"Parasiterna är inaktiverade"
På torsdagskvällen kom de efterlängtade provsvaren från USA.
– Alla prov visar att samtliga parasiter som gått igenom reningsverket är inaktiverade, säger Jari Hiltula.
Relaterat
Chefen för Vatten Östersund, Richard Johnson, kommundirektören Bengt Marsh och miljöchefen Jari Hiltula är lättade över att provsvaren från USA visar att deras kamp mot parasiten gett utdelning. Fotograf: Anneli Åsén
Under en hastigt inkallad presskonferens i rådhuset kunde kommunen berätta att samtliga provsvar de fått från USA visar att parasiterna i Östersunds vattenledningar inte längre är sjukdomsframkallade.Fotograf: Anneli Åsén
Under en hastigt inkallad presskonferens i rådhuset kunde kommunen berätta att samtliga provsvar de fått från laboratoriet i USA visar att parasiterna i Östersunds vattenledningar inte längre är sjukdomsframkallade.
– Glädjande nog fick vi alla tre svar i dag fast vi hade förväntat oss två, säger miljöchefen Jari Hiltula och berättar att det nu är helt bekräftat att de tre barriärerna som finns i vattenverket, klorering, ozonering och UV-ljus har hög säkerhet.
Även kommundirektör Bengt Marsh är lättad över provsvaren.
– Man kan inte vara annat än glad och nu kanske vi börjar se ett slut på kokningstillbudet, säger han men påpekar att rekommendationen att koka vattnet kommer att kvarstå tills den sista fjärdedelen av vattenledningarna spolats ur. Hans uppskattning är att det kommer att dröja i ungefär en vecka.
När nu Östersunds parasitplåga förefaller att lida mot sitt slut väljer Bengt Marsh att se framåt.
– Vi vet att det här har orsakat en stor olägenhet för många och för vissa har konsekvenserna blivit stora. Det beklagar vi djupt, men nu handlar det om hur vi ska komma vidare och återupprätta bilden av Östersund som miljöstad och det ska bli ett stort nöje att ta itu med det arbetet, säger han.






















Senaste kommentarerna:
Skrivet 10 feb 2011 19:54 Karina (Ej registrerad)
Äntligen...så skönt att vi nu snart kan dricka vattnet...och nu hoppas jag att alla slutar klaga. Som sagt nu får vi gå vidare och lära oss att vi alla måste ta ansvar för miljön och vad vi släpper ut i våra vattendrag. För nu vet vi hur krångligt det blir om vi inte kan dricka vårt vatten, vi klarar oss inte utan det!!
Skrivet 10 feb 2011 20:35 Tveksam (Ej registrerad)
Ja de är inaktiverade, vilket betyder att de ändå finns kvar men är sterila ??Vart kommer dom ifrån ? Fortsätter sökandet ?
Skrivet 10 feb 2011 20:52 Äntligen (Ej registrerad)
Hoppas dom drar ner på kloret nu då, smakar illa å att tvätta håret i det har vart allt annat än bra. Har påverkat både hud och hår ordentligt!!!
Skrivet 10 feb 2011 21:11 Tveksam (Ej registrerad)
Jippi!!! Vi får dricka sterila parasiter. Vilken lycka.
Skrivet 10 feb 2011 21:28 stig (Ej registrerad)
Sluta prata om parasiten, omedelbart, fixa positiv reklam om
Östersund istället. Parasiten glöms om det blir nedtystat med
annan/andra positiva inslag. Men det gäller att verkligen motverka
det som kan bli negativt. Vi är beroende inte minst med tanke på
Regionfrågan.
Skrivet 10 feb 2011 21:48 sjukling (Ej registrerad)
Är det nu man ska hoppa av lycka?? Men vill dricka "sterila" parasiter? Inte jag i alla fall. Hur länge tar det innan dom försvinner helt och när ska klor halten sänkas? Hur bra är de egentligen att dricka vattnet med så mycket klor i? Jag kan då inte använda vattnet så länge inte klor halten sänks då jag är allergisk mot klor, och jag är nog inte den enda personen som har problem med klor halten.
Skrivet 10 feb 2011 22:08 S (Ej registrerad)
Det är ju helt friviilligt att dricka vattnet, du kan ju dricka köpevatten om du tycker att det är bättre ;-)
Själv längtar jag efter kallt, friskt kranvatten. Döda, sterila parasiter gör ingen skada!
Skrivet 10 feb 2011 22:30 Kung Vante (Ej registrerad)
Fortsätter nog köpa mitt vatten tills nån kommer med en vettig förklaring till hur detta inträffat.
Östersund -Shit happens!
Skrivet 10 feb 2011 22:35 blää (Ej registrerad)
Fortsättningsvis får vi dricka bajsvatten,men utan magproblem,alltid något,sätt nu omgående till alla krafter att fixa vårt dricksvatten från grundvattnet,Storsjön är och förblir en bajsvattentäkt.
