Ut med det kalla – Sverige till alla
Talkörerna skallade över Stortorget. Allt medan ett iskallt regn föll över de hundratals personer som kommit för att manifestera mot rasism och förtryck.
Uppskattningsvis kom mellan 300-400 personer till fredagens manifestation för mångfald, öppet och tolerans på Stortorget i Östersund. En manifestation som har vuxit fram efter helgens val och missnöjet med att ett främlingsfientligt parti tagit sig in i riksdagen.
– Vi vill visa vårt stöd för mångfalden i samhället och att visa att vi inte tillåter orättvisor. Alla är lika mycket värda, sa Bojan Glavas och Ingrid Hornberg, Östersund.
– Jag vet inte om det här hjälper så mycket, men vi måste visa att de främlingsfientliga inte har rätt, sa Bojan Glavas. Sverigedemokraterna vill dessutom ta kvinnorna tillbaka till 1950-talet och förstöra jämställdheten, fyllde Ingrid Hornberg på med.
Owen Laws (MP), Krokom drog i gång talkören med orden Inget våld - bara kärlek. Men lade också till ordet kunskap i slutändan. Jens Nilsson (S), Östersund påminde om att de ledande inom SD kom från rörelsen Vit Makt och bar brunskjortor med hakkors på 1990-talet.
– Det är de människorna som nu har fått 26 röster i Häggenås och flera hundra röster i Östersund. Vi släpper in ett ogräs som vi måste vaccinera Östersund emot. Vi bör därför hålla sådana här manifestationer regelbundet, sa Jens Nilsson.
Efter sitt tal modifierade han sig lite. Många av de som röstat på SD har gjort som en protest mot de etablerade partierna.
– Jag tror inte att alla de som röstat på Sverigedemokraterna i Häggenås är rasister, kanske bara någon enstaka.





















Senaste kommentarerna:
Skrivet 24 sep 2010 18:50 glad att se östersund (Ej registrerad)
vilken härlig syn!!! f*n att jag inte kunde närvara!!!
Skrivet 24 sep 2010 19:30 L (Ej registrerad)
Ja, snart har vi lärt oss att mångfald är bra .
Skrivet 24 sep 2010 19:33 Micke (Ej registrerad)
Jag tycker att vi ska låta SD föra sin talan ,det är svenska folket som har röstat.
Det här är sandlåenivå som partierna håller på med!Jag tror inte SD farlig.eller!
Skrivet 24 sep 2010 20:32 egon (Ej registrerad)
Just det Micke,mångfald betyder väl att alla får yttra sej?
Skrivet 24 sep 2010 20:38 Caroline (Ej registrerad)
Vilken härlig känsla det var på torget idag! Vi behöver öppna upp vårt samhälle för diskussion kring rädsla och fördomar, för de finns, men vi måste våga prata om det.
Som svar på Mickes kommentar: Ja, de tär Sverige som har röstat, och när 300.000 svenskar röstar på ett parti som har sina rötter i nynazism och sätter värde på människor utifrån etnisk bakgrund och hudfärg, då är det VERKLIGEN dags för att börja våga prata om det! Vi ahr bara börjat! Upp till kamp mot främlingsfientlighet, och fram med kärlek och mångfald!
Skrivet 24 sep 2010 20:42 L (Ej registrerad)
SD var inbjudna till manifestationen, men kom inte. Andra partier var där och förde sin talan i saken...
Skrivet 24 sep 2010 21:38 Nisse (Ej registrerad)
@ Caroline.
Eller också kanske det är dags att börja prata om anledningen till att SD överhuvudtaget kom in i riksdagen - en helt orimlig invandringspolitik. Så länge politiker blundar för detta och låtsas som problemen inte existerar kommer SD ha en hängiven skara röstare. Folk röstar inte på SD för att dom är rasister utan för att dom är less på att ingen annan adresserar dom problem som kommit av en helt förkastlig politik rörande invandring. För övrigt behöver man inte sätta likhetstecken mellan mångfald och överdimensionerad invandring vilka många verkar tro.
