Strippan i Mörsil talar ut
Oxana dansar för att kunna skicka pengar hem till Ukraina. I de små privata båsen tänker hon på annat än att hon är naken inför en främmande man.
Relaterat
– Jag tänker på pengar: 500 spänn, jag ska skicka dem till mamma, säger hon.
På McDragans i Mörsil kommer de flesta av stripporna från Estland. Hitlockade av en internetannons med löfte om minst 500 kronor i lön varje dag.
Se tv-inslaget här ovanför.
I dagens ÖP kan du också läsa hela reportaget från strippklubben i Mörsil. Har du inte papperstidningen kan du köpa e-tidningen här (kostar 15 kronor).




































Senaste kommentarerna:
Skrivet 4 feb 2012 11:40 Stina (Ej registrerad)
Det finns alltså bara en strippa i Mörsil?
Och hon är framförallt sin yrkesroll?
Vill se rubriken "Rörmokaren i Åre talar ut" eller varför inte "Ekonomen i Östersund"?
Först är det LT som tycker att det är ok att i publicistiskt syfte titta på en medmänniska som klär av sig. Det faktum att journalisten inte betalade kvinnan gör det hela bara ännu mer smutsigt. Nu ÖP som vill visa sin goda sida och låta samma kvinna tala ut. För det måste ju vara samma kvinna om det nu bara finns en strippa i Mörsil?
Läs på lite mer nästa gång. Försök lyfta blicken från ankdammen. Det finns korta enkla texter om genus och människohandel som till och med en journalist på ÖP (och LT) borde kunna klara av att förstå.
Skrivet 4 feb 2012 12:15 Supra (Ej registrerad)
Alltså snacka om häxjakt på denna stakars klubb. Hur orkar ni?!!!!!???? De är ingen som tvingat dom till det, de är helt frivilligt!
Snacka om pinsamt att hålla på å jaga denna klubb med lupp...
Skaffa er ett liv ist!
Skrivet 4 feb 2012 12:50 Dragan (Ej registrerad)
En gång till bli man ledsen, ni jurnalister har inga gränser. Ni kommer med fina leende, ni var jätte snälla. Vi har bjudit på mat dricka ni fick vara i lokalen hela kvällen. Ni kollade precis allt, för vi hade ingeting att gömma, till och med Oxana ställde upp i intervju och vad gör ni, ni går hem skriver lögner. Varför? Varför? Vem är det som tvingar er. Du föreställde Oxana som en hemlös från Ukraina.Hon vet i alla fall vem är hennes mamma och pappa. Du skrev inte att hon har en man som älskar henne, accepterar henne för det som hon gör, dem har stort hus,och allt som man behöver och dem har träffats på Cafe McDragans.Du skrev att dem andra tjejer vill inte ställa upp i intevju, jo för att dem var smarta , ni hade skrivit lögner om dem med. Hoppas bara vi kommer en gång att mötas i någon live program
Skrivet 4 feb 2012 13:49 Klart dom ska tjäna pengar (Ej registrerad)
Tycker det är fel att ta hit utländsk arbetskraft som skickar hem pengarna. Låt Svenska tjejer få jobba där så pengarna stannar kvar i Sverige. Sen det jobb de gör är av frivillig basis. Det är kanske mer förnedrande av vissa att vara gatsopare. Här får dom visa tallangen att dom sköter sitt yttre. Klart dom ska tjäna pengar på det. Många som klagar skäms säkert för de tycker att de inte passar in på detta jobb då de missköter sina kroppar inte tränar äter sund mat.
Skrivet 4 feb 2012 16:30 Linda Hedenljung, reporter ÖP (Ej registrerad)
Hej Stina
Jag hoppas att du har läst hela artikeln i e-tidningen eller papperstidningen. Där tas fler aspekter upp. Det korta inslaget här är bara en liten, liten del i en större granskande artikel.
