Politiker kräver skottade tak
Vad har de fastighetsansvariga inom kommunen vidtagit för åtgärder för att minimera riskerna till olyckor med takras i vårt fastighetsbestånd?
Relaterat
Den frågan riktar nu moderaternas Pär Jönsson till kommunen.
De senaste dygnen har taken till flera byggnader runt om i landet rasat in, skriver Jönsson och fortsätter: "Östersunds kommun äger flera stora byggnader, några med platt tak eller med relativt låga takvinklar. Det töväder som gjort situationen akut på vissa orter och resulterat i takras kan även komma till oss snart."
Hur följer man upp detta? - undrar nu Jönsson oroligt.













































Senaste kommentarerna:
Skrivet 2 mar 2010 09:06 Stig Svensson (Ej registrerad)
Till Pär Jönsson!
Jag förstår att fysik inte är din starka sida, men om man inbillar sig att en befintlig snömängd på ett tak, blir tyngre då det blir mildare, då har man inte fattat fysik på grundskolenivå ens en gång.
Tragikomiskt är ordet.
Skrivet 2 mar 2010 09:28 Fundersam (Ej registrerad)
Hade inte den frågan varit mera befogad FÖRRA vintern! Ifjol hade vi mest snö av de senaste 25 åren. I år är det KALLT! Men här uppe är det inte speciellt mycket snö! Lite kul är det att moderaterna fortsätter att göra frågor som är viktiga i Stockholm till frågor även här, helt utan relevans. Hur vore det om Pär och gänget fokuserade på våra viktiga problem, istället för att föra Stockholmsproblem även hit?
Skrivet 2 mar 2010 11:27 Bo Klok (Ej registrerad)
Som "fundersam" säger, i år är det lite snö, ifjol var det mycket snö. Men då var du väl världsfrånvänd och inte intresserad av att synas..
Skrivet 2 mar 2010 14:04 Pettson (Ej registrerad)
Ja du Stig! Det verkar vara en utbredd uppfattning att snön blir tyngre vid töväder.
Men bättre att vakna sent än alldrig.
Skrivet 2 mar 2010 15:48 Anders (Ej registrerad)
Fast du Stickan! Du har nog inte tänkt hela vägen igen. Börjar det regna så suger snön upp det mesta av det vatten som annats skulle runnit av taken. Så lite smart kan det ändå vara att skotta taken! Även om det skulle ha blivit lika tungt om det var snö som föll.... Man behöver ju inte vara otrevlig samtidigt som man lär ut sina kunskaper, eller hur!
Skrivet 2 mar 2010 16:53 Stig Svensson (Ej registrerad)
Men du Anders!
Det var ju inte tillskott av regn som var frågan här, utan påståendet om att befintlig snö blir tyngre vid höjd temperatur. Om du uppfattar mitt inlägg till Pär som otrevligt så bjuder jag på det. Och Anders; Jag skriver under med hela mitt namn. Ta dig en funderare på det du.
Skrivet 2 mar 2010 16:57 Findus (Ej registrerad)
Pettson o Anders ja jag håller med er. Det är säkrast o bäst om man skottar bort snön på taken då känner man säkert efteråt. Jag själv har skottat bort snön och upptäcker att snön är ganska tungt även det ser ut som om det är pudersnö på taken.
Skrivet 2 mar 2010 19:22 Mattias (Ej registrerad)
Till Stig Svensson!
Du har fel. Högre temperatur medför en högre luftfuktighet. Vad händer sedan? Jo varm luft tenderar att kylas av mot en svalare yta och vatten kondenseras, i detta fall mot snötäcket. (fukttransporten i snön sker genom diffusion eller kapillärsugning)
Vi kan använda sunt bondförnuft och se vad som händer om du fyller ett rum med glada vänner och det råder sträng kyla ute. Visst kan du få lite kondens på insidan av fönstret?
Skrivet 2 mar 2010 20:05 Pär Jönsson (M) (Ej registrerad)
Tydligen är det några som hellre kommenterar artiklar här än är ute och skottar snö :-)
Var och en som skottat snö vet att nyfallen snö är lättare än packad gammal snö....Håller du inte med om det Stig Svensson?
