Trio jobbar för att avskaffa vegetarisk dag
De tre tjejerna som står bakom medborgarförslaget om att avskaffa den vegetariska dagen har ett huvudargument:
– Man kan inte tvinga folk att äta vegetariskt!
– Tänk när man har tränat innan skolan och är jättehungrig på lunchen och så får man banangratäng till lunch, säger Sara Ivarsson.
Banangratängen är inte något positivt enligt Sara Ivarsson, det kan man räkna ut på hennes min.
Hon går första året på en idrottslinje på Wargentinsskolan och tränar en hel del under skoltid. Det kräver ordentlig mat och det innebär även kött, menar hon.
Systern Emma Ivarsson håller med:
– Det är för lite näring i den vegetariska maten. Vegetarianer som tränar hårt måste ju ofta äta kosttillskott. Vi får inget kosttillskott på skolan och behöver kött, säger hon.
Den tredje tjejen bakom förslaget, Amanda Johansson, tar upp ännu en aspekt.
– Kvaliteten på den vegetariska maten blir sämre när den ska lagas till hela skolan. Jag tror att vegetarianerna också tycker det är bättre när den lagas i mindre mängd, som resten av dagarna när det finns ett köttalternativ, säger hon, och fortsätter:
– När skolan satsar så hårt på idrottslinjer så borde de erbjuda bra mat.
Hittills har tjejerna genomfört en undersökning i en klass där resultatet var tydligt; majoriteten vill avskaffa dagen.
Snart väntar en större undersökning i hela skolan, för tjejerna tänker inte ge sig.
– Den vegetariska dagen ska bort, säger Emma Ivarsson.
Kan ni förstå hur man tänker ur miljösynpunkt?
– Tänk närproducerad mat i stället för vegetarisk. Det är vi som är framtiden, det går inte att hämta igen utsläppen på det, säger Emma Ivarsson, och Amanda Johansson fyller i:
– Det är översitteri av kommunen att bestämma vad vi ska äta.
















































Senaste kommentarerna:
Skrivet 20 dec 2011 19:37 Matälskaren (Ej registrerad)
Spacem (Ej registrerad) skrev:
Emma Ivarsson: Självklart får ni säga vad ni tycker, det är bra att ni säger vad ni tycker, jag blir glad över att ni säger vad ni tycker även om jag inte håller med i just detta fall. Men ni får ju också vara beredda på att andra i sin tur kommer säga vad de tycker om era förslag, speciellt i en fråga som denna. Det är liksom så politiken fungerar. Till nästa gång skulle jag huvudsakligen rekommendera att ni läser på mer först, är någonting fel är det lätt att bortse från hela inlägget.
Mitt tyckande: Vegetarisk mat går att göra god. Lägg fokus på detta. Det är viktigt att variera kosten och det är viktigt att markera att vi kan inte slösa hur som helst med jordens resurser.
Blir fruktansvärt upprörd att läsa alla dessa kommentarer med personangrepp. Matfrågan är inte en politisk fråga, utan ett personligt tycke. Verkar dessutom bara vara upprörda vegetarianer som går till motangrepp! Har du varit på skolorna i Östersund och ätit maten de senaste 2 åren? Har du läst matsedeln på Östersunds kommuns hemsida? Jag har ätit maten flera gånger med mina barn. Maten är inget att skryta om!
Tycker dessa tjejer gör helt rätt. Vi lever i en demokrati, har full rätt att uttrycka oss oavsett ras, politisk tillhörighet etc. Vi ska för detta inte bli påhoppade med personangrepp.
Jag förstår precis vad de menar. Varför ha en vegetarisk dag, när det serveras ett vegetariskt alternativ varje dag, fem dagar i veckan.
Vem har sagt att den vegetariska maten är mer miljövänlig???
LÄS PÅ!!!!
Östersunds kommun valde upphandlingen av sekundär potatis från södra Sverige istället för lokalproducerad från Rödön? Det skillde inte ens mycket i pris.Sek.potatis passar som grismat!
Skrivet 20 dec 2011 19:47 M (Ej registrerad)
Detta var det fjantigaste jag hört. Jag har varit gymnast och vegetarian vilket har gått alldeles utmärkt! Det är som många innan mig redan påpekat, ENDAST okunskap och fördomar mot vegetarisk mat som detta handlar om, utbilda ungdomarna istället. Berätta varför man har en vegetarisk dag och vad den är bra för och dessutom hur man ska äta när man tränar.
Skrivet 20 dec 2011 19:48 Arg pappa (Ej registrerad)
Tycker ni gör det bra tjejer!!
Bort med den vegetariska dagen! Finns redan vegmats alternativ fem dagar i veckan.
Alla ni som klagar kanske ska ta reda på lite fakta innan ni klagar o går till angrepp på dessa tjejer.
Hur mycket mat slängs när det servsras vegmat?
Vad serveras det för veg.mat?
Är det mer miljövänligt att äta veg.matpå skolorna i Östersund?
Varifrån kommer grönsakerna?
Är grönsakerna ekologiskt odlade eller genmanipulerade?
är inte potatisbullar, pannkaka, Minestronesoppa etc redan veg.mat?
Har ni ätit på skolorna närmaste tiden?
Ska vi ha en vegetarisk dag, kan vi ju lika gärna införa vegandag, glutendag och laktosdag. Eller hur?