Skrivet 4 feb 2012 16:49 Linda Hedenljung (Ej registrerad)
Dragan (Ej registrerad) skrev:
En gång till bli man ledsen, ni jurnalister har inga gränser. Ni kommer med fina leende, ni var jätte snälla. Vi har bjudit på mat dricka ni fick vara i lokalen hela kvällen. Ni kollade precis allt, för vi hade ingeting att gömma, till och med Oxana ställde upp i intervju och vad gör ni, ni går hem skriver lögner. Varför? Varför? Vem är det som tvingar er. Du föreställde Oxana som en hemlös från Ukraina.Hon vet i alla fall vem är hennes mamma och pappa. Du skrev inte att hon har en man som älskar henne, accepterar henne för det som hon gör, dem har stort hus,och allt som man behöver och dem har träffats på Cafe McDragans.Du skrev att dem andra tjejer vill inte ställa upp i intevju, jo för att dem var smarta , ni hade skrivit lögner om dem med. Hoppas bara vi kommer en gång att mötas i någon live program
Dragan: Hela intervjun med Oxana finns inspelad. Hon är korrekt citerad i tidningen. Hon bad oss att inte nämna att hon träffat en man via strippklubben och det valde vi att respektera.
Vi var på din strippklubb i två omgångar under kvällen. Vid ingen av de tillfällena åt vi någon mat eller tog emot någon dryck. Det vi gjorde var att ta två glas kranvatten.
Linda Hedenljung
reporter Östersunds-Posten
Skrivet 4 feb 2012 17:07 svensk/jämtlänning (Ej registrerad)
jag är väl inte så intresserad av av denna tjej berättar, men ni som tycker det är så himla bra, njuter ni lika mycket när det är din dotter/son som står där?? att de väljer fritt... jaja...ähhh orkar inte tjafsa om det, men tänk på att det är någons dotter/son som blottar sig....
Skrivet 4 feb 2012 18:16 Torvallabo (Ej registrerad)
Varför ge denna förnedrande verksamhet helsidor? Det blir mer reklam än granskande journalistik, porrindustrin, trafficing och utnyttjande av fattiga människor bord få annat fokus än detta. Beklämmande!
Skrivet 4 feb 2012 18:20 S (Ej registrerad)
Supra, ibland har människor inget val!
Så frivilligt har jag svårt att tro att det är.
Det är i min värld ALDRIG OKEJ ATT KÖPA KVINNOR, vare sig i form av strippor eller något annat.
Jag tycker att det är tragiskt och hemskt att sådana verksamheter får finnas.
Hoppas ni Jämtländska män inte stödjer detta genom att gå dit.
Skrivet 4 feb 2012 18:48 Begrip ittna (Ej registrerad)
Jaha! Och?
ÖP har varit på strippklubb. Vad vill man ha sagt?
På bilderna är en kvinna klädd som vilken Svensk kvinna som helst på någon av nöjesetablissemangen i tex Östersund. Kanske något mer färgstarkt.
Hur många kvinnor skäms inte för sina jobb som vårdbiträden, städerskor eller kanske arbetslösa?
Jobbar inte alla för att försörja sig och kanske inte alla i sitt drömyrke?
Nää, jag är inte särskilt intresserad av klubben och kommer sannolikt aldrig att besöka den. Jag bara undrar vad det är som väcker så mycket märkliga känslor?
Man vill få det till att det är nåt fult som pågår. Vad är det som är så fult?
Är det för att innehavaren är från ett annat land? Eller för att kvinnorna behöver försörja sig?
Varför skänker inte alla som tycker detta är så hemskt några hundra var till kvinnorna så kan de ju iaf ta ledigt några dagar.
Bjud hem dem, bli vän med dem och ge dem ert stöd den vägen.
Förklara vad problemet med strippklubben ligger i??
Skrivet 4 feb 2012 19:57 Förbrytaren (Ej registrerad)
Har jag förstått det rätt om: Kvinnans rätt till sin egen kropp ger henne möjligheten att välja abort om så faller henne in, men inte visa upp den avklädd för människor som vill ge henne en slant för det?
Skrivet 4 feb 2012 21:26 Korven (Ej registrerad)
De finns iallafall nåt bra me detta..Är helt frivillift att besöka denna klubb..Så klaga inte....