Skrivet 10 feb 2011 22:43 Greta (Ej registrerad)
Ja, det blir härligt att dricka vatten direkt ur kranen och lättare vid matlagning. Men visst har man vant sig, jag har dessutom inte tyckt det har varit något fel på smaken, inte en enda flaska med vatten har jag burit hem. Kanske kloret gjorde susen mot den tidigare lite unkna sjövattensmaken som jag aldrig riktigt vant mig vid....
Skrivet 10 feb 2011 23:13 Nöjd med reningen (Ej registrerad)
kul att se vad östersunds folk är NÖJDA med att det blivit drickbart vatten!!
Sluta gnäll och vara så negativa, var glad att vi slipper koka allt i stället.
Och att vara rädda för döda/sterila parasiter i vattnet är de löjligaste ja hört. i så fall så borde ni sluta äta och dricka allt annat som finns. vi lever i en värld där det finns bakterier vart vi än befinner oss.
Skrivet 10 feb 2011 23:29 gillar vatten (Ej registrerad)
Till er som tror att vattnet kommer bli parasitfritt och vägrar dricka det tills det är helt renat.....
GOOD LUCK, då kommer ni få vänta hela livet.
Sluta vara så dramatiska och tro att ni dricker ett monster bara för att ni har sett några uppförstorade bilder på parasiten. Googla på kvalster, så kan ni se hur eran hud ser ut. (eller nej gör inte det, då skalar ni väl bort den)
I dricksvattnet finns det naturligt parasiter, svampar, amöbor, alger och maskar med mera med mera.
ÄVEN I FLASKVATTEN, det finns vanligtvis mer bakterier i flaskvatten än kranvatten. (www.livsmedelsverket.se)
Så hur mycket man än renar osv så kommer det alltid finnas massa mikroorganismer där.
Läs lite biologi så kanske ni förstår lite bättre vad som finns i erat inköpta flaskvatten som ni ska dricka till frukost.
Hoppas det smakar
Skrivet 10 feb 2011 23:34 Kristina (Ej registrerad)
Lite lustigt att det finns dom som klagar över att vi ändå få dricka parasiterna men att de nu är inaktiverade.... jag menar... det är väl ändå ingen som tror att vattnet vi dricker vanligtvis inte innehåller även bakterier och virus, bara det att då vi dricker det har även de inaktiverats... Eller är det verkligen så att folk tror att vi får precis bara vatten och absolut inget annat ur kranen i vanliga fall??? Vi dricker aldrig bara vatten, huvudsaken är att det inte är skadligt för oss!
Skrivet 10 feb 2011 23:47 Aquaman (Ej registrerad)
Parasiterna bekommer mig inte, varken levande eller döda. Däremot smakar vattnet väldigt illa ibland. Ifall det beror på höjd klorering så är det märkligt att det kan smaka så olika vid olika tidpunkter. Det borde väl smaka lika illa jämt? Jag ger fullständigt fan i parasiten, jag vill veta när kommunen sänker kloreringen till samma nivå som det var tidigare.
Skrivet 11 feb 2011 00:28 butrix (Ej registrerad)
Östersund finns inte på min karta så länge kommunen inte kan redovisa källa och orsaker till spridningen av parasiten.
Skrivet 11 feb 2011 02:51 Moa (Ej registrerad)
Det undrar nog många fler än det framkommer här. När ska Kloret sänkas inom lägre gränser... tror uppriktigt sagt att den är en större bov än parasiten just nu..... En polisanmälan kanske..... vad hette han nu igen järlås.... elller?
Annars jättebra att vattnet är ;-) renare.
Skrivet 11 feb 2011 03:22 karin karlsson (Ej registrerad)
Jag anser att kommunen ska fortsätta att söka vart parasiten kom ifrån. som det nu blir så kan vi kanske dircka vattnet ur kran, men vattnet i Storsjön lär varra lika infrekterat så länge man inte tar reda på vart pararsiten kom ifrån. Har Östersunds kommun rätt att förorena vår vackra sjö? Hoppas att polisen fortsätter sin undersökning.
Skrivet 11 feb 2011 03:49 Rent vatten åt alla (Ej registrerad)
Karina.
De flesta människor på denna jord saknar rent dricksvatten i brunnar och kranar. Vad ska vi göra åt DET?
Skrivet 11 feb 2011 07:11 engla80 (Ej registrerad)
Det är fortfarande skit vi dricker. Jag kommer aldrig mer dricka vatten från kranen innan parasiterna är helt borta. Skulle inte Kännas bra att dricka döda parasiter. Spelar ingen roll att de är ofarliga, de är fortfarande där.
Skrivet 11 feb 2011 07:27 mamma (Ej registrerad)
Vem vill dricka döda parasiter?