Fråga ungdomarna vad de vill? Det är ju faktiskt deras arbetsplats o matsal!!
Skrivet 20 dec 2011 19:56 Sofia (Ej registrerad)
Närproducerat är inte miljövänligare än att äta vegetariskt... årligen importeras 350000ton soja och 90% av den sojan används till köttindustrin.
Ett kilo sv-nötkött motsvarar 250 kilometers bilåkning.
(Källa: naturskyddsföreningen.se)
En ko äter mer soja än vad en vegetarian äter per dag. En männsika som äter kött äter därför indirekt mycket mycket mer. (vill klaragöra detta så att ingen behöver fråga)(SMMI)
Istället för att avskaffa veg-maten, varför inte ha en dialog om hur den kan förbättras med köket? För tjejerna bryr sig om miljön och veg är det miljövänligaste. Man kan visst få fullvärdigt protein med veg-mat (Baljväster, nötter) som är god. Kostillskott behövs inte alls. Idrottare klarar sig fin fint på veg-kost- hela veckor och år till och med.
Känner att eleverna i skolan borde få förklarat för sig varför man insätter veg-kost. Det har inte med att man vill tvinga på någon en "åskådning" det handlar om att visa medvetenhet.
Skrivet 20 dec 2011 20:13 H (Ej registrerad)
Matälskaren:
Men herregud! Den sekundära potatisen som du säger köpts upp hade väl ätits vare sig den serverats tillsammans med kött eller som en del av en vegetarisk rätt? Eller serveras den bara på måndagar kanske? Tvivlar på detta. Potatisen har således inget med den vegetariska kostens mijlövänlighet att göra.
TÄNK LITE!!!!
Skrivet 20 dec 2011 20:15 Anna (Ej registrerad)
Man blir ju mörkrädd!! Unga människor som låter som dödgrävare från medeltiden. De kan ju ta en skinkmacka på morgonen och fylla på med protein när de kommer hem från träningen. Elefanter och Björnar är väldigt svaga djur... Läraren borde ge dem en extralektion i nutritionslära. Samt miljökunskap. Vi äter alla för mycket protein pga köttindustrins propaganda. Marit Paulson var inte sen att sälja sig till kycklingindustrin. Men det är det väl ingen som minns...att hon säljer sig till högstbjudande så fort hon får chansen.
Skrivet 20 dec 2011 20:19 Gustavo (Ej registrerad)
Tänkte slå hål på era argument tjejer:
Träna och äta vegitariskt går mycket bra ihop.
Jag är har varit vegetarian i över 13 år nu och var samtidigt idrottare på hög nivå under dessa år också. Jag har aldrig ätit kosttillskott och klarat mig bra på det. Jag gick även på i en gymnasieklass med idrott som inrikting under en period då jag även åt veganskt (inget kött, fisk eller mejeriprodukter alls). Det finns visst "muskelbyggare" som faktiskt går så långt som att äta veganskt och klarar sig på de, det är bara att googla det.
Det enda som kan vara lite jobbigt är att man måste äta en hel del för att fylla på med bränsle, speciellt om man inte gillar att träna med magen proppfull.
Nu vet jag inte hur det är på er skola men jag mina egna erfarenheter av skolgympan var att flertalet inte anstränger sig speciellt mycket....klart det är en skillnad i en idrottsklass. Banangratäng låter inte så gott, handlar det om att maten inte är god så kräv bättre mat.
Tänk om tänk rätt!
Skrivet 20 dec 2011 20:21 Linn (Ej registrerad)
Jag älskar de vegetariska alternativen på skolan! Jag är inte vegetarian själv, men väljer helst det vegetariska på skolan då det känns mer lagat med omsorg.
Det är lustigt hur människor anser att en måltid inte är tillräcklig om det inte ligger en köttbit på tallriken. Potatisbullar då? och pannkakor? Det innehåller väl inget kött, men jag hör inte folk klaga.
Allting handlar om våra vanor, vi är vana med att ständigt äta kött även om det varken är nödvändigt eller bra för miljön. När någon försöker ändra på våra vanor genom att exempelvis införa en vegetarisk dag börjar folk att klaga. Allt för att hålla fast vid sina oförsvarbara vanor.
Skrivet 20 dec 2011 20:23 Vegetarianen (Ej registrerad)
dragan (Ej registrerad) skrev:
min fråga är= VEM ÄR DUM EGENTLIGEN? nämn en enda styrkelyftare som är vegiterian? MAN KAN INTE BYGGA MASSA PÅ GRÄS så är det bara.... så otroligt dumt att säga att veg-mat är minst lika bra som basföda... korkat och otroligt inskränkt.. för att bygga kvalikativ muskelmassa behöver man b.l.a kreatin (om man inte stoppar i sig kött så är det tillskott som gäller) kanske en av förklaringarna till varför vegiterianer i regel är ganska tunna och inte alls några muskelknippen..
Uppenbarligen känner du inte särskilt många vegetarianer. Har många i min bekantskapskrets som inte äter kött och är alla möjliga former och storlekar (från trådsmala till mulliga). Har dessutom en bekant som är vegan som tränar MMA på tävlingsnivå. Och ja, som du kanske förstår är han ett rätt skapligt muskelknippe...
Skrivet 20 dec 2011 20:25 Magnus (Ej registrerad)
Jag är 29 år och har varit vegetarian i 8 år.
