Varg sövd nära Brunflo
Den genetiskt värdefulla vargen var knappt en kilometer från Brunflo då den i går bedövades och fraktades till södra Sverige.
Relaterat
Redan sedan tidigare fanns en sändare monterad på vargen. Den sändaren gjorde att vargen under måndagen kunde lokaliseras till ett område i närheten av Rissnavägen bara en knapp kilometer från Brunflo.
Piloten Ulf Grinde på Jämtlandsflyg for igår från Göviken till det aktuella området med skytt och veterinär. På marken hade de hjälp av ytterligare två personer som lyckades spåra vargen och driva ut den på en myr.
– Vargen väljer alltid den lättaste vägen att gå. I går följde den ett skoterspår ut på myren. Väl där kunde vi söva den med en bedövningspil, säger Ulf Grinde.
Efter bara en halvtimme från det att helikoptern lämnat Göviken var hela uppdraget slutfört. Vargen packades in i en bil för vidare transport söderut.
– Vargtiken är verkligen jättefin. Den är lite mer röd i pälsen än vad som är brukligt bland de svenska vargarna, säger Grinde.
Var vargen släpptes denna gång håller fortfarande naturvårdsverket hemligt. Detta var den tredje och troligen också den sista gången som vargen flyttades. Varje flytt innebär en påfrestning på vargen och enligt forskarna finns en etisk riktlinje som säger att vargen inte ska sövas mer än tre gånger.
Nu hoppas naturvårdsverket på att vargtiken ska finna en hanne och så småningom få valpar i sitt nya revir.














































Senaste kommentarerna:
Skrivet 7 feb 2012 10:26 Håkan (Ej registrerad)
Låt oss för tikens skull hoppas att rovdjurscirkusen slutar väl. Man tar sig för pannan. Det blir väl Uppland som provas den här 3:e gången? Och tiken springer hem till renarna.
Skrivet 7 feb 2012 10:58 R.S (Ej registrerad)
Jag skulle inte bli förvånad om vargen kommer tillbaks. Denna varg och även andra som man flyttat har visat på en inre kompass som för dem tillbaks. Hm, alltså blir det nog ingen slutlig lösning på vargen....om den inte lämnas i fred när den kommer tillbaks.
Finns det verkligen inte plats för någon varg i Norrland?
Skrivet 7 feb 2012 11:25 A (Ej registrerad)
VÄLDIGT intressant att man vill att det ska förökas med vargar.. När vargstammen ökar, hur går då tänket? Att de kommer att hålla sig kvar i söder kanske? Inte en chans. Det kommer att bli många många flyttar framöver kan jag lova om de inte ska få röra sig som de vill.
Bedrövligt.
Skrivet 7 feb 2012 11:30 Catarina%20Tengstrand (Ej registrerad)
Stackars djur som inte f�r vara i fred. M�nniskan styr allt. F�r verkligen hoppas att tiken hittar en partner under n�sta vandring norrut!
Skrivet 7 feb 2012 11:59 Örjan (Ej registrerad)
De finns pengar till detta vansinne som pågår men pengar finns inte till pensioner, gamla,och sjuka. Den här "vargtiken" som inte ser ut som en Varg enligt de som kan har kostat flera millioner nämligen 8 millioner! igår steg kostnaden ytterligare. Det här vansinnet kostar skattebetalarna stora summor, länstyrelsens personal med löner, bilar, snöskotrar och helikoptrar. Pengar som behövs på andra håll går till detta vansinne. Detta är ett resursslöseri. Kostnaderna för rovdjurspolitiken ska den få kosta hur mycket som helst? De börjar närma sig en milliard kronor till något som är helt onödigt. Detta projekt är ett stort skämt som inte borde få förekomma.
Skrivet 7 feb 2012 12:25 Kajsa (Ej registrerad)
Grymt, se på när den sövs. Hur sjutton tror ni att en genentiskt viktig varg skakunna fortplanta sig när den jagas söv och flyttas hela tiden.
Låt vargen stanna här där den rotat sig.Det kommer att sluta med att någons tjuvskytt tar henne av daga i tätbefolkade södern.
