”Jag tog beslutet att skjuta dem av barmhärtighet”
Plötsligt blev Sture anfallen av en björnhona.
På fem meters håll fick han in ett dödande skott.
– När hon låg där kom två små ungar fram till henne och gnydde. Jag sköt dem av barmhärtighet, säger Sture.
Relaterat
De tre skjutna björnarna togs i beslag av polisen som nu utreder grovt jaktbrott. Håkan Berglund från länsstyrelsen hjälper till med märkningen av björnarna.Fotograf: Emma Rodling
Den stora björnhonan anföll 69-årige älgjägaren Sture. På bara fem meters håll avlossade han ett dödande skott. Strax efteråt kom björnhonans ungar fram till sin döda mamma.Fotograf: Emma Rodling
Många fick hjälpa till för att få i den döda björnhonan i lådan som transporterades till polisen. De tre björnarna är nu avräknade från den kvot på 90 björnar som får skjutas i länet.Fotograf: Emma Rodling
69-årige Sture från Bohuslän har jagat älg i Bräcke kommun sedan 1983. I år blev det knappt två jaktdagar. Under tisdagskvällen lämnade han de övriga i jaktlaget och åkte hem.
Han åkte hem som misstänkt för grovt jaktbrott.
– Men jag känner mig inte som någon brottsling.
Han vill inte berätta hela sitt namn och han vill inte vara med på bild. Han vet att han redan är dömd i mångas ögon. Men han väljer att för ÖP berätta om sin andra och sista jaktdag 2010.
– Jag stod ganska högt upp på en kraftledningsgata och passade på tisdagsmorgonen. Jag hörde att en av hundarna fått tag på älg och det small en bit längre ner. Jag bedömde det som att jakten var avslutad och tyckte att det var lika bra att gå ner. När jag gått några meter ifrån passet fick jag se en björn som kom ut på kraftledningsgatan och började gå mot mig. Den fortsatte att gå mot mig samtidigt som den åt lite bär. Jag var beredd med geväret om något skulle hända. Men jag tänkte aldrig skjuta den. Jag har hört att det kan vara farligt att skjuta en björn på nära håll, säger Sture.
Han tar ett djupt andetag innan han fortsätter sin berättelse.
– Plötsligt stannar björnen till och tittar på mig och jag tittar på den. Då är avståndet bara 10 meter. Sedan tar den fart och anfaller. Jag skjuter ett skott mot den när den kanske är fem meter ifrån mig. Skottet träffar huvudet och björnen faller och ligger sedan helt livlös. Det kändes som det var den eller jag. Hade jag missat så hade jag väl varit björnmat nu, säger Sture.
Men som om den händelsen inte var nog så fick Sture syn på två små björnungar.
– Det kom fram två små ungar och började putta och gruffa på sin mamma. När de gnydde vid sin mamma så gjorde det ont i mitt hjärta. Då kände jag att jag inte kunde låta dem gå i väg och svälta ihjäl. Det var små årsungar och de skulle aldrig klara sig utan sin mamma. Jag tog beslutet att skjuta dem av barmhärtighet. Det är klart att jag kände mig ledsen att jag skjutit deras mamma. Men jag hade inget val, säger Sture.
När han sköt den ena ungen sprang den andra i väg av rädsla. På cirka 50 meters håll sköt Sture mot den. Man satte sedan in eftersök och en hund spårade björnungen som hade klättrat upp i ett träd. Där sköts den med ett dödande skott.
Jaktlaget kontaktade polisen och det blev stort pådrag i den lilla byn i Bräcke kommun.
– Det har varit fyra poliser här och det har varit många förhör. Jag upplever pådraget som att någon människa har blivit knivmördad här, säger Sture som nu är misstänkt för grovt jaktbrott.
– Jag tycker inte själv att jag gjort något brottsligt.
Under kvällen åkte han hem till Bohuslän.