Jag tränar och tävlar regelbundet i min idrott och är fullt frisk.
Jag tror inte att dessa flickor på allvar tror att det inte går att idrotta och äta vegetariskt en eller flera gånger i veckan. För dem är detta främst en ideologisk fråga.
Är det förresten en rättighet att äta kött?`För vem är det i så fall en rättighet?
I många länder i världen har människor inte råd eller tillgång till kött. Dessa människor klarar ändå av tyngre arbete än att vända papper i skolan eller att springa efter en bandyboll.
Det finns gott om exempel på idrottare som klarar av att prestera och må bra på vegetarisk mat, som simmaren Lars Frölander och muskelbyggaren Andreas Cahling.
Vi kommer alla att behöva ändra livsstil för att mänskligheten ska kunna överleva. Mat som är närproducerad och till stor del vegetarisk kommer bara att vara en del av det hela.
Det finns dock moderater och andra ljusskygga typer som inte vill erkänna det.
Skrivet 20 dec 2011 20:29 Simon (Ej registrerad)
L (Ej registrerad) skrev:
Detta är inget annat än skrämmande. Både med tanke på deras fantastiskt banala argument, och med tanke på att ÖP faktiskt publicerar denna artikel utan att poängtera hälso/miljö- fördelarna med en vegetarisk/vegansk kost.
Standarden på maten är inte acceptabel vare sig man äter kött eller är vegan på Wargen. Jag är vegan, men istället för frukt och grönt gav de mig "glutenfria pannkakor" eller "potatisbullar med sylt". Nu fixar jag min egen mat istället.
Problemet är kökets, skolans och elevernas okunskap i närinslära, och INTE det faktum att det finns en vegetarisk dag i veckan.
Angående översittande: Vem är denna tjej att bestämma över miljöförstöringen för hennes köttbit på tallriken, och hur fasen kan dom kalla sig för framtiden?
Vart har du den oberoende rapporten/ forskningsstudien som bevisar för oss att det är bättre ur ett miljöperspektiv att i Östersund äta importerade vegetariska rätter (odlade i energikrävande anläggningar eller besprutade fält, sen transporterade flera hundra mil) än att upphandla kött från lokala producenter?
Inte förens ni bevisar detta för oss som förespråkar en kost som är enligt livsmedelsverkets tallriksmodell, så är ju era argument rent nonsens.
Skrivet 20 dec 2011 20:39 Nancyphant (Ej registrerad)
"Vi behöver kött" jo jag tackar jag... "Man kan inte tvinga folk att äta vegetariskt!" well here's news for you tjejerna, typ alla som inte är uppvuxna i ett västerländskt land tvingas äta whatever de lyckas få tag på så sluta vara så himla bortskämda!!!!
Skrivet 20 dec 2011 20:40 Stig Svensson (Ej registrerad)
Stig Svensson (Ej registrerad) skrev:
Det är bra tjejer. Det här att politiker skall bestämma vad människor skall äta är ren fascism. Det skulle vara intressant att veta hur mycket av den vegetariska maten som måste slängas, och hur många elever som avstår att äta dessa dagar.
Att köttproduktion påverkar klimatet i någon mätbar omfattning är ju så klart ovetenskapligt nonsens.
JOHN (Ej registrerad) skrev:
ovetenskapligt nonsens??? Är du helt flängd, det är helt vedertaget att kött tar mycket mer energi att föda upp, det är hur enkelt som helst att förstår dessutom. Inte nog med att en ko tar mycket tex vatten så ska det ju äta vegetarisk kost själv som ÅXÅ tar energi att gro.
JOHN (Ej registrerad) skrev:
ovetenskapligt nonsens??? Är du helt flängd, det är helt vedertaget att kött tar mycket mer energi att föda upp, det är hur enkelt som helst att förstår dessutom. Inte nog med att en ko tar mycket tex vatten så ska det ju äta vegetarisk kost själv som ÅXÅ tar energi att gro.
Det är nmog du John som är"helt flängd" Jag är påläst och det är inte du.
Läs på lite innan du gör dina ovanligt korkade inlägg.
Skrivet 20 dec 2011 20:41 Julia, elev på Wargentinskolan som har mer ork i skolan sedan jag började äta mer vegetariskt. (Ej registrerad)
Spacem (Ej registrerad) skrev:
Emma Ivarsson: Självklart får ni säga vad ni tycker, det är bra att ni säger vad ni tycker, jag blir glad över att ni säger vad ni tycker även om jag inte håller med i just detta fall. Men ni får ju också vara beredda på att andra i sin tur kommer säga vad de tycker om era förslag, speciellt i en fråga som denna. Det är liksom så politiken fungerar. Till nästa gång skulle jag huvudsakligen rekommendera att ni läser på mer först, är någonting fel är det lätt att bortse från hela inlägget.
Mitt tyckande: Vegetarisk mat går att göra god. Lägg fokus på detta. Det är viktigt att variera kosten och det är viktigt att markera att vi kan inte slösa hur som helst med jordens resurser.
Matälskaren (Ej registrerad) skrev:
Blir fruktansvärt upprörd att läsa alla dessa kommentarer med personangrepp. Matfrågan är inte en politisk fråga, utan ett personligt tycke. Verkar dessutom bara vara upprörda vegetarianer som går till motangrepp! Har du varit på skolorna i Östersund och ätit maten de senaste 2 åren? Har du läst matsedeln på Östersunds kommuns hemsida? Jag har ätit maten flera gånger med mina barn. Maten är inget att skryta om!
