Svåra systemfel i Upphandlingslagen
I mitten av november slog statens utredare av den offentliga upphandlingen, Anders Wijkman, larm om närmast katastrofala brister i systemet han granskar. Wijkmans blytunga kritik av en verksamhet som årligen omsätter mellan 480 och 580 miljarder kronor borde vara en väckarklocka både för ansvariga politiker och skattebetalande medborgare.
Relaterat
Wijkman kopplade sitt inlägg i Dagens Nyheter till den då glödheta Caremaskandalen – ”Dålig upphandling leder till skandaler i äldreomsorgen” – men hans kritik gjorde inte halt vid enstaka blundrar. Tvärtom var det en total sågning av ett system som konsekvent prioriterar pris framför kvalitet, och som styrs av ett stelbent regelverk som begränsar den offentliga sektorns möjlighet att göra goda affärer och förvandlar även den mest seriöse leverantör till en kortsiktig spekulant. För vem vill investera i en verksamhet som även om den sköts minutiöst mycket väl kan försvinna vid nästa upphandlingstillfälle?
Tvärtom är en kungstanke i systemet med offentliga upphandlingar ett av EU:s skötebarn just att relationen mellan beställare och utförare inte får bli slentrianmässig utan ska omprövas med jämna mellanrum. Tanken är förståelig. Syftet är ju att skattebetalarna ska få bästa möjliga utväxling på sina pengar och det finns förstås en uppenbar risk i att slentrianmässiga förlängningar av entreprenader bäddar för osunda relationer och korruption.
Å andra sidan kan den ytterlighet som stora delar av den offentliga svenska upphandlingen tycks ha hamnat i, att bara prislappen får råda, även den leda till svåra störningar. I senaste numret av Dagens industris weekendbilaga beskrivs ett litet men talande exempel. Stockholms läns landsting valde vid upphandlingen av vård för tortyroffer det lägsta budet. Det kom från ett litet, i sammanhanget oprövat företag och ledde till att Röda korset, som skött verksamheten i 26 år och byggt upp en erkänt skicklig verksamhet på området, nu får lägga ned sin enhet.
Di tar också upp en upphandling av gigantiska format som snart ska verkställas: Driften av hela S:t Görans sjukhus, som tas i klump till ett värde av uppskattningsvis 15 miljarder kronor. Storleken på entreprenaden gör att antalet budgivare starkt begränsas. I stalltipsen har så här långt bara två namn nämnts. Ett tredje, Carema, backade ut efter höstens skandaler.
Det till största delen läkarägda Praktikertjänst ville inte lägga något bud alls. Till Di säger företagets vd att ”kvalitetsfaktorer utgör inte mer än 5 procent av kravspecifikationen, resten är pris. Vi anser inte att det går att bedriva bra vård under de premisserna.”
Det låter oerhört allvarligt, inte minst mot bakgrund av att årligen genomförs cirka 19 000 upphandlingar i Sverige, till ett värde av mellan 480 och 580 miljarder kronor.
När Anders Wijkman jobbat klart i mars måste regeringen ta konsekvenserna av hans utredning.

















































Senaste kommentarerna:
Skrivet 13 feb 2012 10:20 AW (Ej registrerad)
Offentlig upphandling är förvisso alltid förtjänt att kommenteras och skall granskas hårt men detta inlägg innehåller lite för mycket faktafel för att ses som seriöst tyvärr.
Utredningen lämnar inte svar i mars. Skulle lämnat i juni men blir troligen fördröjt till årsskiftet pga att EU också ser över direktiven samtidigt. Röda Korset har inte alls förlorat upphandlingen då domstol upphävt resultatet. Etc.
Att vara bättre påläst snarare än att servera populistiskt hopklippta rubriker om upphandling ger ett aningen mer seriöst intryck och ett mer värdefullt inlägg i debatten...
Skrivet 13 feb 2012 10:58 Rättvisetörstande Realist (Ej registrerad)
Är detta en ledare i en borgerlig tidning? Jag måste nypa mig i armen!
Skrivet 13 feb 2012 15:05 Peter Wagenius (Ej registrerad)
Re: den törstige
Till skillnad från "den törstige" som bara vill förbjuda allt annat än offentlig vård, har ÖP försökt nyansera upphovet till de tillkortakommanden som sker inom vården.
Vänsterdrivna kommuner och landsting har ju alla möjligheter i världen att göra en bättre upphandling än vad som är fallet i dag, men har inte gjort det. Tvärt om har de ju anammat "billigast möjliga" vård även för den kommunalt och landstingsdrivna vården.
Kanske kan vi få en debatt om kvalitet/kostnad i stället för offentlig eller privat driven vård, till vårtagarnas fromma.
Skrivet 13 feb 2012 15:09 Anders (Ej registrerad)
@Rättvise
Kanske dags att vakna upp. Ingen vill ju att det ska bli dåligt även om du tycks tro det.
Skrivet 14 feb 2012 00:00 Bitter (Ej registrerad)
När det gäller att köpa vårdtjänster så är det viktiga priset, men när man skall upphandla ett arenabygge så spelar tydligen priset mindre roll...
Skrivet 14 feb 2012 12:23 Rättvisetörstande Realist (Ej registrerad)
@Peter Wagenius
Vi har ju denna vinter sett hur konceptet "kvalitet vs. kostnad" arbetas fram av "de privata alternativen" genom att gneta på alla kostnader ner till sista kronan. Allt från spel och lekar, till "blöjvägning"!
Något utrymme för bättre omständigheter för vårdtagarna, lika lite som bra villkor för de anställda fanns inte i det sällskapsspelet... särskilt inte om det stod i vägen för en besparing.
Profiten har inte i vård, skola, och omsorg att göra... punkt slut.