Hurska de kunna ha plats för en varg när inte vi med stora ödemarker har plats för henne. Skäms för människan och tycker så synd om vargen. Vilka
oeerhörda strapatser den drabbats av, gång på gång vakna upp hundratals mil hemifrån, långt från nära och kära. Näst gång den kommer hit måste den få stanna.Varför inte nödutfordra vargen som man gör med fjällräven?
Skrivet 7 feb 2012 12:53 Rialavargen (Ej registrerad)
Så vacker! Hon måste få lämnas i fred. Susi är en så intelligent varg som inte går på hundar eller tamdjur (nä, jag räknar inte renar som är ute i det fria som tamdjur) Vart hon än etablerar sig nu måste det accepteras. Låt henne vara så att det föds vargvalpar till vår/sommaren! <3
Skrivet 7 feb 2012 13:26 finn C (Ej registrerad)
Hoppas dom sänder den till Ryssland. För hon var kanske på väg hem. Var är hon välkommen i Sverige? Jag vet "ingen" som vill ha henne sitt närhet, bara att hon skall finnas
Skrivet 7 feb 2012 13:35 cia (Ej registrerad)
Håller med om att det måste finnas plats för vargen i Jämtland och Norrland överhuvudtaget. Sluta gå samernas ärenden så fort det är fråga om ett rovdjur...flytta på dem som störs av den i stället..blir säkert inte dyrare!
Skrivet 7 feb 2012 16:15 "taxen" (Ej registrerad)
Ett "vackert" monster som omgående borde avlivas efter dessa tre "behandligar" av djurplågande myndigheter. Avskyvärt det de sysslar med.Låt naturen sköta sig själv.Nu blir det väl ännu mer djurplågeri då den söker sig tillbaka igen norrut. Men innan dess!! Svenjungabor !! Se upp för vargen!!!
Skrivet 7 feb 2012 16:28 Micke (Ej registrerad)
Kajsa (Ej registrerad) skrev:
Grymt, se på när den sövs. Hur sjutton tror ni att en genentiskt viktig varg skakunna fortplanta sig när den jagas söv och flyttas hela tiden.
Låt vargen stanna här där den rotat sig.Det kommer att sluta med att någons tjuvskytt tar henne av daga i tätbefolkade södern.
Hurska de kunna ha plats för en varg när inte vi med stora ödemarker har plats för henne. Skäms för människan och tycker så synd om vargen. Vilka
oeerhörda strapatser den drabbats av, gång på gång vakna upp hundratals mil hemifrån, långt från nära och kära. Näst gång den kommer hit måste den få stanna.Varför inte nödutfordra vargen som man gör med fjällräven?
Nära och kära? Den har ju inte hittat någon hane här så några nära och kära lär den inte ha, annat än bytesdjur och den närheten/kärleken lär inte vara ömsesidig.
Nödutfodra? Det verkar ju inte gå någon nöd på den, efter vad jag förstått har den hittat åtminstone ren att äta och säkerligen andra bytesdjur med.
Läs på lite inför nästa kommentar, tack!
Skrivet 7 feb 2012 21:00 Gustaphsson (Ej registrerad)
finn C (Ej registrerad) skrev:
Hoppas dom sänder den till Ryssland. För hon var kanske på väg hem. Var är hon välkommen i Sverige? Jag vet "ingen" som vill ha henne sitt närhet, bara att hon skall finnas
Det finns säkert plats för fler vargar här i länet, inte minst med tanke på hur mycket älgar och renar det dräller omkring på våra vägar och orsakar trafikproblem. Att vargarna ska hålla sig inom ett visst begränsat område som människan har fastställt är ju dock bara en utopi. Vargarna lever i stora vidsträckta revir och följer i bytesdjurens spår. Renskötarna får väl hålla uppsikt över sina djur så som alla andra djurägare tvingas göra. De lever ju redan i en gräddfil där de tillåts bedriva sin verksamhet på annans mark. Till jägarna som vill utrota vargen finns bara rådet att koppla hunden eller lämna den hemma om den står dig kär. Med en större vargstam kan också en mer omfattande jakt tillåtas vilket på sikt lär göra vargen lite skyggare.