Skrivet 24 sep 2010 21:41 ia (Ej registrerad)
det är skammligt hur massmedia hanterar sd vi bor i ett land där det råder ytrandefrihet men det värkar vara diktatur som jäller
Skrivet 24 sep 2010 22:13 Abbe (Ej registrerad)
Å herrejesus vilket dravel,
Tänk om Jensa med flera kunde vara lika strikta vad gäller VP´s bakgrund och deras medlemmars historia??
Hörde förövrigt en ung flicka säga på radion att "alla får komma till Sverige om dom vill".
Så fint, tänk att Sverige skall bli världens enda land med en helt öppen gräns för alla att vandra in igenom, att fritt nyttja bidragens flöde?
Kriminella får skydd i Sverige.
Härliga tider naiva unga människor har framför sig.
Pengar är inget problem, pappas kort funkar juhe?
Vakna...
Skrivet 25 sep 2010 00:34 Owen Laws, gruppledare för Miljöpartiet de Gröna i Krokoms kommun (Ej registrerad)
Ja, det var superhärligt att vara med på manifestationen, tack till arrangörerna för att ni fick ihop det så snabbt! Helt otroligt.
Nisse, Sverigedemokraterna protesterar inte i först hand mot invandrare, utan mot "någon", som man kan skylla på. I Härjedalen finns det ju inga invandrare att ge sig på - därför hatar dem Samerna istället.
Om alla invandrare var borta ur Sverige, skulle man ge sig på någon annan grupp. Det handlar om att hitta en yttre, svag målgrupp som man kan skylla på.
Därmed inte sagt att folk röstar på Sverigedemokraterna av samma skäl - det finns nog många skäl, och de flesta som röstat på SD är inte rasister - bara missnöjda.
Det enda demokratiska sättet att motverka rasismen och det våld rasism ALLTID leder till, är genom kärlek och kunskap och att inte vara tyst. Lär dig argumenten, bemöt dem när du hör dem, var aldrig tyst. Det är allas ansvar.
Skrivet 25 sep 2010 08:17 Jonas Rask (C) (Ej registrerad)
Verkligen nsyggt att några skriver och antyder att målet är att tysta SD. Som någon skrev var SD inbjudna men kom inte. Denna manifestation var för öppenhet, tolerans och mångfald - inte emot något. Inget våld bara kärlek. Nu när SD sitter som folkvalda politiker kommer det också gå att utkräva ansvar över vad de vill göra, hur de tänker genomföra och sen kommer finansieringen.
I ett län där vi skriker efter mer människor och alla kommuner vill öka inflyttningen så är nog inte det självklara svaret "Vi stänger gränserna till 90%". Svar kommer krävas ... sen är frågan hur SD riks ställer sig till samehatat i Härjedalen, eller är det bara en lokal enklav som precis som Owen skrev söker sig en yttre fiende att nyttja för egna syften?
Skrivet 25 sep 2010 10:31 Svensk (Ej registrerad)
Om det blir omröstning är jag helt övertygad om att SD skulle få ännu fler röster......dom skulle iallafall få min......dom är det enda partiet som vågar stå upp för vad dom tycker och talar om det.......Ska vi se till alla partiers historia är S och M inte ett dugg bättre vad gäller rasism.......tvångs sterilisering av samer på 30 talet.....rasforskning mm mm mm......SD invandrar politik handlar ju inte om rasism...det handlar om Sveriges bästa.
Skrivet 25 sep 2010 10:38 D (Ej registrerad)
Till Caroline:
Jag blir hela tiden lika förvånad då personer som dig beklagar sig över SDs bakgrund. Vad anser du om Vänsterpartiet som sedan länge sitter i riksdagen? Vad anser du om deras kontakter med öststatsdiktaturer och andra kommunistdiktaturer runt om i världen? Tidigare hette partiet VPK och Lars Ohly var också kommunist helt öppet tills för bara några år sedan.
