Städa upp skiten efter era hundar
Relaterat
Hundbajs är ingen trevlig syn, varken i snön eller på gräsmattan. Nu ryter insändarskribenten till och påpekar att det är hundägarens ansvar att ta upp efter sitt djur.Arkivbild: Anneli ÅsénFotograf: Kicki Gustafsson
Hundägare!
Jag blir lika less, förbannad och irriterad varje gång jag tar en promenad i vår vackra stad. Tänk att det ska vara så svårt att ta upp hundbajset, man är enligt lag skyldig att ta reda på det.
Det ni inte tänker på är att nu när våren kommer så hamnar mycket av bajset i Storsjön, för när snön tinar och tjälen inte gått ur jorden rinner det mesta ner i våra dagvattenbrunnar och går ut raka vägen ut i sjön och inte via reningsverket. Vi vill väl alla ha rent vatten, eller?
En sak som finns på hunden som ni håller i handen kallas koppel, med det kan ni styra var hunden ska göra sina behov, eller är det så att hunden går ut med er, så att ni bara följer efter?
I mitt grannskap var ett helt nytt kontaktskåp för el uppmonterat, och det första märket på det skåpet var en stor hundpiss. Väldigt trevligt för den som ska dit och jobba med det skåpet, det brukar se likadant ut vid de soptunnor där man ska slänga bajspåsen, kul för dem som tömmer dessa.
När jag ändå är i gnälltagen kan jag också påpeka att postlådor i villaområden inte är ämnade som toaletter åt hundar, så om ni är en hundägare med ansvar så visa ansvar när ni rastar er ”jycke”.
Ej hundhatare













































Senaste kommentarerna:
Skrivet 10 feb 2012 08:48 HerrRolf (Ej registrerad)
Ja DET är fantastiskt varje vinter! att när jag går igenom Badhusparken så är den full med Pissrosor.. I Parken där barnen leker!? det är fullpissat
runt skridskobanan?
HUR f.n tänker man då som hundägare??
Till o med den nya SNÖBORGEN har fått sej en piss ros!?! ja menar FÖR H..E
vakna HUNDÄGARE!!!
Sen har vi Kyrkparken som inte är vit längre utan fullpissad hela gångstigen!! varför ska hundägarna pissa ur hunden där folk går hela tiden???
vi får börja att ta bilder med våra mobiler och lägga ut på nätet!!
Och sen får vi skicka våra HUNDPISS-SKIT-PÅ-OVERALLEN-TVÄTTRÄKNING till respektive person som identifieras!! ett förb.. snuskigt beteende är detta!!
Samt att det skapar ett hundhat hos en annars djurvän..
Skrivet 10 feb 2012 14:15 Babben.L (Ej registrerad)
Mina barnbarn tycker det är Äkligt ute i Torvalla
med all hundbajs. Tänk på att små barn stoppar snön i mun.
Sedan ser det inte vackert ut det ligger hundbajs på alla fina gångvägar som vi har i Torvalla.
Skrivet 10 feb 2012 14:23 Babben.L (Ej registrerad)
Jag håller med Tom.B om rondellen i Bräcke även
korsningen som är så olyksdrabbad på Frösön har
haft körkort i 42 år, men jag tycker att ni kanske måste sluta med att
leka med mobilerna medans ni kör. Jag har mött så många som sitter med mob.
svänger hit och dit utan att titta om det kommer någon.
Sprit eller mobiler hör inte ute i trafiken.
Skrivet 10 feb 2012 15:28 Jodå (Ej registrerad)
Jag instämmer med HerrRolf, skotta upp hundpisset efter!
Och alla avgaser svärtar ned snön längs vägarna. Varför skickar inte kommunen ut folk att skotta dit ny fin snö?
Skrivet 10 feb 2012 15:29 ägare av "offentliga rabatter" (Ej registrerad)
Intressant inställning att hunden är det enda husdjuret som pinkar och bajsar utomhus... i alla fall det enda som ägarna bör ta ansvar för?
Skrivet 10 feb 2012 15:55 Bejje (Ej registrerad)
Det finns även onyktra människor som pissar i parker, på väggar dörrar m.m.
Skrivet 10 feb 2012 17:19 Hundägare (Ej registrerad)
Jag håller fullt o fast med. Och det värsta är att det är vuxna som lär sina barn att rasta djuren, barnen gör som föräldrar gör. Vissa människor skäms inte när dom lämnar högen. Jag har delat ut påsar till vissa som bara går därifrån. Nån har fnyst och nonchalerat mig.