Skrivet 4 feb 2012 23:34 Anna Nilsson (Ej registrerad)
Dragan! om du tycker det är så bra och helt ok yrke att strippa varför uppträder inte din fru då?
och alla ni andra som tycker det är så kul? sök jobb direkt!
annars ska ni hålla tyst!
jag skäms över att bo i jämtland.
Skrivet 5 feb 2012 11:15 Fredrik Nilsson (Ej registrerad)
@Anna Nilsson
Det står dig fritt att flytta när som helst, men se då till att flytta till ett län där inget större samhälle finns, då sannolikheten att dylika "smutsiga" verksamheter finns lite varstans.
Ska man nu behöva söka jobb bara för att man tycker nåt "är kul"...jösses så många jobb jag skulle behöva då, tyvärr har jag inte tid att jobba i den utsträckningen för då har jag ju ingen möjlighet att besöka Brinkeboda.
Jag håller dock med dig Anna, jag skäms också över att bo i Jämtland med alla dessa moralister, gnällspikar och annat löst folk så jag ser också gärna att ni flyttar.
Skrivet 5 feb 2012 13:28 kalle (Ej registrerad)
Jag anser att den häxjakt som pågår mot strippklubben inte är ett värdigt agerande. Det torde vara klarlagt att det här handlar om ett lagligt företag som visar en tilltalande konstform genom de personer som på ett visuellt vis framför sina teaterkunskaper. Man kan undra över hur folk tänker när dom ifrågasätter när en kvinna vill visa hur vacker människan är i sin naknaste form. Varför skall man behöva dölja det som naturen gett oss människor och då dessutom skuldbelägga detta. Jag vill vidhålla att den negativa debatten inte tillför något överhuvudtaget. Själv vet jag inte om jag kommer att besöka denna konstinrättning men om så blir så visar det isåfall på mitt intresse för människan och dess natur.
Skrivet 5 feb 2012 14:43 Malin (Ej registrerad)
Tiden är ur led, när vart det ok att gå på porrklubb? Det sitter folk här och försvarar eländet med näbbar och klor! Har ni helt tappat förmågan att bortse från era lustar och se lite längre? Det är ju efterfrågan som styr tillgången......hur många fler ska lockas in i porrträsket för att ni ska få nåt att göra på helgerna? Det är den vidrigaste hantering jag har hört talas om och dom som går dit ser till att det fortlever.
Skrivet 5 feb 2012 15:39 Edvin Armstarke (Ej registrerad)
Jag känner, som man, skammens rodnad på mina kinder, då jag läser eländet om denna och alla andra sk porrklubbar. Först och främst är denna verksamhet inledningen till än värre liv för de kvinnor som jobbar där.Alkohol, andra droger, våld och prostitution. Jag förstår att en tonårskille kan vara nyfiken på en främmande dam utan kläder men en vuxen man? I slutändan blir det inte ens en lönande verksamhet för den som driver stället. Nyktrar gubbarna till så tröttnar de på att titta på en kvinna som visar upp underlivet i ett bås. De män som eventuellt har det besvärligt att finna en livspartner lär inte få det lättare genom att gå och titta på en brutta som tar av sig böxera inför allmänheten.Bästa sättet för de att få kärlek och gemenskap är att uppföra sig som en man.
Skrivet 6 feb 2012 07:53 ?? (Ej registrerad)
Är verkligen vårdbiträden, städerskor och arbetslösa den lägst stående sysselsättning man kan ha ,eftersom "begrip ittna" nämner det i detta sammanhang??Tror ni att vårdbiträden och städerskor SKÄMS över sina yrken?
Det tror inte jag.
Det är väl snart dom enda hjältarna i samhället och dom enda yrken som är på riktigt!
Skrivet 6 feb 2012 10:41 Begrip ittna (Ej registrerad)
@??
Nä, jag anser inte heller att vårdbiträden m.fl ska skämmas över sina jobb. Men tyvärr känner jah några som gör det och vi är nog ganska eniga om att det är synnerligen låg status på dessa yrken i dagens samhälle.
Du med din värdering är ganska ensam, tyvärr.
Men det var ju egentligen något annat so. Kommentaren gällde.
Jag ställer ju ett antal frågor i min kommentar. Det är kommentarer om allt möjligt, tyckande hit och dit, men ingen som kan förklara vad det är som är så fel och så fult med strippklubben?