Skrivet 11 feb 2011 07:28 JH (Ej registrerad)
Parasiten lever trots UV strålning, det får vi nog i tåla. Åre? Är det så här? I Åre finns det lika mycket människor som i Östersund vid vintersäsong, från hela världen, människor som bajsar, människor då som för ut vad de mixat kommer med, mer eller mindre rakt ut i Åresjön! För var finns det ett reningsverk i Åre som Östersunds då med stora bassänger m.m. för rening. Vad man kan se så finns det bara ett mindre reningsverk där, en rening som kan uppfattas som ett grovfilter, går då resten rakt ut i sjön? Minns det skitiga vatten på 80talet som gick i vattenkranarna i Åre när reningsverket placerades ovan kranvatten intaget, det vattnet var då brun svart som gick ut i Åresjön efter rening utan vår vetskap, togs då upp av vattenintaget nedströms som förser Åreborna med färskvatten i kranarna! Detta "renade" vatten ska då ut I Åresjön, som då rinner ut i Storsjön och ger näring till vår parasit! Storsjöns strömmar som vi vet drar snabbt in i vallsundet till vårat vattenintag! Rentvatten?
Skrivet 11 feb 2011 08:50 Micke (Ej registrerad)
Att vattnet innehåller "parasiter" efter reningen är väll kanske inte så konstigt dom "filtreras inte bort" dom dödas/neutraliseras väll enbart i UV filtret? där av så kommer vi ha parasiter i vårat dricksvatten men dock ofarliga. Detta är iaf positivt för oss.
Men jag hoppas inte man ger upp detta med att försöka lokalisera vad det är som gjort att det vatten vi varit så stolta över? har blivit kanske det mest kända skitiga dricksvattnet i sverige nu.
Skrivet 11 feb 2011 08:59 Annica (Ej registrerad)
Vi är ett i-land. Bör vi då inte få ha rent vatten?!? Att andra saknar det visst. Men inte ger väl det oss en anledning att skita i att lösa problemet? Vi betalar för att få rent vatten. Jag bor i Sverige för att få förhållandevis ren luft och rent vatten.
Jag tycker att tanken på att dricka döda parasiter är avskyvärd. Vi omges av kvalster som vi dessutom inte klara oss utan men utan parasiten klarar jag mig fint!
Skrivet 11 feb 2011 09:27 Realist (Ej registrerad)
Förundras över folk i den här kommunen som tycks tro att vårt dricksvatten var sterilt innan parasiten dök upp. Det har alltid funnits och kommer alltid att finnas mikroorganismer av olika slag i allt vi äter och dricker, vi blir bara inte sjuka av allt. Det finns även i köpt vatten, grönsaker, kött mm. och det är helt normalt. Lev livet och sluta vara så nojiga. Var glada att ni inte får hämta vatten i nån skitig flod. Läs det här testet från Aftonbladet. Visserligen har den några år på nacken men det lär inte vara någon större skillnad nu.
http://www.aftonbladet.se/plus/article749253.ab
Skrivet 11 feb 2011 09:38 Förste kulturövervakare (Ej registrerad)
Roligt att se att kommunchefen Bengt Marsh vågar sig fram igen. Nu när faran (nästan) är över. Jag skulle vilja se mätningar på luften vi andas i Östersund också. I många år har vi matats med att vi har "världens rensate vatten och luft." Apropå mat: nu har vi världens bästa mat också och kallar oss redan för världens mathuvudstad. Det börjar bli litet löjligt. Det känns så småskuret, småprovinsiellt och pretentiöst. Är det inte dags snart att den förträfflige Ganman sticker hål på denna bubbla av uppblåst småpräktighet. Det ser inte bra ut marknadsmässigt att vi jämtar går omkring och storskryter om att vi lever i den bästa av världar.
Skrivet 11 feb 2011 09:54 "liteskitrensarmagen" (Ej registrerad)
Ni som inte vill dricka vattnet bara för att det finns sterila parasiter i det... tror ni att vårt vatten var helt fritt från microskopiska djur? Tror ni att ni lever i sterila världar?
Var inte så rädda för att vara en del av världen, slipper man bli sjuk av de små djuren så spelar det ju ingen roll. Vattnet mättar mer med lite mer substans i det. ^^
Skrivet 11 feb 2011 11:02 Inte nöjd (Ej registrerad)
Det som har varit jobbigt och är det är att det är så mycket klor i vattnet som gör att håret blir sååååå torrt efter ha tvättat håret och sen eksemen som jag har på händerna har blivit värre pga den förhöjda klorhalten i vattnet, det får ni genast rätta till när vattnet åter blir drickbart annars kommer det o smaka pyton om vattnet, hoppas vi får en vettig förklaring nu vad som hände och vad det kommer att bli för åtgärder för att vi alltid ska ha ett friskt vatten.....
Skrivet 11 feb 2011 13:19 Sten Nilsson (Ej registrerad)
@ S
@ Micke
Nej, parasiterna dödas inte av UV-ljus. De fortsätter leva precis som vanligt. Skillnaden är att de inte kan föröka sig inne i människor.
Skrivet 11 feb 2011 13:30 LE (Ej registrerad)
hej alla pratar om parasiten men va med alt annat skit som följer med i dricksvattnet?
virus.bakterier.tungmetaller(kvicksilver,bly osv)läkemedel och lösningsmedel .
storsjön blir icke bättre i framtiden som dricksvatten.reningsverket har inga filter bara bakterieodling i bassängen för utgående bajsvatten.