Det är inte ens tillåtet att rasta inne på gårdar och bostadsområden.
Jag kan acceptera om man håller på att göra en valp rumsren, för det pågår ju inte så länge.
Själv har jag en tik, och försöker att sparka över snö när hon har pinkat.
Skrivet 10 feb 2012 18:33 Partilös (Ej registrerad)
En förutsättning är att det finns kärl för hundskit. Det senaste konstiga
som skett är att hundbajskorgar är bortplockade å Sånghusvallen vid
Byskogen. Det är mycket som är märkligt i området inte minst kravet på att
ordna trafiksäkerheten innan man bygger samt ta hänsyn till det som finns.
Skrivet 10 feb 2012 21:00 ?? (Ej registrerad)
Babben.L (Ej registrerad) skrev:
Jag håller med Tom.B om rondellen i Bräcke även
korsningen som är så olyksdrabbad på Frösön har
haft körkort i 42 år, men jag tycker att ni kanske måste sluta med att
leka med mobilerna medans ni kör. Jag har mött så många som sitter med mob.
svänger hit och dit utan att titta om det kommer någon.
Sprit eller mobiler hör inte ute i trafiken.
Hahaha, ja du var ju inte inne på rätt insändare nu va?
Skrivet 10 feb 2012 21:07 ??? (Ej registrerad)
Partilös (Ej registrerad) skrev:
En förutsättning är att det finns kärl för hundskit. Det senaste konstiga
som skett är att hundbajskorgar är bortplockade å Sånghusvallen vid
Byskogen. Det är mycket som är märkligt i området inte minst kravet på att
ordna trafiksäkerheten innan man bygger samt ta hänsyn till det som finns.
Och finns det inga kärl får man väl bära med sig bajset hem och slänga det i sitt eget kärl! Att det inte finns ett kärl håller inte i dag. Det är lite som när man inte orkar ta med sig skräpet efter en picknick. Orkar man inte ta bort det så kanske man ska ta sig en funderare på om man verkligen ska ha en picknick eller i detta fall en hund? Tycker inte riktigt det jag!
Skrivet 10 feb 2012 21:42 fritids (Ej registrerad)
En del,enl mitt tycke,märkliga kommentarer,En hund MÅSTE kissa o göra ifrån sig.På vintern syns de gula fläckarna på sommaren ej.likväl så kissar hunden dagligen året runt!
Visst ska man ta upp om hunden "gör stort" men händer ibland att påsarna är slut,ingen ursäkt men en förklaring.
Dock är detta en naturprodukt som återgår till naturen,som gödsel,vilket inte plastpåsar,söndeslagna flaskor,godispåsar,matförpackningar etc etc inte gör.
Tycker många gör ett litet problem till ett stort!!
Tvättar hellre ett barn som har trampat i hundskit än en hund som har rullat sig i människoskit!HaR VARIT MED OM BÅDA.
Så hur är de människor funtade som uträttar sina behov utomhus,saknas toa hemma eller?????
Hundar har inget val.
Skrivet 10 feb 2012 22:05 Äcklad av hundkloakerna i stan "gång och cykelvägar" (Ej registrerad)
Hundbajs är ju hur naturligt som helst, men i koncentrat som de gång och cykelvägarna idag innehåller finns det inget naturligt i.
Hela stans hundtoalett hamnar under sommarmånaderna i Lillsjön när smältvattnet från snötippen leds dit. Vilken ansvarsfull förälder låter sina barn bada i en hundkloak? Vart kom cryptosporidium ifrån och vart anrikades den?
Nä nog måste jag tillstå att hundägare är överlag äckliga människor utan hänsyn mot andra. Man har dessutom ingen respekt för människor med hundskräck utan låter sina fyrbenta gödselspridare springa lösa utan koppel i tid och otid.
Skrivet 11 feb 2012 10:22 Folke (Ej registrerad)
Man kan inte styra när hunden ska göra ifrån sig, men det vet inte folk som inte haft hund. För övrigt finns det en mängd djur som skiter i naturen, älgar, fiskar, fåglar och katter. Detta rinner ut i naturen och sjöar. Ska vi plocka upp efter dem åxå?
Jag plockar upp om vovven skiter på en gångväg men aldrig om det är på sidan om. Vem är där och går?
Dessutom kanske föräldrarna ska lära sina barn att inte äta gul snö eller hundbajs!