Vad är det som är problemet med den?
Kan ingen tala om vad det är som upprör så många?
Skrivet 6 feb 2012 14:20 Malin (Ej registrerad)
det stora felet med en strippklubb är förklarat i klartext ovan ! många insändare tar upp problemen. Det är inte försvarbart att profitera på människor som det görs där! Det krävs ingen större intelligens för att starta och driva en klubb av det slaget och tjäna grova pengar ändå är det väldigt få som gör det! aldrig funderat på varför? Jo det är för att det är inte moraliskt försvarbart och att det positiva inte uppväger det negativa!
Skrivet 6 feb 2012 14:59 Gianluca (Ej registrerad)
Vilken idioti och begränsning på människosyn från dessa censurerad och ohållbar socialnämndens politiker med kommunråd i spetsen och därtill deras undersåtar som sprider bara fördomar och ohållbar okunskap om strippklubben. Kanske blir dessa svenskar motståndare i framtiden mer toleranta, mindre fördomsfulla, mindre ytliga och kanske mindre främlingsfientligt. På många inläggs synas mycket konservativa tankesättet, mycket svenskhet och rädsla på något nya, alltså mot ett yrke som strippare eller dansare. Bedrövligt är att läsa om hur dessa mindervärdeskomplexa medeltida motståndare resoneras, att hitta på saker för att associerar Dragans verksamhet med porrindustrin, trafficking, våld, drogen och m m. Varför så mycket kallprat och trosföreställning av stereotypa politiker, maktmissbrukare med deras undersåtar och strippklubbsmotståndare? Den pågående trakasseri mot Dragans verksamheten, visar bara det klimatet som generellt präglas av sociala osäkerhet och fruktan för mångfalden.
Skrivet 6 feb 2012 15:18 Björn (Ej registrerad)
Varför är det så mycket mer fel att någon på en stripklubb får 500kr för att visa sig naken under ca 10minuter när man kan gå på krogen och se 18åringar bli redlösa utnyttjade och smittade med sjukdomar för ett par drinkar (200-300kr)?
häxjakt ska det vara på en stripklubb där allt sker under kontrollerade former men vad som händer våra ungdomar på krogen det blundar alla för trotts att alla vet hur det är.
Och om ni tycker det är så fel ja men gå inte dit då. och om ni tycker att stripporna borde skaffa ett annat jobb för att dom är "tvingade" ja men gå då dit och erbjud dom ett jobb...
En stripklubb är tydligen en nål i ögat på folket. men våra ungas alkoholvanor är då något som är mer en nål i ögat på mig.
Skrivet 6 feb 2012 16:31 Hella (Ej registrerad)
Vilket trams, sluta tjata om denna klubb, det finns nattklubbar i hela världen där striptease förkommer, men I Jämtland ska vi vara insnöade idioter! Nää, GO Dragan GO!
Skrivet 6 feb 2012 17:08 Begrip ittna (Ej registrerad)
@Malin
Ja, det är tydligt att det är din subjektiva bedömning, att det är moraliskt förkastligt. Men bara för att du tycker det så gäller inte det för alla människor.
Att profitera på andra människor gör ju alla handlar med varor eller tjänster och som inte är filantrop. Dvs de allra flesta av oss i olika former. Tänk på det nästa gång ni handlar billiga kinesiska varor som är tillverkade kanske tom av barn, utan reglerade arbtidet och en arbetsmiljö vi inte skulle ha djur i ens en gång.
Vem ska bestämma vad som är moraliskt rätt? Det är inte så många år sedan den allmänna konventionen ansåg att homosexualitet och ev partnerskap/ giftermål mellan dessa var moraliskt förkastligt.
Förklara vad det är som är moraliskt förkastligt och varför?
Skrivet 6 feb 2012 20:21 Malin (Ej registrerad)
Begrip ittna... Ok om jag säger att i begynnelsen hade vi ett rättesnöre som hette dom 10 budorden? Då var det enkelt för var och en.Sen slutade människan att tro på gud och skaffade sig en egen moral,därför har nog du och jag olika sådana.Jag är inte troende men anser att många av budorden stämmer in på min moral ändå.Men av jag får stjäla ett citat av Ernest Hemingway så skulle jag vilja säga så här,Moral är det man känner sig nöjd med sig själv efter Omoral är det man känner sig usel efter!