Skrivet 7 feb 2012 23:08 Elsa (Ej registrerad)
Undrar om den är så värdefull? Jag tror mamma varg har parat sig med en räv, dottern är ju så röd o fin i pälsen:=))
Skrivet 8 feb 2012 00:08 Zeke V (Ej registrerad)
Varg????? Man undrar hur släktträdet ser ut till den där.
Skrivet 8 feb 2012 04:30 Kajsa (Ej registrerad)
Du som hånar att jag skriver nära och kära,något har i alla fall tagit vargen "hem" hit igen två gånger efter att ha blivit sövd och fraktad 100 tals mil söderut.Gör om det Du utan karta och kompass om Du kan.Om en människa skulle lyckas med en sådan bedrift så är det bara hemlängtan som gör det. Vargen har tagit en ren, hur många renar har trafiken tagit? Inte tvångsförflyttas alla bilar för det. Samerna kan vakta sina renar som de gjorde förr, då var det flockar med vargar som strök omkring. Nu är det enstaka vargar. Det blir ju massor med djur påkörda varje dygn så varför skulle inte vargarna kunna få skadade, avlivade älgar och rådjur? Var tar allt det köttet vägen?
Den vackra vargen är genetiskt viktig för att den kommer från ett annat land, svenska vargar är släkt med varandra hela bunten, det är inavel, vilket kan medföra psykiskt sjuka vargar somblir lika farliga som människor.
Du skriver "har inte ens hittat en hane". Har ju blivit jagad hela tiden,sövd och förvisad
Skrivet 8 feb 2012 07:26 Natur (Ej registrerad)
En halv miljon till åt skogen,,,De e ungefär vad den där cirkusen kostar.Bedrövligt sluta jaga de stackars djuret,Bra bevis på att människan e största rovdjuret
Skrivet 8 feb 2012 09:03 Micke (Ej registrerad)
Kajsa (Ej registrerad) skrev:
Du som hånar att jag skriver nära och kära,något har i alla fall tagit vargen "hem" hit igen två gånger efter att ha blivit sövd och fraktad 100 tals mil söderut.Gör om det Du utan karta och kompass om Du kan.Om en människa skulle lyckas med en sådan bedrift så är det bara hemlängtan som gör det. Vargen har tagit en ren, hur många renar har trafiken tagit? Inte tvångsförflyttas alla bilar för det. Samerna kan vakta sina renar som de gjorde förr, då var det flockar med vargar som strök omkring. Nu är det enstaka vargar. Det blir ju massor med djur påkörda varje dygn så varför skulle inte vargarna kunna få skadade, avlivade älgar och rådjur? Var tar allt det köttet vägen?
Den vackra vargen är genetiskt viktig för att den kommer från ett annat land, svenska vargar är släkt med varandra hela bunten, det är inavel, vilket kan medföra psykiskt sjuka vargar somblir lika farliga som människor.
Du skriver "har inte ens hittat en hane". Har ju blivit jagad hela tiden,sövd och förvisad
Hmm kanske viljan att bilda revir där den vet att det finns säker tillgång på byten. Djur visar förvånansvärt ofta att de är mycket medvetna om var de är, vart de kan gå och varifrån de kommer; djur är ofta väldigt smarta och vargen är absolut inget undantag från det.
Undrar om dessa vargflockar som jagade renar förr kanske var en anledning att utrota vargen i Sverige tidigare?
Tack men nog med förslag, ska vi hålla vargen skygg = inte få in den i byarna och attackera människor då vi plötsligt inte har några offer att ge den, så bör vi låta bli att utfodra den! Jag vet trafikskadat vilt som tas om hand, antingen till hundmat (där det är för skadat för människan att äta) eller till människomat. :-P Om allt trafikskadat vilt tas om hand så vet jag däremot inte. Jag vet inte om djurparkerna får ta emot trafikskadat vilt för utfodring.
Jag säger inte att det är fel att låta vargen para sig med vår inavlade stam, jag bara visar att du har helt fel i några av dina påståenden.
Skrivet 8 feb 2012 11:19 lf (Ej registrerad)
vilket spektakel ni har prövat en gång och den gick tillbaka ni misshandlar djuret.snart hämtar ni väl tigrar och flytta runt.läs en bok om djur så ser ni hur dom funkar