Man kan tycka vad man vill om SD och deras bakgrund i den svenska vit-makt rörelsen och detta ska också kunna diskuteras öppet. Men, diskuterar man inte V och deras bakgrund utifrån samma utgångspunkt så tappar man i trovärdighet. En olustig känsla infinner sig med alla människor som hyllar Lars Ohly för att han vägrade att sminka sig tillsammans med Jimmie Åkesson. Han "stod upp för demokratin" som vissa uttryckte det. Denna gamla diktaturkramare, som aldrig tagit avstånd från det förtryck där människor fängslats och mördats för att de haft fel åsikter i kommunistdiktaturer.
Skrivet 25 sep 2010 14:20 Möt hat med kärlek (Ej registrerad)
En reflektion: går det att utmana sin medmänskliga kärlek till att även omfatta SDs medlemmar? Man behöver inte hålla med deras åsikter. Men hat föder hat och vi måste akta oss för en alltför hätsk debatt.
Skrivet 25 sep 2010 14:20 D (Ej registrerad)
Härjedalen och SD.
¨
Istället för att tala om ett påstått hat gentemot samerna som folkgrupp borde man ta upp kärnfrågan som skapat den långvariga konflikt som finns i kommunen. Jag talar om konflikten mellan å ena sidan markägare och å andra sidan renskötande samer.
I grund och botten är det en äganderättslig fråga där de olika sidorna strider om rätten till marken. Huruvida någon av markägarna i konflikten är av samisk börd eller inte har jag ingen aning om. Men det är kanske inte helt otänkbart att så skulle kunna vara fallet. I vissa fall kan det alltså handla om markägande samer som är i i konflikt med renskötande samer.
Att SD kunnat utnyttja detta är pga att inga av de etablerade partierna vågat ta ställning för markägarna. Det är endast SD som vinner på att man försöker ge konflikten etniska förtecken och markägarna förlorar troligtvis än mer på att SD tagit sig an deras fråga(Jfr. Guilt by association).
Skrivet 25 sep 2010 15:18 Ronny karlsson Sverigedemokraterna (Ej registrerad)
Owen Laws, Vem hatar jag då?
Jens påstod att vi som företräde SD kommer från vit makt och bar brunskjortor på 90-talet, vem av oss Jens gör det?
Jens Nilsson företräder ett parti som på 70-talet ville att handikappade, förståndshandikappade skulle adopteras bort, detta är han säkert stolt över.
Skrivet 25 sep 2010 15:25 Ronny karlsson Sverigedemokraterna (Ej registrerad)
Jonas Rask skriver: "I ett län där vi skriker efter mer människor och alla kommuner vill öka inflyttningen "
Förklara för mig i Krokom hur mer folk till Krokoms kommun skulle göra livet bättre för de 25% ungdommar (19-25 år) som inte har ett arbete att gå till.
Det vi behöver i länet och dess kommuner i första hand är arbete åt dom som redan befinner sig här.
Skrivet 25 sep 2010 17:08 TL (Ej registrerad)
@Ronny Karlsson Sverigedemokraterna: Kan du redogöra för den nationalistiska principen i ert principprogram, som är det fundament som er politik vilar på? Hur skall den omsättas i praktisk handling? SD som parti är enligt definitionen av rasism i nationalencyklopedin inte en rasistisk organisation, eftersom de inte hävdar att mänskligheten består av raser. Däremot hävdar SD att mänskligheten består av homogena folkgrupper, som skall hållas åtskilda, eller hur Ronny Karlsson?