Tycker dessa tjejer gör helt rätt. Vi lever i en demokrati, har full rätt att uttrycka oss oavsett ras, politisk tillhörighet etc. Vi ska för detta inte bli påhoppade med personangrepp.
Jag förstår precis vad de menar. Varför ha en vegetarisk dag, när det serveras ett vegetariskt alternativ varje dag, fem dagar i veckan.
Vem har sagt att den vegetariska maten är mer miljövänlig???
LÄS PÅ!!!!
Östersunds kommun valde upphandlingen av sekundär potatis från södra Sverige istället för lokalproducerad från Rödön? Det skillde inte ens mycket i pris.Sek.potatis passar som grismat!
1. Jag förstår inte varför du (matälskaren) citerar Spacems kommentar och sedan pratar om personangrepp, då det inte finns något sådan i Spacems text utan endast tips och råd?
2. Jag är Wargentinelev och går tredje året. Jag är inte vegetarian. Ändå håller jag med det som folk skriver mot tjejernas förslag, även om jag liksom du är emot personangrepp. Det är olika tyckanden det handlar om. Men det verkar som att de inte har fått lära sig näringslära och det måsta i så fall även andra elever få lära sig. Jag tycker inte heller att skolmaten är den bästa, men det jag definitivt kan säga är att jag ofta väljer det vegetariska alternativet inte bara för att det är nyttigare och bättre för miljön, utan för att det är GODARE också! Fräschare, smakrikare, färggladare.
Kan du sedan förklara vad du menar med "Vem har sagt att den vegetariska maten är miljövänlig"? Menar du vem utöver alla forskare, dietister och andra som är kunniga inom mat och utsläpp? Vem är "vem"?
Skrivet 20 dec 2011 20:43 Jimmy (Ej registrerad)
Dragan: Du har fel och åter fel. Kreatin hjälper till att ge energi till musklerna inte att bygga dem. I mitokondriet fosoryleras kreatinet. När det sen transporteras till myofibrillerna där det kan utnyttjas som energikälla.
Kreatin framställs dessutom naturligt av kroppen.
Till tjejerna i Artikeln, tänk efter ett steg längre: Är det ett fritt val att äta halvfabrikat i form av kycklingnuggets, falukorv etc men förmynderi så fort det är vegetariskt? Det går alldeles utmärkt att träna och äta vegetariskt. Speciellt om man varierar med "vanlig" kost också. Jag styrketränar själv 4 ggr i veckan, väger närmare 90 kg och är 180cm lång, och äter vegetariskt 2-3 ggr i veckan sen något år tillbaka och mår ärligt talat mycket bättre nu.
Det finns massor av studier som pekar på att t.ex. nötkött i för stora mängder är direkt skadligt för oss. Något att verkligen tänka på.
Till folkpartisten som kommenterade: mat med lågt co2utsläpp=vegetariskt. Fint försök till omskrivning dock.
Skrivet 20 dec 2011 20:46 Daniel (Ej registrerad)
Okvin (Ej registrerad) skrev:
Vad lär de sig i den skolan?
"Vegetarianer som tränar hårt måste ju ofta äta kosttillskott. Vi får inget kosttillskott på skolan och behöver kött, säger hon."
Får man verkligen bli myndig om man är så okunnig? Många elitidrottare och hårt tränande motionärer är vegetarianer utan att äta kosttillskott. Vet man inte det tycker jag att man ska sätta sig och läsa på innan man försöker "förändra världen".
Och frågan om miljöaspekten viftas bort med att man ska "tänka närproducerat". Ja, det kan man ju göra, men det löser knappast köttproduktionens negativa påverkan på miljön. Återigen - läs på!!
"Det är vi som är framtiden".
Om det är dessa tre individer som är framtiden, då är vi riktigt, riktigt illa ute.
EI (Ej registrerad) skrev:
För det första så var det inte jag som sa de orden (jag tränar inte, jag går inte i skolan) och för det andra så är jag vuxnare än vad du någonsin kommer att bli. Att gå till personangrepp är ju väldigt moget.
Vi talar för majoriteten av alla skolor med UNGDOMAR, BARN som inte tycker om maten och desto mindre den vegetariska maten med linser, bönor mm. Det slängs oerhört mkt mat varje dag = miljöproblem
Det handlar inte om att "lära" barnen att äta vegmat. I skolan ska man få bra mat som man håller sig länge på (grönsaker, vegmat och kött/fisk/kyckling) och det man ska lära sig är allmänbildning och det man går i skolan för att lära sig.
Jag tycker det är fruktansvärt ledsamt att behöva läsa alla slagord som kommer mot oss tre. Majoriteten av barn och unga håller med oss. Så visst, fortsätt tryck ner oss som vill säga vad vi tycker! När blev vi en kommun där det anses förfärligt att öppna munnen?
Många av er ogillar detta för att vi är MUFare - släpp det!!
Emma Ivarsson
Emma Ivarsson, tycker inte riktigt att detta "förtydligande" gör något för debatten alls. Hur kan ni tre tala om majoriteten av ALLA skolor med ungdomar och barn? Har ni pratat med EXAKT ALLA ungdomar och barn på ALLA skolor? Nej, precis. Och om man lägger fram ett sådant förslag, då får man vara beredd på att få mothugg. Inte sant? Så gå hem och gör ett nytt försök nu när du är "vuxnare" än alla andra.