Skrivet 14 feb 2012 12:39 Rättvisetörstande Realist (Ej registrerad)
@Anders
Nej, ingen vill att det ska bli "dåligt".
Men de som försvarar de privata alternativen accepterar att det ändå måste bli "dåligt" om det saknas medel, hellre än att inse att mer pengar måste skjutas till.
Varför har de s.k. "sossekommunerna" hamnat i situationen att även deras offentliga omsorg har brustit i kvalitet? Jo det ska jag tala om.
Det har pågått en indoktrinering i flera decennier som säger att all offentlig verksamhet bara är en belastning för samhället och måste hållas på ett minimun... helst ersättas med privata mer "kostnadseffektiva" alternativ. Den får alltså inte kosta något, och kvalitén blir därefter.
Det hela blir en nedåtgående spiral med missnöjda vårdtagare och sliten personal som betraktas som inkompetenta latmaskar av de "upplysta" nyliberala krafterna.
Innan du skyller detta på Östersunds kommunstyre i allmänhet och arenaprojektet i synnerhet, så bör du veta att den här trenden är lika i hela landet, särskilt i glesbygden.
Skrivet 14 feb 2012 20:48 Anders (Ej registrerad)
@rättvise
Indokrinering är nog vad sossarna sysslat med under de 40 åren de satt vid makten under 1900-talet. Man hade t.o.m åsiktsregistrering, tvångsmedlemsskap i partiet o.s.v.
Att alltid tro att det är partiet som ska lösa alla våra besvärligheter är ju en utopi som är helt omöjlig att genomföra.
Det är som man skriver i denna ledare att upphandlingarna måste styra mot kvalite och inte pris i första hand. Att offentlig sektor skulle vara någon garant för kvalite håller jag för otroligt osannolikt om de ska ha monopol på sjukvård.
Att höja skatten som du vill har ju t.o.m ASA förstått slår mot de svagaste i samhället, att du inte gör det beror ju på att du vill att staten ska sköta om allt och ingen ska tjäna egna pengar. Utan vi ska alla leva på bidrag som staten betalar ut efter eget godtycke. Det säger sig självt att ingen vill göra mer än nödvändigt och det ekonomiska förfallet kommer som ett brev på en fungerande postrunda.
Skrivet 15 feb 2012 01:41 Rättvisetörstande Realist (Ej registrerad)
@Anders
Nej, ingen vill att det ska bli "dåligt".
Men de som försvarar de privata alternativen accepterar att det ändå måste bli "dåligt" om det saknas medel, hellre än att inse att mer pengar måste skjutas till.
Varför har de s.k. "sossekommunerna" hamnat i situationen att även deras offentliga omsorg har brustit i kvalitet? Jo det ska jag tala om.
Det har pågått en indoktrinering i flera decennier som säger att all offentlig verksamhet bara är en belastning för samhället och måste hållas på ett minimun... helst ersättas med privata mer "kostnadseffektiva" alternativ. Den får alltså inte kosta något, och kvalitén blir därefter.
Det hela blir en nedåtgående spiral med missnöjda vårdtagare och sliten personal som betraktas som inkompetenta latmaskar av de "upplysta" nyliberala krafterna.
Innan du skyller detta på Östersunds kommunstyre i allmänhet och arenaprojektet i synnerhet, så bör du veta att den här trenden är lika i hela landet, särskilt i glesbygden.
Skrivet 15 feb 2012 02:01 Rättvisetörstande Realist (Ej registrerad)
@Anders
Att upphandlingarna skulle styra mot kvalité och inte pris i första hand, var en självklarhet redan Alliansen då pushade för privatiseringarna på idéstadiet.
Man bedyrade att det inte var någon fara att vinsten skulle bli viktigast i sammanhanget... och vi vet ju alla hur det gick!
Sedan har vi en annan aspekt som inte tas upp lika frekvent, och det är de anställdas villkor. Som privatanställda ska de producera lika mycket vård som tidigare på samma eller mindre personal, och ändå lyckas de här företagen generera hundratals miljoner i vinst. Hur går det ihop?
Mindre pengar att sköta verksamheten med (man vann alltså upphandlingen), oförändrade villkor för de anställda... ? Inget tapp i kvalitén på omsorgen...? och ändå lyckas de gå med vinst...?
Blir du inte misstänksam när de ser detta löfte? Det går ju inte ihop!
Naturligtvis får någon part sitta i mellan för att detta ska bli möjligt... och i det här fallet är det både personalen och åldringarna.
Skrivet 15 feb 2012 15:35 Peter Wagenius (Ej registrerad)
Re: den törstige
Ursäkta, hinner bara en kort replik i dag.
Uppmaning. Du som har så stor tilltro till det offentliga, - boka en plats på den kommunala omvårdnaden i Lund.
Har du tur kommer de var fjortonde dag. Öppnar du inte dörren åker hemtjänsten igen, oavsett om du lever eller är död.
Trevlig pension !
P.S. Undrar just vad kommunen gjorde med vinsten/pengarna de sparade ihop. pensionsavsättning på Caymanöarna månne?
Skrivet 15 feb 2012 17:07 Anders (Ej registrerad)
@RR
Om du nu kan gå utanför din tankebana om Carema så finns det ett antal goda exempel på privata vårdgivare som är både billigare och bättre än de flesta kommuner eller landsting. Vilken slutsats ska man dra av det?
Är allt svart eller vitt, blått eller rött? Det finns ingen som försvarar ett ohederligt sätt att arbeta på som t.ex Carema, men det är ju lite konstigt att man kan äta middag för 38tkr när man går 118mkr back i vårat landsting eller sticka till Provance med frun på en miljökonferans.
Ja justja du tycker ju att allt är jättebra om det är landstinget som betalar för räcker inte pengarna så är det bara att höja skatten, eller hur var det?