Skrivet 25 sep 2010 19:38 Lm (Ej registrerad)
Är SD främlingsfientliga eller inte? Om partimänniskor i SD hade önskat ta avstånd från sin "histora", om man kan kalla det histora när det bara ligger så få år tillbaka i tiden, skulle de ha brutit sig ut ur SD och bildat en nytt parti med andra syften. Det hade varit bättre eftersom SD inte var etablerat hos andra människor än de främlingsfientliga, något som hade varit föredel OM nu en ny idiologi bildats. Partinamn medför ju ingen som helst så kallad "goodwill" om idiologin är en annan, tvärtom, så ett nytt parti hade varit det enda rätta om idiologin hade förändrats. Jag tycker det bara man verkar ha suddat bort vissa SKRIVNA delar ur partiprogrammet men inte förändrat inställning. I så fall har ju alla gamla rasister ändrat uppfattning helt plötsligt, men bara lite, bara så att det ser mer "rumsrent" ut. Vilket sammanträffande!
Skrivet 26 sep 2010 01:45 Harald Bafast (Ej registrerad)
Jag är SJUKT GLAD över att Sverigedemokraterna kom in i riksdagen! Det behövs verkligen, Sverige är inte som det varit en gång i tiden. En stor del av befolkningen tycks ha blivit drabbade av en masspsykos. Mycket beklagligt, man kan bara hoppas att några vaknar upp så snart som möjligt.
Dessvärre vågar jag inte riktigt visa min glädje över SD's framgångar. Fler bekanta har uttryckligen sagt att den som röstat på SD inte längre är deras vän, vilket är otroligt tråkigt då jag gillar mina vänner oavsett vilken politisk inriktning de har. Vidare har flera personer jag känner + en massa andra uppmanat till misshandel och trakasserier av SD-röstare.
Sverige är ett sjukt land.
Skrivet 26 sep 2010 03:00 Owen Laws, gruppledare för Miljöpartiet de Gröna i Krokoms kommun (Ej registrerad)
Ronny Karlsson är nyvald ledamot i kommunfullmäktige i Krokom, det kan vara bra att veta. Ronny är också ordförande i Jämtlandsdistriktet http://jamtland.sverigedemokraterna.se/2010/04/15/sverigedemokraternas-arsmote-2010/
Bra att Ronny nu väljer att uttala sig, synd att han inte gjorde det i valrörelsen så väljarna fick chansen att ta ställning. De det är intressant att SD-försvararna väljer att ta upp dåliga saker som partier gjort för länge sedan, utan att förneka att man vill göra liknande saker nu. Det hör till deras debatteknik.
En anledning till att det är viktigt att få flera folk till Krokoms kommun är att det finns ett direkt samband mellan befolkning och skatteintäkter. Ju större befolkning, desto bättre ekonomi. Krokom har lägst arbetslöshet i länet om jag minns rätt, det finns ingen risk att invandrare tar jobb från Svenskar. Tvärtom innebär pensionsavgångar att det blir brist på arbetskraft inom ALLA yrken.
Några flera dåliga argument, Ronny?
Skrivet 26 sep 2010 18:36 owen Laws, gruppledare för Miljöpartiet de Gröna i Krokoms kommun (Ej registrerad)
Istället för att bemöta mitt påstående om att Sverigedemokraterna behöver ett yttre fiende vilken som helst, inte nödvändigtvis invandrare, och att SD t ex i Härjedalen hatar Samerna, försöker Ronny vända på det genom att fråga mig vem han hatar. Det är ytterligare ett exempel på deras debatteknik. Jag vet inte om han personligen hatar någon, och det har jag inte heller skrivit.
Att SD i Härjedalen hatar samerna förnekar väl inte Ronny? Det har ju framgått oerhört tydligt i massmedia.
Men Ronny menar kanske att SD är ett (större) offer för massmedia (än alla andra partier som är missnöjda med hur de bevakas), och att det är därför han t ex inte ens får delta i detta kommentarstråd?
Skrivet 26 sep 2010 21:49 Ronny karlsson Sverigedemokraterna (Ej registrerad)
Owen Laws..den arbetskraftsbrist som du påstår kommer inom alla yrken är rent nonsens. En stor del av 40-talisterna har redan gått i pension. Detta kör ni andra partier jämt med. Krokom har en av landets högsta ungdomsarbetslöshet och inte blir den bättre när man som företagare blir erbjuden lönebidrag om man anställer en invandrare före en svensk ungdom, detta är diskriminering av svenska ungdomar..