Skrivet 6 feb 2012 23:57 LM (Ej registrerad)
Undrar jag hur många som köpt den där gubbkalendern där gubbar viker ut sig helnäck med bara en attrialj eller vinkel som döljer grejen. Men den kanske säljs för en "bra sak" med lite humor.
Skrivet 7 feb 2012 21:53 Begrip ittna (Ej registrerad)
@Malin
Jag är kristen, inte högreligiös, men har kristna värderingar och känner väl till de tio budorden.
En naken kvinna är inget omoraliskt. Vilket bud skulla vara tillämpligt menar du?
Omoraliskt är det dock att inte hjälpa andra människor som är i nöd. Tex fattiga barn, utsatta kvinnor ...och män, Thailändska bärplockare som utnyttjas fult. Mm. Var höll ni moralens väktare till då?
Jag ville ha en förklaring på varför så många anser detta vara omoraliskt för att jag ville höra om kvinnan var i en utsatt position. Men de flesta kopplar det omoraliska till nakenheten eller tiil deras fantasier om sex.
Sex och nakenhet är väl inte omoraliskt. Det är utnyttjandet av svaga som är omoraliskt. I detta sammanhang kan kvinnorna välja att avstå om de vill. Särskilt om du och dina vänner hjälper henne istället för att bara tycka en massa som inte hjälper henne.
Skrivet 8 feb 2012 22:24 Malin (Ej registrerad)
Begrip ittna. Som sagt så har vi olika syn på moral o vad gäller budorden kan jag tillämpa minst 5-6 stycken runt det här ämnet men tian är en bullseye även den gyllene regeln kan tillämpas här,tänker inte fördjupa mig mer i religion nu utan du får googla det vid intresse o dra dina egna slutsatser. Som jag förstår det så är strippan i artikeln gift och bor i ett stort hus så hon har faktiskt inte mina sympatier utan i såna fall tänker jag mer på dom som ännu inte har hamnat där.
Skrivet 9 feb 2012 11:29 Begrip ittna (Ej registrerad)
@malin
Ja, som Jesus sa: "-den som är utan skuld, kasta första stenen"
Det är väl det du gör. Du fördömer kvinnan som måste offra sig för sin familj.
I det här avseendet är Dragan mer medmänsklig som faktiskt hjälper kvinnan genom att ge henne ett jobb, om än inget drömyrke, men ändå. Ingen annan i Sverige har gett henne en bättre chans iaf.
Du och ni andra bara fördömer allt. Ni gör inget för att hjälpa någon, varken nu eller senare.
Om du med ditt klagande här på kommentarsplats i tidningen lyckas väcka en sådan opposition att det påverkar besöksfrekvensen på eteablissemanget. Vad har du bistått med då annat än att några ekonomiskt hårt utsatta förlorat sin möjlighet till försörjning. Det kanske måste börja prostituera sig istället.
Gnäll lite mindre och föreslå ett alternativ till försörjning för den kategori kvinnor du så stort vill hjälpa.
Skrivet 9 feb 2012 18:52 Malin (Ej registrerad)
Hon är svensk medborgare vad sägs om en utbildning? Tycker faktiskt att det är du som gnäller och är arrogant och klankar ner på hederligt folk med hederliga yrken, jag arbetar med människor från östeuropa och baltikum bla och dom är inte dummare än nån annan så vill dom så kan dom, sen kan du försvara dragan och det han gör hur mycket du vill. Jag förstår inte att du inte kan läsa vad jag faktiskt skriver, basta! ;-)
Skrivet 9 feb 2012 21:42 Begrip Ittna (Ej registrerad)
@Malin
Klankar på hederligt folk med hederliga yrken??
Hur får du till det??? Östeuropeer och Balter, dummare än andra??
Var får du sånt ifrån???
Tyckte du diskuterade moral ???
Försvara Dragan?? När? var?
Nää, nu blev det lite för bjäbbigt.
Säger som Stenmark. "De e ingen idé å resonera med dem som inget begriper"
Givetvis med hänsyftning till mig själv, med tanke på signaturen ;-)