– Jag har ingen lust att vara kvar. Det finns ingen glädje kvar. Men egentligen kanske jag skulle vara glad över att jag lever. Den här dagen kommer jag aldrig att glömma.





































Senaste kommentarerna:
Skrivet 8 sep 2010 02:23 Louise (Ej registrerad)
Brukar inte som erfaren jägare undersöka om djuret har ungar före?
Skrivet 8 sep 2010 06:52 Andreas (Ej registrerad)
Så går det med en antropocentrisk livssyn, jag gillar verkligen hans sätt att försöka bagatellisera det hela med att det var ju faktiskt bara en björn och hennes barn och inte en riktig människa...
Jag förstår att han skyddade sig själv mot björnmamman, samma sätt som hon skyddade sina små.
Skrivet 8 sep 2010 07:59 Bamse (Ej registrerad)
Bara att konstatera.. På tok för mycke köttjägare i skogen. skjuter på allt som rör sig för att ev få en köttbit att lägga i frysen.. Fjolårets kött måste ju kastas bort för att få plats me nytt ,,,,,,
Skrivet 8 sep 2010 09:20 Kenneth Erikson (Ej registrerad)
Alla med lite insikt om naturen vet att avkomman behöver sin moder första året för att lära sig livet i det fria, och kanske björnar i ännu högre grad därför att så sker i det vilda. Men hör och häpna, i Sverige har de rovdjursansvariga bestämt att ensamma ungar ska lämnas i fred och de påstås klara sig. Så resonerades det tidigare om älgkalvar också men idag vet vi bättre, några kanske överlever men blir konstiga individer med onormala beteenden. Ensamma ungar till djur som normalt följer sin moder ska avlivas om de blir lämnade ensamma. Det borde vara lag på det, även för björn. Men i fallet rovdjur gäller andra regler och jag tror anledningen är att rovdjursfrågan styrs av fanatiker som anser det viktigare att rovdjuren blir fler än hur det går till. Stryk lagen om att det handlar om grovt jaktbrott för björnen, som finns i överflöd. Vår rovdjurspolitik är mycket dålig. Våra besökare åker besvikna härifrån. Jägaren gjorde alldeles rätt, jag skulle själv ha handlat likadant.
Skrivet 8 sep 2010 09:26 Ej jägare (Ej registrerad)
Jag tycker inte att Sture gjort något fel, skulle han låtit björnen anfalla honom??? Sen var det väl helt riktigt att avliva ungarna, för dom skulle bara gå ett hemskt möte mot svältdöden istället. Så vad är han skyldig till egentligen?? Att han fredade sig mot ett björnanfall, el att han förbarmade sig över ungarna och avlivade dom??? Folk måste sluta tro att alla jägare är blodtörstiga monster. Dom är som vi andra bara att dom har jakt som ett intresse.
Jag får nog på huvvet nu, men jag står för vad jag tycker!
Skrivet 8 sep 2010 09:47 Naturvårdsverket suger. (Ej registrerad)
Nu drar man på med en första sida och två helsidor som om det vore en världskatastrof!
Blir kvinnor våldtagna och mördade i Sverige blir det inte i närheten av dessa rubriker.
Polisen gör ett gott och respekterat jobb, men att skicka fyra poliser!
Inte undra på att jägaren känner sig som en mördare! Var finns rim och reson?
Det finns så gott om björn så hälften vore nog, med adress till Naturvårdsverket.
Var det inte dom som ville lägga ner och flytta flygplatsen vi har på Frösön?
Att deras rovdjurspolitik suger är bara förnamnet.
Skrivet 8 sep 2010 10:10 Amders (Ej registrerad)
Om han fälls för detta så visar det bara att Sverige är ett sjukt land, med sjuka lagar, stiftade av inkompetenta politiker.