Skrivet 11 feb 2012 20:52 ??? (Ej registrerad)
M.O (Ej registrerad) skrev:
@Folke
Konstigt för jag kan då styra när min hund ska göra ifrån sig.
Han får inte kissa vare sig på lyktstolpar, betongsuggor, brevlådor eller snöhögar direkt utanför hus.
Bajset plockar jag upp vare sig han gör ifrån sig på gångvägen eller långt ute i en snöhög.
För att svara på din fråga så vill jag säga BARN.
Barn går på sidan om.
De leker, gräver och hoppar.
Så jäkla jobbigt är det faktiskt inte att plocka upp och vill man inte pulsa ut i djupsnön så låter man inte hunden bajsa där.
@Partilös
Finns inga kärl så tar man med sig påsen hem.
Väldigt enkelt.
Att ha Hund kräver flera timmars "jobb" varje dag.
Tycker man att det är ansträngande att plocka upp kanske man skulle ha tänkt över sitt hundägande en extra gång.
Du var då den klokaste människan här!Jag förstår inte heller varför det ska vara så svårt att styra var hunden gör sina behov. De är väl kopplad? Bara att hålla i / gå fot??? tills man är där det är ok för hunden. För klart att de ska får uträtta sina ärenden, men det behöver inte vara där det är som mest människor till exempel på Vinterparkens torn och figurer! Men tyvärr är det allt för många människor som inte borde ha djur. Ansvar, ansvar och åter ansvar att husdjur!
Skrivet 11 feb 2012 23:21 M.O (Ej registrerad)
@Folke
Konstigt för jag kan då styra när min hund ska göra ifrån sig.
Han får inte kissa vare sig på lyktstolpar, betongsuggor, brevlådor eller snöhögar direkt utanför hus.
Bajset plockar jag upp vare sig han gör ifrån sig på gångvägen eller långt ute i en snöhög.
För att svara på din fråga så vill jag säga BARN.
Barn går på sidan om.
De leker, gräver och hoppar.
Så jäkla jobbigt är det faktiskt inte att plocka upp och vill man inte pulsa ut i djupsnön så låter man inte hunden bajsa där.
@Partilös
Finns inga kärl så tar man med sig påsen hem.
Väldigt enkelt.
Att ha Hund kräver flera timmars "jobb" varje dag.
Tycker man att det är ansträngande att plocka upp kanske man skulle ha tänkt över sitt hundägande en extra gång.
Skrivet 12 feb 2012 14:12 Marielle (Ej registrerad)
Jag förstår er frustration men kan inte förstå att ni drar alla över en kam.
Jag tar faktiskt illa upp!
Jag som hundägare tillåter aldrig mina hundar kissa på andras ägo, likaså postlådor, elskåp m.m.
Men jag måste låta dom få kissa längst vägkanter m.m. Vart ska jag annars rasta dom?
Och givetvis plockar jag upp efter mina hundar.
Att behöva bära en påse med bajs "enda" hem är mitt minsta problem.
Men snälla, sluta gnäll!
Nästa gång, du som stör dig så fruktansvärt mycket på detta. Gå fram till hundägaren och prata med den istället för att sitta bakom din dator och klaga!
När jag ser människor slänga skräp, kasta glasflaskor m.m längst gångvägarna går jag fram till dom och säger till istället för att skriva en insändare.
Det tar nog mer än att sitta här och gnälla :)
Skrivet 12 feb 2012 16:19 ??? (Ej registrerad)
Marielle (Ej registrerad) skrev:
Jag förstår er frustration men kan inte förstå att ni drar alla över en kam.
Jag tar faktiskt illa upp!
Jag som hundägare tillåter aldrig mina hundar kissa på andras ägo, likaså postlådor, elskåp m.m.
Men jag måste låta dom få kissa längst vägkanter m.m. Vart ska jag annars rasta dom?
Och givetvis plockar jag upp efter mina hundar.
Att behöva bära en påse med bajs "enda" hem är mitt minsta problem.
Men snälla, sluta gnäll!
Nästa gång, du som stör dig så fruktansvärt mycket på detta. Gå fram till hundägaren och prata med den istället för att sitta bakom din dator och klaga!
När jag ser människor slänga skräp, kasta glasflaskor m.m längst gångvägarna går jag fram till dom och säger till istället för att skriva en insändare.
Det tar nog mer än att sitta här och gnälla :)
Fast vad hakar du upp dig på? Om du sköter det här med att ta upp efter din hund så gäller inte denna insändare dig! Du kan fullständigt strunta i vad som skrivs här. En eloge till dig som sköter det ska du ha i alla fall. Det finns allt för många som inte gör det och det är dem vi irriterar oss på!