Skrivet 26 sep 2010 22:48 SVERIGEDEMOKRAT I JÄMTLAND (Ej registrerad)
Vore helt i sin ordning om Owen Laws och alla andra vänstersinnade tog itu med kommunisternas våldsideologi som orsakat 100-tals miljoner människor en plågsam död,
och i samma stund minnas att Lars Ohly är en figur som hyllat de skyldiga och som till helt nyligen kallat sig kommunist. Just ett snyggt sällskap ni håller er till, ni röd-gröna.
Skrivet 27 sep 2010 14:17 Ronny karlsson Sverigedemokraterna (Ej registrerad)
Då denna manifestation är helt rätt i tiden då våldet i samhället bara ökar och ökar så hade jag gärna ställt upp om jag bara fått en inbjudan. För är det några politiska partier som fått utstå våld så är det just SD. Och eftersom SD varken är för våld eller rasism så hade vi med glädje deltagit. Nu fanns en del av oss på torget som åhörare så på det viset deltog vi i manifestationen ändå.
Skrivet 29 sep 2010 01:15 owen Laws, gruppledare för Miljöpartiet i Krokoms kommun (Ej registrerad)
En annan debatteknik som Sverigedemokraterna tillämpar är att de påstår saker utan att de är sanna. Kanske de ljuger medvetet, eller så kanske det tror att det är sant men bryr sig inte om att kolla upp det. Problemet med detta är att deras felaktiga påståenden blir ofta oemotsagda helt enkelt för att det tar så mycket tid att ta reda på hur det egentligen ligger till. Man vill ju inte ljuga heller.
Ronny har helt enkelt helt fel om pensionsavgångar, vågan har precis börjat och kommer att öka fram till ca 2035 (i Krokom). Det blir en absolut brist på arbetskraft inom i princip alla yrken. Särskilt utbildade ungdomar men även i viss utsträckning outbildade kommer att kunna välja och vraka - det blir huggsexa om jobben i hela landet - hela Europa. Arbetskraftsförsörjningen framöver är ett enormt stor utmaning för både den offentliga och den privata sektorn. Ronny behöver läsa på ordentligt.
Skrivet 29 sep 2010 01:30 Owen Laws, gruppledare för Miljöpartiet i Krokoms kommun (Ej registrerad)
Ronny slänger vårdslöst med siffror om ungdomsarbetslöshet, men kanske han inte bryr sig om att ta reda på hur det egentligen är? Det tog mig ungefär 20 minuter på internet att hitta följande, hos Ekonomifakta, SCB och Arbetsförmedlingen.
Ungdomsarbetslöshet är ett problem, men siffrorna är komplicerade och redovisas på ett onyanserat sätt i den allmänna debatten. Frågan är hur stor den är egentligen. Första kvartalet 2009 var till exempel 45% av de arbetslösa heltidsstuderande enligt SCB http://www.scb.se/Statistik/AM/AM0401/_dokument/aku_ungdomsarbetsloshet.pdf
Då är de arbetslösa, men ändå inte.
Ronny har dessutom som vanligt fell när han hävdar att Krokom har en av landets högsta ungdomsarbetslöshet, eftersom man helt enkelt inte mäter ungdomsarbetslösheten kommunvis då underlaget är för litet. Som lägst redovisar man på länsnivå. Eftersom arbetslösheten i Krokom är relativt låg, kan man tro att även ungdomsarbetslösheten är låg i kommunen. Några flera lögner Ronny?
Skrivet 29 sep 2010 01:49 owen Laws, gruppledare för Miljöpartiet i Krokoms kommun (Ej registrerad)
Signaturen Sverigedemokrat i Jämtland tillämplar debattekniken "Bästa försvar är ett bra anfall". Vad har dessa gamla brott mot mänskligheten att göra med debatten i denna tråd? Vad har det med det som händer idag att göra? Men det lättare att gå till angrepp mot andra, än att föra en saklig debatt om vad man egentligen vill förändra.