Skrivet 20 dec 2011 20:53 Peter (Ej registrerad)
@ Matälskaren.
Kan inte ha formulerat mig bättre själv Hurra för dig!!!
Tjejerna vill ha valmöjligheten att själva välja vegetarisk och inte bara bli hänvisad till vegetarisk alternativ. Varför är det så känsligt att man går till personangrepp på tjejerna?
Vill inte alla kunna ha möjligheten att få kunna välja vilken lunch vi äter på jobbet?
Nä sluta med personangreppen och börja diskutera sakfrågan istället!!!
Skrivet 20 dec 2011 20:54 ÅP (Ej registrerad)
Sluta kalla det för vegetariska dagen och servera maten ändå. Banangratin låter inte som en huvudrätt, så som det är med många kött- och fiskrätter också, så är inte alla vegetariska rätter allmänpoppis, men jag antar att menyerna ses över med jämna mellanrum.
Man kan väl ha en vegetarisk dag, en nötköttsdag, en fläskköttsdag, en fågeldag och en processad mat-dag - eller kanske man kan ha en ekologisk dag, en rättvisemärkt dag, en närproducerat dag en säsongsmats-dag och en långvägatransport-dag....
Varför kalla det för saker om det nu är det som folk hakar upp sig på.
Det finns fantastisk mat som är näringsriktig och god med olika råvaror - det är väl inte livsnödvändigt med animaliskt kött varje måltid, varje dag ? Då skulle man aldrig kunna äta pannkaka med ärtsoppa till exempel !
Diskutera gärna menyn och kvaliteten på olika maträtter, men att döma ut all vegetarisk matlagning är ju rent löjligt.
Skrivet 20 dec 2011 20:56 Lars C. (Ej registrerad)
Jättebra tjejer! Stå på er. Det känns tryggt för framtiden att det finns ungdomar som ni, som lyssnar av vad dom flesta tycker, och gör något åt det. Tyvärr har vi en skara röd-gröna politiker i den här kommunen som fullständigt struntar i vad medborgarna vill.
Skrivet 20 dec 2011 21:00 Mats (Ej registrerad)
Alla ska ha rätt att släppa ut så mycket koldioxid man vill för skattebetalarnas pengar!
Skrivet 20 dec 2011 21:15 lotta88 (Ej registrerad)
Vilket skitsnack!!
Om det nu är en idrottsinriktad skola bör man kanske också lära sig något om kost.
Att säga att vegetarianer behöver kosttillskott är ren och skär lögn!
Ta reda på fakta och far inte och snacka skit!
Själv är jag inte vegetarian men mkt kostmedveten och äter gärna vegetariskt någon gång i veckan.
Om maten på skolan är dålig bör man kanske utbilda personalen i vegetarisk matlagning istället för att avskriva det.
Det finns ju en anledning till varför en vegetarisk dag införts, vår kära miljö!
Skrivet 20 dec 2011 21:17 matglad (Ej registrerad)
Jag tycker att det är lite synd att det blivit så här. Om man nu ska ha en "vegetarisk dag" är det ju otroligt viktigt att det är extra god mat som lär eleverna att vegetarisk mat är gott, nyttigt och spännande. Är maten trist, smaklös, konstig (t ex banangratäng) och fantasilös den dagen det är "vegetarisk dag" lär sig eleverna att vegetarisk mat är just det och "något man inte vill äta". Vad är syftet med att ha en vegetarisk dag? Ur pedagogisk synvinkel har det här "misslyckandet" motsatt effekt. För övrigt tycker jag det är pinsamt att Östersunds kommun kallar sig landets matkommun när det inte satsas mer på skolmaten! En dag någon gång ibland serveras det närproducerat och då är det väldigt god mat tycker jag. Mer närproducerat vill jag se. Maten är viktig.
Skrivet 20 dec 2011 21:19 Bra med vegetarisk dag (Ej registrerad)
Otroligt trångsynta argument. Hela grejen verkar ju egentligen vara att man inte själv får bestämma om man ska äta vegetariskt eller ej. Att man inte står sig lika bra på en vegetarisk måltid i veckan är ju bara bullshit. Om man inte hade kallat det för "vegetariska dagen" hade ingen ens lagt märke till att det serveras vegetarisk mat. Aldrig har väl någon förut klagat på när det serveras pannkakor eller potatisbullar som ju faktiskt är vegetarisk mat, snarare jublar folk då det serveras pannkakor.
Att skolan försöker ha miljövänliga alternativ och vara en förebild för andra skolor ska de ha beröm för. Jag hoppas verkligen inte att skolan och kommunen ger vika för dessa pinsamma och bortskämda förslag. Vi lever i ett land där man som barn får gratis mat i skolan. Jag har själv gått på wargentinskolan och maten har förbättras otroligt mycket de senaste åren.
Skrivet 20 dec 2011 21:24 Köttälskare (Ej registrerad)
Men gud vad larvigt.
Jag är verkligen inte en person som bryr mig särskilt mycket i sådana här frågor, men det känns ju rent av pinsamt att de här tjejerna inte kan se det positiva i saken.
Lev med det, se det som en uppoffring för miljön och ta en macka när du kommer hem, det är en kul grej och man får en chans att smaka saker man aldrig kanske fått en chans att testa annars.
Lovar att de här tre inte annars älskar all mat i skolan och alltid ser till att äta sig mätta ändå, då skolmaten över lag är kass.