Skrivet 12 feb 2012 18:46 Marielle (Ej registrerad)
Till ???: Ska jag fullständigt strunda i vad som skrivs? Herregud, väx upp människa!
Skippa attityden, och som sagt: om "ni" vill klaga på så gör det. Men jag tror det TAR bättre om ni tar detta öga mot öga, vänligt mot dessa människor ni föraktar så fruktansvärt mycket än att sitta här och leka "duktig"!
Om jag gör fel, vill jag ju hellre att någon kommer och säger till mig.
Men man ska ju våga det också, det är ju alltid lättare att gnälla bakom en datorskärm!
Skrivet 13 feb 2012 15:21 M.O (Ej registrerad)
@Marielle
Jag kan hålla med dig om att det är trist när alla hundägare dras över samma kam.
Jag vet att vi är många som sköter oss men tyvärr är det ju de som INTE sköter sig som syns mest.
Gångvägar fulla med skit och nerpissade lyktstolpar ser inte ett dugg trevligare ut för att jag har hund själv heller.
Däremot förstår jag inte varför man inte skulle skriva en insändare om det.
Vad är det som säger att man inte tar det öga-mot-öga också?
Jag personligen ser väldigt sällan de hundägare som inte plockar upp, men lik förbannat ligger skiten där.
Så om en insändare är enda sättet att nå ut så kan det väl inte vara något fel med det.
Varför mitt inlägg ovan blev publicerat en gång till har jag ingen aning om....?
Skrivet 13 feb 2012 16:46 Terese (Ej registrerad)
Jag håller helt med om att man ska plocka upp hundskiten efter sig, jag låter inte heller min hund kissa på brevlådor, hus osv men att han kissar i vägkanten , ja så är det. Nu bor jag ju på landet men bor man i stan så är det en bit man får gå fot (som någon föreslog) innan hundstackarn får kissa. Hundkiss syns på vintern så är det. Hundkiss försvinner med snön. Värre är det med skiten folk slänger som plast, flaskor, fimpar osv. Sen är ju inte hundarna de enda djur som går lös. Jag har levt antal år med kattkiss på altanen och kattskit i sandlådan men jag har ingen katt. Fåglarna som skiter på min bil, råttorna äter i sig mina blomsterlökar .ja sånt är väll livet. Man kan inte reta sig på allt. Å ska man isåfall göra det så tror jag att jag ger mig efter folk som röker först och främst ;-)
Skrivet 16 feb 2012 21:51 Mikael Säbom (Ej registrerad)
Som hundägare kan jag inte annat än att hålla med. Jag tar upp efter min hud, struntade i det vid ett tillfälle och fick skit för det. Jag gjorde rätt för mig i efterhand. Jag njuter av att gå i Strömsunds villa kvarter bland vackra hus med välordnad trädgård. När snön lagt ett täcke över allting och jag ser ljus i varje fönster, blir Ström som ett sago land. Men vänta nu! Vad är det för bruna och gula fläckar som stör idyllen? Ja det vet vi ju! Att ge hunden klorin för att få bort den gula färgen, är inte att rekommendera. Jag håller fullständigt med insändaren om att man som hundägare avgör var hunden skall tillåtas göra sin behov. Men det är inte så jävla lätt! Till Dig som läser detta! Kom med innovativa förslag på lösningar till denna problematik. Har Du tur blir Du rik, kanske skapar arbetstillfällen!?
MVH Mikael Säbom
Skrivet 17 feb 2012 13:35 M.O (Ej registrerad)
@Mikael Säbom
Jag är inte riktigt säker på vilka förslag på lösningar du vill ha?
Vad är det som inte är lätt?
Att hundkiss är gult och syns i snön är ingen nyhet och går nog inte att göra något åt, och jag tror inte att någon kräver det.
Men det är faktiskt väldigt enkelt att välja bort ställen där hunden inte bör kissa.
Jag själv har en hanhund som såklart gärna markerar både här och där.
På ställen där det ser mindre snyggt ut med gula fläckar håller jag kopplet kort och går vidare till ett ställe där fläcken känns mer okey.
Har hunden svårt att hålla sig får jag fundera över om jag måste rasta med tätare mellanrum.
Jag ser helt enkelt inte det svåra i det hela.
Jag tror inte att det behövs förslag på lösningar då problemet till största delen består i att många hundägare helt enkelt inte bryr sig.
Det är ju inte själva rastandet folk hakar upp sig på utan att det sker på väldigt olämpliga ställen ibland.