Skrivet 8 sep 2010 10:42 Örjan. (Ej registrerad)
En fullt normal reaktion av den här jägaren, men för dem som vill att rovdjuren ska ta över landsbygden är han ju en bov. De här är inget jaktbrott. Åklagaren kan aldrig bevisa att brott föreligger.
Skrivet 8 sep 2010 11:10 Ante (Ej registrerad)
Well--- Först "anfallen" och sedan utföra barmhärtighetsverk. Trovärdigt? Ja, det får väl utredningen visa!
Skrivet 8 sep 2010 12:00 Ullis (Ej registrerad)
Han gjorde helt klart rätt!
Skrivet 8 sep 2010 13:05 MamaMi (Ej registrerad)
Om man ser till hur björnhonan uppträdde innan den "anföll" så var den inte medveten om jägarens närvaro. Så här i efterhan skulle jag vilja säga att jägaren borde ha fört lite oväsen så fort han fick syn på björnen så att den uppmärksammat honom, då hade den inte behövt anfalla.
Förr var det så att man skulle vara tyst i skogen så man inte störde djuren, nu är det tvärtom - prata och sjung så att djuren hör dig och hinner dra sig undan.
Skrivet 8 sep 2010 13:21 Fia (Ej registrerad)
Jag håller helt med inlägget av Kenneth. Klart man måste få försvara sig om en björn attackerar. Jag förstår att man måste göra en utredning för att försöka hitta bevis för den historia som "Sture" ger, men om den kan styrkas och stämmer så tycker jag han ska vara en fri man.
Skrivet 8 sep 2010 15:34 jens (Ej registrerad)
Det misstänkta (observera MISSTÄNKTA) jaktbrottet är väl skjutningen av ungarna och inte honan?
Många påståenden och lite fakta här nedan.
Skrivet 8 sep 2010 17:15 Rätt (Ej registrerad)
Så fort ett av dom stora rovdjuren är inblandat i en händelse som är oklar så är det automatiskt en utredning om grovt jaktbrott.
Så föreskriver lagen, sedan ska en utredning göras och där fastställer man hur det hela ligger till.
Så även om jägaren skulle vara solklart oskyldig så spelar det ingen roll, utredningen måste göras och det rubriseras alltid som grovtjaktbrott!
Skrivet 8 sep 2010 18:27 Från skogen (Ej registrerad)
De som inte är jägare behöver ej försöka kommentera något som de inte begriper sig på men varsågod att gå ut i skogen för att plocka bär/svamp för att sedan bli jagad av en hona som vill skydda sina ungar.
Björnarna är för många och kunnskapen hos mäniskan för liten, därför blir det så uppständelse när sådant händer. Björnar är inga gosiga nallar som man har i sängen.
Hur stor skulle nyheten vara om mannen i fråga däremot hadde strykit med av incedenten???
Skrivet 8 sep 2010 18:59 Bekymrad! (Ej registrerad)
Hmm.. .lämnar man verkligen sitt pass efter avslutad jakt med laddat vapen? Kanske, det görs nog lite olika. Men hur kan man stå och titta på en björn under så lång tid att man hinner se björnen äta bär utan att ge sig till känna eller ge sig av? mkt mkt märkligt! Tur då att han var beredd med geväret så att han kunde träffa i huvudet på 5m!!!.. avstånd.
Nej, med sådana jägare och förklaringar behöver jaktmotståndarna inga ytterligare argument!
Skrivet 8 sep 2010 20:03 Magnus Söderberg (Ej registrerad)
Vilken tur att det inte var jag som befann mig i den där kraftledningen. Jag har förmodligen skjutit direkt (för det fanns ju björn kvar på tilldelningen) och om jag sen hade upptäckt ungarna, så hade dom (enligt lag) fått vara vid liv. Tydligen så är det inget större problem för dom(enligt expertis). Men det TROR inte jag! SÅ! Varför inte ta bort förbudet att skjuta björnhonor med synligt medföljande ungar? Dom klarar sig ju ändå!?
