om hon är ensamstående med sina två barn eller inte, men bara ordet ”tvåbarnsmamma” ger oss en hint om att hon inte har det så fett ekonomiskt. Skulle rubriken ha kunnat vara: ”Börsmäklare betalade 2 000 kronor med fick aldrig se Melodifestivalen”? Nej, det hade inte varit ett dugg intressant. Inte heller ”Tvåbarnspappan Robert betalade 2 000 kronor men fick aldrig se Melodifestivalen” hade skapat något större intresse. För pappor tjänar ju mer än mammor, eller hur! Det är inte lika synd om pappor som mammor.
Tendensen att definiera kvinnor efter hur många barn de har syns i tidningarnas rubriker då och då. Det var till exempel en fembarnsmamma som satte dit den ökända sol-och-våraren för några veckor sedan. Just ordet ”fembarnsmamma” förekom flitigt både i rubriker och redaktionella texter.
Varför var det viktigt att berätta att kvinnan hade fem barn? Var det extra imponerande att hon därmed ens hade tid att luska i mannens förflutna? För när man har fem barn, hur har man ens tid att sitta framför datorn och googla på snubben man dejtar? Hur har man ens tid att dejta? Eller definierades hon så därför att hon med fem barn att försörja ansågs extra känslig för bedrägeriförsök? Lura en fembarnsmorsa på pengar och barnen blir plötsligt utan skor?
Hade vi kunnat tänka oss ett omvänt scenario: ”Fembarnspappa satte dit sol-och-vårare”?
Även kring historien kring massmördaren Anders Behring Breivik dök det upp en rubrik om en flerbarnsmamma. För det var nämligen en svensk tvåbarnsmamma som ägde det sim-kort som hittades hos Anders Behring Breivik. Varför det var viktigt att berätta att ägaren till simkortet hade två barn orkar jag inte ens spekulera i. Det som är intressant är varför kvinnor hela tiden definieras efter hur många barn de har. Och varför kvällstidningarna hjälper till att sprida de stereotyper kring kvinnor och mammor som finns.
Visst, det är väl allmänt känt att det kostar mycket pengar att ha barn, och att de som har några stycken sällan har lika mycket pengar att spendera på sig själva som de utan barn. Och allra sämst ekonomiskt har ofta ensamstående mammor.
Men om vi hade lika lön för lika arbete i Sverige, om lika många kvinnor som män satt på chefsposter, om papporna tog ut lika mycket föräldraledighet som mammorna, om vi hade ett jämställt samhälle så kanske vi skulle kunna slippa sådana här rubriker.
Ja, jag är mamma. Men det definierar inte mig.




































Senaste kommentarerna:
Skrivet 16 feb 2012 08:13 Jomenvisst (Ej registrerad)
Jag håller med. Vi har fortfarande en bra bit kvar till jämställdhet och det är viktigt att det synliggörs att vi fortfarande behandlas olika och värderas efter olika kriterier, beroende på vilket kön vi har. Bra skrivet.
Skrivet 16 feb 2012 09:22 snö (Ej registrerad)
Såå bra skrivit, håller med till 100% synd bara att dina ord inte kommer att uppmärksamas och tas på samma allvar som om det hade varit en manlig journalist och "två barns far" som skrivit det....
Skrivet 16 feb 2012 23:21 Barbapappa (Ej registrerad)
Menar du Annacarin att vi pappor slipper dras med dessa infantila beskrivningar?
Gjorde en ovetenskaplig undersökning genom att googla "trebarnsmamma Aftonbladet" samt "trebarnspappa Aftonbladet". Fick väldigt många träffar på båda alternativen, men fler på mammaalternativet. Men trots allt är det som att försöka jämföra gradskillnader i helvetet. Samma med 2, 4 och 5 barn.
Både mammor och pappor blir upprörda över en sådana beskrivningar. Varför försöker du vinkla just detta till en jämställdhetsfråga då det sannolikt inte är en jämställdhetsfråga?
Skrivet 17 feb 2012 12:17 Alva (Ej registrerad)
Äh! Du som är journalist vet väl vad rubriksättning innebär?
Det handlar knappast om att definiera kvinnor på ett speciellt sätt.
Skrivet 17 feb 2012 15:42 Helena (Ej registrerad)
Bra skrivet Annacarin.
Skrivet 19 feb 2012 09:06 mikael Nehrer (Ej registrerad)
Gott gry idig,
men då lyfter vi fram det vanliga enkla livet som vi begriper,
baket-byket-böket etc etc och allt delar man på, förhandlar litet, löser uppgiften efter (bästa) förmåga och ser en framtid med harmoni och trygga barn.
Nä, vi behöver inga konstrande politiska fundament för att förstå att vår tradition är så fjärran allt vad könspolemik heter.
Det gåritne att mäta barn i pengar som så många tror och försöker göra gällande, inte minst bland alla missnöjda...
Må Gott, det är fettisdag snart, gott med hembakat!