Snö kan ju innehålla olika mycket vatten. Snö kan anta så många olika "skepnader". Kanske därför eskimåerna har ca 20 olika namn på snö!!?
Tror Du inte mig -vilket du tydligen inte gör så anger SMHI att 10 cm nyfallen snö har en densitet på 30 kg och 10 cm en densitet på 200 kg. Med andra ord är det en viss skillnad om det är nyfallen snö eller snö som packats ihop under en tid....
Ensligt samma källa SMHI är snödjupen i Östersund densamma (dvs 50-75 cm) som i mellansverige. För en månads sen var det bara 10-30 cm snö här.
För övrigt har takras inträffat över hela landet!
Skrivet 2 mar 2010 20:24 Äntligen myggfritt (Ej registrerad)
Men Mattias? Är det inte så att om snön är kall och det kommer in varmare luft, så kommer även snöns att värmas upp, för att så småningom smälta. När du jämför med kalla fönster i ett rum fyllt med människor, så kommer det ju fortfarande att vara kallt ute och fönstren blir aldrig uppvärmda. Jag tycker du ska ta 100gr snö och sätta in i frysen över natten, sedan väga den igen. Flytta den till kylen några timmar. Väg igen. Flytta den sedan till rumstemp och låt den smälta. Väg ännu en gång. Jag skulle bli mäkta förvånad om du lyckas få den att väga mer och mer för varje gång.
Skrivet 2 mar 2010 23:43 Stig Svensson (Ej registrerad)
@Pär Jönsson
Att snö har olika densitet (specifik vikt) vid olika temperaturer var inte frågan här. Det är ju självklart. Vad påståendet, om du nu är rätt citerad, handlar om var ju att befintlig snö, alltså inget tillskott av ny snö, skulle bli tyngre av en temperaturhöjning. Blanda inte bort korten Pär. Det här är ett område som jag kan utifrån min utbildning och profession.
Hoppas du har ödmjukheten att ta till dig kunskaper från folk som kan mer än du själv på det område du går in i.
Skrivet 3 mar 2010 14:41 Mattias (Ej registrerad)
Vid närmare eftertanke så måste jag hålla med om att snöns faktiska vikt inte ändras nämnvärt av luftens ånghalt. Men nu har vi väl snöat in på termodynamikens lagar och snöns permeabilitet i fråga om det finns en jämvikt och gränsvärde där snön vid något tillfälle absorberar mer fukt än den avger?
Skrivet 3 mar 2010 16:14 Fundersam (Ej registrerad)
Förra vintern var det 81 cm snö i Östersund. Även den snön började töa, utan att några tak rasade in. Och utan att stockholmsmedia rapporterade något. Denna vinter är det drygt 50 cm snö i Östersund. Varför skulle taken rasa i denna vinter om de klarade nästa 40% mera snö förra vintern? Och varför reagerade du inte förra vintern Pär? Bara för att taken rasar in i södra delen av landet, med deras sämre byggnormer, innebär det inte automatisk att taken ska rasa in här också....
Skrivet 3 mar 2010 19:11 Findus (Ej registrerad)
Fundersam
Jo ifjol var det mycket snö men då var det töväder då o då emellandagar därför var det inte mycket snö på taken. Men i år har det varit kallt i många veckor samtidigt ökade det ganska mycket snö på taken när det inte har varit en enda dag töväder.
Då ökar det risken när töväder kommer snart och om det kommer snöa mera innan töväder börjar i gång då blir det så tungt så att takbalken inte kan bära länge. Så då är det bäst att vara säkert och skotta bort snö på taken.
Skrivet 3 mar 2010 21:35 Karl (Ej registrerad)
Det verkar som om de styrande är skraj för kommande val och då börjar man även kommentera artiklar i tidningen och försöker skaffa sig röster. Jag skrattar högt!
Så in i h..te lågt. Dessutom var vår moderat borta på fysiklektionerna också.
Stig mfl. klart ni har rätt i ska men det kommer denne politiker aldrig erkänna eller hur?
Bra att ni reder ut detta, även om det inte får någon effekt hos politikerna.
Men men, fortsätt att ragga på detta sätt. Känns helt rätt!