Finns väl viktigare frågor att lyfta upp för politikerna...?
Skrivet 20 dec 2011 21:26 Johan (Ej registrerad)
Definitionen av okunskap,.. Läs på innan ni gör er till åtlöje i tidningen
Skrivet 20 dec 2011 21:31 EI (Ej registrerad)
http://ltz.se/nyheter/ostersund/1.4218100-vegetarisk-dag-inget-for-jamtlands-gymnasium
HÄR KAN NI LÄSA OM VAD BÅDE JÄMTLANDS GYMNASIUM OCH DERAS ELEVER TYCKER!
Detta borde ÖP också publicera!
Jag, Sara och Amanda kommer inte att ge oss - och som ni ser så har vi ett enormt stöd. Jag har märkt att ni som klagar här klagar på de flesta högerpolitiska artiklar och insändare samt andra publiceringar. Vilket är väldigt synd.
Jag hoppas att ni förstår att detta inte är någon politisk fråga utan en fråga om tycke.
Sedan kan ni väl, snälla, attackera idén istället för att attackera oss.
Tack!
/Emma Ivarsson, Muf
Skrivet 20 dec 2011 21:33 anna (Ej registrerad)
Jag blev vegetarian i gymnasiet & då serverades det ingen vegetarisk mat, jag fick äta filmjölk, flingor & knäckebröd. Det ska tilläggas att jag gick danslinjen & tränade mest hela tiden. Jag har aldrig mått dåligt av att äta så "dålig" lunch hela gymnasiet.
Ni borde klaga på skolan & bespisningen så dom gör bättre vegetarisk mat för det går, det vet alla vegetarianer. Det är ju en jättebra idé med en vegetarisk dag i skolan, att tycka annat är världsfrånvänt & egoistiskt.
Skrivet 20 dec 2011 21:39 Markus (Ej registrerad)
Detta är en befängd artikel som står utan någon som helst faktamässig grund. De här tre tjejerna är uppenbarligen helt UTE OCH CYKLAR.
Anmärkningsvärt är också att ingen tar upp den huvudsakliga anledningen till vegetarianis, MILJÖN.
Är det verkligen en rättighet att få förstöra miljön med köttkonsumtion??
Jag säger: Inför köttfri skola och näringslära på schemat!
Skrivet 20 dec 2011 21:43 Mattias Lind (Ej registrerad)
Då kan väl eleverna själva laga maten.
Skrivet 20 dec 2011 21:45 Olof (Ej registrerad)
Hej!
Vegetarisk kost och Vegansk kost kan man äta och må bra på om man som precis med all annan kost äter varierat, det är till och med en fördel om man tränar. Kosttillskott behövs inte.
Jag vet inte varför dom serverar banangratäng i skolan när det finns tusentals andra variationer på bra veg-mat som innehåller allt man behöver, men där behövs det skärpning.
Ni som inte tror på detta behöver läsa på mer om ämnet. Googla på vegan bodybuilding eller raw food bodybuilding. "Normala" bodybuilders (som för övrigt äter MASSOR med tillskott och i stort sett bara lax och kyckling och inte rött kött) dör för övrigt i snitt 10 år tidigare än en vanlig människa - så frågan är ju hur nyttigt det är.
ha en bra dag!
Skrivet 20 dec 2011 21:47 Kajs (Ej registrerad)
Jag tycker att det borde varit en omröstning innan kommunen bestämde att det skulle vara en vegetarisk dag i veckan. Vi lever i en demokrati så varför skulle inte vi elever som faktiskt ÄTER maten få bestämma? Vuxna som inte ens varit inne i skolmatsalen tycker jag inte har någonting att säga i frågan för det rör inte dom. Det är vi som ska orka med en hel dag på skolan för att kunna hänga med på lektionerna och få bra betyg. Och vi får höra flera gånger genom skoltiden hur viktigt det är att äta för att orka. Och visst, det är bara en dag. Men det kanske är en viktig dag då man måste orka med skolan. Det är som sagt ingen som tvingar i vegetarianerna kött, och det är exakt samma sak?
Är det inte bättre att göra sån mat som vi faktiskt vill äta och får i oss istället för att stå och kämpa och göra mat till hela skolan och sen få slänga det mesta?
Skrivet 20 dec 2011 21:51 Rättvisetörstande Realist (Ej registrerad)
Man har faktiskt fastslagit vetenskapligt att människan är den intelligentaste varelsen på jorden tack vare att vi en gång i tiden övergick till att äta kött. Det extra närningstillskottet gjorde det möjligt för Homo Sapiens att utvecklas intellektuellt och bli "herre på täppan".
Därmed inte sagt att vi skulle gå bakåt i evolutionen av att äta vegetariskt en dag i veckan, faktum är att vi viss utsträckning redan har gjort det... Ärtsoppa & Pannkaka på torsdagar, är ju sedan länge en institution bland "dagens rätter".
Så varför inte bara erbjuda ett alternativ och släppa tvånget, för jag tror att det är detta som retar gallfeber på folk.
Skrivet 20 dec 2011 21:55 "fröken" i förskola (Ej registrerad)
Den ofta ganska "konstiga" vegetariska maten är inte bara en fråga för gymnasieelever. På min förskola får vi servera fil och flingor som lunch ibland, eftersom Falafel, banangratäng och andra rätter inte äts av barn som är 1-2 år. Det blir långa dagar med bara fil och mackor i magen (7.00-17.00). Varför undatogs t.ex älderomsorgen från det ursprungliga medborgarförslaget. Kommunens politiker kan inte styra om barn ska äta vegetarisk kost,det gör deras föräldrar i de fall de så önskar.