Skrivet 8 sep 2010 20:42 Jägare och djurvän (Ej registrerad)
I takt med att björnstammen ökar så blir björnmöten i skogen allt fler och händelser av det slaget blir allt vanligare. Att skjuta när björnen gör utfall tycker jag att det kan inte kan klassas som jaktbrott. Lagen bör ses över. Jag tycker att han handlade rätt på alla sätt. Att lämmna två ungar efter att skjutit honan först skulle nog inte kännst så bra för personen i fråga.
Skrivet 8 sep 2010 22:34 Fundersam (Ej registrerad)
Håller med flera som skrivit tidigare att nog är det en del märkligheter i den här historien... Självklart lämnar man INTE sitt pass med laddat vapen, aldrig någonsin! Och varför stod han bara och tittade på honan en lång stund istället för att ge sig tillkänna eller backa därifrån? Enligt jägaren har han blivit "attackerad" av björnen, skjuter på 5 meters avstånd (hmmm...) och en liten stund senare skjuter han helt kallt en liten björnunge på 15-20 kg och skadeskjuter den andra? Borde man inte vara fruktansvärt skärrad om man skjutit en attackerande vuxen björn på 5 meter? Hur som helst, obduktionerna på SVA kommer att visa om björnhonan verkligen blivit skjuten i huvudet rakt framifrån, om inte så finns det ju ett och annat att förklara.
Skrivet 9 sep 2010 08:36 Kicik (Ej registrerad)
"De som inte är jägare behöver ej försöka kommentera något som de inte begriper sig på men varsågod att gå ut i skogen för att plocka bär/svamp för att sedan bli jagad av en hona som vill skydda sina ungar.
Björnarna är för många och kunnskapen hos mäniskan för liten, därför blir det så uppständelse när sådant händer. Björnar är inga gosiga nallar som man har i sängen.
Hur stor skulle nyheten vara om mannen i fråga däremot hadde strykit med av incedenten???"
vet inte om jag ska skratta eller gråta när jag läser det här inlägget, så om man inte är jägare har man inget i skogen att göra med andra ord, ja hmm vad säger man om det, jag skulle inte ens få gå i min egen skog för att jag inte jagar, men i nästa stund så ska folk tydligen få gå ut i skogen om man vill plocka bär eller svamp, eller kanske jägarna ska sköta den saken också. Ja kunskapen hos människan är för liten och tydligen mindre hos vissa, för man oväsen och talar om att man kommer så är risken för björnmöte försvinnande
Skrivet 9 sep 2010 08:41 Kicki (Ej registrerad)
fortsättning på föregående inlägg...
liten.
Att tycka att jägaren gjorde rätt här är som att säga att det är okej att provocera fram ett anfall, han hade mycket tid på sig att göra sig till känna för björnen (enligt honom själv) och kunde ha backat till jakttornet och meddelat sina de i jaktlaget att det fanns en björn där. Konstigt att det alltid är rätt kaliber när någon skjuter i självförsvar? Okunnighet verkar ligga bakom flera fall där jaktbrott utreds, jag hoppas att han fälls om inte annat för att ha provocerat fram anfall
Skrivet 9 sep 2010 09:01 Konfunderad (Ej registrerad)
Man funderar ju hur polisen prioriterar ? I det här fallet skickar man 4 konstaplar för att rumstrera i denna närmast liknande mordutredning. Däremot när det hittades en nyligen tjuvskjuten älg samt fyra tjädrar i en annan del av kommunen på lördagen så avvarades inte en enda länsman att ens undersöka fyndplatsen ????
Skrivet 9 sep 2010 10:38 Carina (Ej registrerad)
Varför denna respektlösa behandling av björnarna, speciellt av mannen som kastar ungarna i transportlådan. Har du ingen som helst respekt i kroppen inför de döda djuren? Jag skulle skämts enormt över dig om du var min make eller pappa.