Skrivet 20 dec 2011 21:59 Köttätare som tänker längre än vissa (Ej registrerad)
Så sjukt löjligt! För det första är det knappast en katastrof att äta en vegetarisk lunch i veckan (snarare motsatsen, både för individ och miljö) och argumenten emot är ju sorgliga.
"Det är översitteri av kommunen att bestämma vad vi ska äta" skrivs det.
Ni kanske inte tänkte på det, men kommunen bestämmer vad som serveras i skolan varje dag! Vilka översittare, det här får nog MUF ta tag i.
Alla borde ställa sig frågan varför kött har blivit så heligt. För bara 20 år sen åt majoriteten betydligt mindre kött, och vi verkar ha överlevt. När köttproduktionen står för runt 18% av alla utsläpp så borde alla kunna tänka sig att skippa kött nån gång då och då.
Tänk på någon annan än er själva!
Skrivet 20 dec 2011 22:23 Det är väl ändå min kropp eller? (Ej registrerad)
Varför, varför, varför ska man alltid prackas på att tycka si och så om grejer?
Är det inte vilken mat man vill stoppa i sin egen mun så är det vilken påhittig och inflytelserik snubbe man ber till. Eller hur man väljer att föda och mata sina barn. Eller vilket färdmedel man tar till jobbet. Och så vidare i all oändlighet.
Vad är det med vissa människor och deras märkliga besatthet över att få folk att tycka, tänka och göra precis som de själva gör?
Jag älskar kött, tror inte på Gud, vill inte amma mina barn och kör bil till jobbet.
SHAME ON ME!
Skrivet 20 dec 2011 22:31 Anon (Ej registrerad)
Det framstår ganska tydligt att det är smaken på maten som eleverna inte gillar, inte det faktum att det inte innehåller kött. Fokusera på att få det bättre tillagat istället så kan ni sluta klaga.
Som Stefan redan har skrivit, det finns fler dagar i veckan då det är veg alternativ bara det att det inte kallas "vegetarisk dag".
Snälla ni, tänk lite innan ni påbörjar något sånt här.
Skrivet 20 dec 2011 22:33 Manda (Ej registrerad)
Haha, vad synd om dem! De vill ju inte ha någonting vegetariskt! Hör ni det, skolan? I fortsättningen så skall ni servera kött, och ENDAST KÖTT! Då blir de jääääätteglada :D
Skrivet 20 dec 2011 22:40 Gräsätare (Ej registrerad)
Man kan inte bygga muskelmassa på gräs skriver en viss Dragan. Varsågod och titta på bufflar och tjurar! Hur många hamburgare äter de i veckan tror du!
Skrivet 20 dec 2011 22:41 Anon (Ej registrerad)
wargen-elev (Ej registrerad) skrev:
För det första; alla ni som säger att barnen är korkade som klagar: ni går ju inte ens i skolan. När det är vegetarisk dag på skolan så skippar ju fler lunchen eftersom den är äcklig, eller så går man och äter skräpmat. Inget av dessa alternativ är bra för ungdomar och jag anser verkligen att man ska skippa den vegetariska dagen, särskilt eftersom till exempel jag själv äter mindre den vegetariska dagen och därmed får sämre energitilskott på dagen. Detta leder då till ökad trötthet på eftermiddagen och därmed sämre inlärning.
Försök att se saken ur ungdomarnas perspektiv och då kanske ni som klagar på tjejernas arbete förstår varför majoriteten av ungdomarna vill ta bort denna vegetariska dag.
Smarta tjejer, förutom muf grejen...
Jo, det är ju faktiskt så att jag också går i skolan. Men det dom säger är att skolmaten är så äcklig just denna 'veg dag' behöver ju nödvändigtvis bero på att det är utan kött. Kanske, KANSKE det är så att maten är dåligt gjord ? dåligt recept? jag har väldigt svår att tro att den äckliga smaken beror på att det inte innehåller kött.
Smarta tjejer? Tänk ett steg länge ....
Skrivet 20 dec 2011 22:51 Köttätarn (Ej registrerad)
Det kan vara bra att ge dom vegetarisk mat nångång då och då men då måste ju maten smaka därefter också och inte rent utav sagt ett hästa'sle.
"Dom där" har ju redan ett alternativ till vilken rätt som helst endå.
Kött for the win!
Skrivet 20 dec 2011 23:06 A (Ej registrerad)
Kanske dessa tjejer skulle behöva ett besök hos köttindustrin för att inse att alla borde äta vegetariskt minst en gång i veckan. Även att träffa elitidrottsmän/kvinnor som faktiskt är vegetarianer och är mätta och belåtna ändå. Något tragiskt att så trögtänkta människor får så mycket utrymme.
Skrivet 20 dec 2011 23:34 löge (Ej registrerad)
Nej, ingen står med pistol och tvingar i barnen vegetarisk mat, passar inte maten av en eller annan anledning så får ni väl gå och köpa mat, det gjorde vi när maten var dålig. Att inte äta kött en dag i veckan kommer inte leda till automatisk död av proteinbrist. Ät en frukt efter lunch om ni nu tror att ni fortare blir hungriga av vegetarisk mat.
Angående att man skulle kunna vända på argumentet och hävda att man borde ha en köttdag där det bara serveras kött och att det är likvärdigt till en köttfri dag. Är allt verkligen så enkelt?
De som äter kött har väl inte på något sätt gjort ett aktivt val att välja bort vegetariskt mat? Vegetarianer väljer bort kött av en etisk, ekologisk eller annan anledning. Icke-vegetarianer däremot väljer nog oftast inte bort vegetariskt mat av samma anledningar, eller hur? Annars är det nog bäst att ni börjar lägga bacon i frukostgröten, salami i pannkakorna och fläskfilé i födelsedagstårtan så ni inte råkar få i er något vegetariskt, ve och fasa.
Skrivet 20 dec 2011 23:47 Olof Magnus (Ej registrerad)
Det gör väll ingen skada att äta vegetariskt en gång i veckan? Tvärtom sparar det resurser och är bra för växande människor, har växt upp som vegetarian och har alltid haft bra blodvärden och allmänt god hälsa.
Sen hatar väll alla sin skolmat och att vuxna säger till dem vad de skall göra. Så jag kan väll sympatisera med dem på det sättet.
Skrivet 21 dec 2011 00:20 3 barns pappa (Ej registrerad)
Carl Lewis var VEGAN när han slog världsrekord.
Större delen av världens befolkning äter inte kött, vakna upp och skärp er.
Enligt FNs klimatrapport är kött det enskilt största hotet mot miljön, det kan ju dendär idrottsjäntan tänka på när hon pratar om "framtiden"
Jag har varit vegan i 10 år, vegetarian i 7, mår strålande, framförallt mitt samvete
Skrivet 21 dec 2011 00:45 wargen elev (Ej registrerad)
Alla har rätt till att yttra sig och det är vi alla överrenens om. Men när det gäller personangrepp har många av er nått botten. Jag antar att när de här tjejerna började ta upp den här frågan så insåg de inte att de skulle välla in kommentarer om hur korkade och dumma de var. Det förvånar mig inte om dessa personer som kommenterar dessa dumheter är över 25 och inte har försökt att bidra till ett bättre samhälle själv även fast det inte gäller en stor del. Dessa tjejer är en del av våran framtid och istället för att nedvärdera dem borde vi vara stolta som har ungdomar som faktiskt engagerar sig! Lägg av med personangreppen och bete er för guds skull.
Om det nu vore så att flickorna hade fått allt om bakfoten och det inte hade varit ett realistiskt förslag till kommunen, varför skulle de då genomföra det?
Kommunen är på ungdomarnas sida och det borde ni också vara.
Skrivet 21 dec 2011 01:02 Annie (Ej registrerad)
Det är ingen som klagar när det är pannkakor...
Skrivet 21 dec 2011 01:07 Bra (Ej registrerad)
artikeln borde nämnt att det finns ett vegetariskt alternativ VARJE DAG, vilket många inte verkar fatta. wargentinsskolan serverar mer vegetariskt än animaliskt, så hade dom slopat vegdagen så hade det vart jämnt.
Skrivet 21 dec 2011 01:12 häst (Ej registrerad)
vad hjälper en köttfri dag när maten i övrigt knappast produceras med hänsyn till miljön, vill minnas att pannkakorna flögs in från polen back in the days förut pga någon offentlig upphandling . till er växtätare som skriker er hesa: dra ut och träna istället, det om något torde göra miljön och samhället en tjänst
Skrivet 21 dec 2011 01:17 nz (Ej registrerad)
Haha...ha? Hur tänkte ni där egentligen? Kött är bättre än bönor, soja och andra alternativ? Ni måste skämta. Ni får vegetariskt en gång i veckan, en måltid i veckan, och den vill ni göra er av med? Banangratäng lät väl inte så lyckat som lunch, men ni har väl kötträtter ni inte heller tycker om? Och som många har skrivit tidigare så äter ni ju faktiskt nadra vegetariska rätter (som inte verkar anses vara vegetariska) utan att klaga?
En enda vegetarisk måltid kommer inte försämra er prestation under dagen, idrottare eller ej. Man mår bättre av vegetariskt, ge det en chans. Er syn på köttfri kost är tragisk. Skrämmande faktiskt. Om alla tänkte på samma sätt och ansåg att vi människor kan göra hur vi vill med jordens resurser och annat liv skulle civilisationen vara körd i botten.
Skrivet 21 dec 2011 01:27 Ing (Ej registrerad)
Nu är det så här att skolan vill antagligen dra ner på koldioxid utsläppen och verka för en bättre miljö, då har de en vego-dag. Att ni tränar och tycker att ni får för lite näring av veg-mat kan bero på att maten ni blir serverade är näringsfattig oavsett! Veg-mat kan innehålla högt protein innehåll om man använder sig av de rätta råvarorna.
Ni verkar då inte speciellt pålästa och detta är bara ett väldigt pinsamt uttalande. Jag tränar och äter vegetariskt MEN är noga med att få in all näring jag behöver och jag mår bra av veg-mat!!
Att det är en dag med veg-mat är bra för ungdomar, ALLA i dagens samhälle. Det på tok för mycket köttätande och jag tror ni klarar er jääätte bra fast ni inte får KÖTT en dag. Ni äter säkert (som föregående talar skrivit) pankakor, mackor med ost någon dag utan att få in speciellt mycket med kött.
Har ni MUF;are inget bättre för er än detta?
Det finns så mycket att säga om denna artikel alltså..