Ragunda vill inte släppa Stugun
Det pågår en namninsamling om att Stugun ska lämna Ragunda för att i stället ingå i Östersunds kommun. Men det tycker inte kommunalrådet Terese Bengard (S) är en bra idé.
Relaterat
Ärendet om att Stugubor vill bryta sig loss och tillhöra Östersund togs upp under kommunstyrelsemötet i tisdags.
– Ragunda klarar sig inte utan Stugun. Vi vill bli fler invånare, inte färre, säger Terese Bengard.
Just nu ligger namnlistor ute i Stugun. Kommunalrådet har sett listorna.
– Det är trist att höra att de hellre vill tillhöra en annan kommun än den kommunen jag arbetar för att göra så bra som möjligt. Jag hoppas de vill vara en del av kommunen, säger hon.
Hon tror inte att Stuguborna får det bättre i en större kommun.
– I en liten kommun som Ragunda har de större möjlighet att kunna vara med och påverka, säger Terese Bengard.
Startskottet till att Stugubor vill bryta sig loss är att ett nytt äldreboende ska byggas i Hammarstrand samtidigt som antalet platser på Bergegården dras ner.
– Det är en misstolkning. Vi ska bygga 60 platser i Hammarstrand jämfört med dagen 58 platser. Det är ingen nerdragning i Stugun men det är bara 18 platser som är godkända att användas som äldreboende. Vi är en liten kommun och har inte haft administrativa resurser att utreda bygge av fler platser i Stugun. Vi har börjat i Hammarstrand eftersom behovet där är skriande, säger hon.
Men nu ska kommunen träffa lokala intressenter och företag angående Bergegården.
– Det ska bli spännande att lyssna på vad de har att säga.
Under kommunstyrelsen fastslogs även Ragundas nya mål. Kommunen ska växa med 100 personer fram till 2015, skapa 100 nya jobb, ha 100 000 turistbesök och ge 100 procent rätt samhällsservice till företag och medborgare.
– Det känns kul att kunna sätta igång och jobba mot de nya målen, säger Terese Bengard.





















Senaste kommentarerna:
Skrivet 26 jan 2011 19:46 Håkan Olofsson (Ej registrerad)
Sluta leta efter splittrade lösningar.
Ska länet lyckas vända den utveckling som pågått i årtionden och som leder mot ren förödelse måste vi samlas under en flagga.Länet behöver utgöra en egen region och i den lyckas med konststycket att vara bra på att vara liten.Dagens kommunförvaltning gör sitt dagliga arbete på åtta ställen i länet.Fler och fler områden kräver kommunförbund och samverkansorgan.Förvaltningen sker med knappa resurser både ekonomiskt och kompetensmässigt.Kortsiktigt tänkande råder man fokuserar nästan enbart på kommande bokslut.Det här håller inte vi måste samarbeta och använda våra skattefinansierade resurser klokt.Vi behöver inte en sjukvårdsorganisation som gör att kommun och landsting gör vad man kan för att skjuta över ansvaret på varandra.Det är alltid bekvämast att lufsa på i gamla fotspår men vill vi ha ett vitalt län om 20 år krävs det att vi törs ta befälet över vår förvaltning och det nu innan vi blir överkörda från centralt håll.
Skrivet 26 jan 2011 20:52 Stugun (Ej registrerad)
Men Terese Bengard, fattar du ingenting! Det är ju Östersund och stadslivet med sitt utbud som lockar! Och jag förstår att du vill ha kvar Stuguområdet, det är ju trots allt kommunens rikaste område!
Skrivet 27 jan 2011 14:00 röde orm (Ej registrerad)
Äntligen! Om stugun vill tillhöra östersund så vore det förbanne mig det klokaste
dom gjort. Alla som förstår hur det ligger till borde göra detsamma.
Skrivet 27 jan 2011 17:47 Sagt det förut (Ej registrerad)
Jag som Stugubo vill inte längre bidra med mina skattepengar till ragunda och denna eviga uppförsbacke.. har inget österut att göra och önskar inte heller att fler av stuguns företag/jobb flyttas dit. Posten senast och nu snackas det om bergegården. Visst de inte säkert vi får det bättre i Östersunds kommun men vi får alla en skatte minskning dvs lönehöjning på flera tusen om år och uppförsbacken kommer minst att plana ut . Hoppas alla som kan skriver på och att flytten Västerut blir snabb.
Skrivet 27 jan 2011 18:12 Jonas (Ej registrerad)
Jag skulle vilja höra några bra argument för att inte skriva på.. Varför ska Stuguborna fortsätta betala skatt till Ragunda kommun ?
Skrivet 28 jan 2011 07:30 För planeringens skull (Ej registrerad)
På Ragunda kommuns hemsida är det inte så lätt att hitta det man söker om man är ovan. Så jag vill veta. När äger det kommande kommunfullmäktigemötet rum? Datum, tid, och plats.
Skrivet 28 jan 2011 14:47 Per Carlson, Vänsterpartiet i Ragunda (Ej registrerad)
Man får ju ändå säga att det är lite märkligt att detta missnöje inte avspeglade sig i valresultatet som ju gav stöd åt den misslyckade politik som förts i så många år... Det finns ju faktiskt alternativ, även om de aldrig kom fram i lokalpressen.
Skrivet 31 jan 2011 12:10 För planeringens skull (Ej registrerad)
Varför kan inte Ragunda kommun skriva på sin hemsida om när kommunfullmäktigemötet äger rum? Har letat nu. Borde finnas under "protokoll och kallelser. Varför inte på första sidan? Vill man inte informera? Finns det någon som vet?
Skrivet 1 feb 2011 12:44 less (Ej registrerad)
tycker dom i stugun tänker helt rätt, varför ska vi hålla på o betala en massa då de bara är i hammarstrand allt ska konsentreras? bor i bispgården o vill då hellre tillhöra en annan kommun.. ett ex turister kommer o stannar o frågar vart nånstans i hammarstrand thai pavilojongen ligger...hmmm ja så vitt jag vet så ligger de i utandede, bispgården.....men inte enligt turistinfo...då ligger den visst på "centralorten" nä ta o tänka lite utanför boxen kanske.... om man vill få de här att vända gäller de nog o se till att alla blir nöjda o att allt inte ska fokuseras på hammarn....
Skrivet 1 feb 2011 18:32 Trött på Gnäll (Ej registrerad)
Men Visst är den Positiva andan härlig helst här i Hammarstrand, tyvärr verkar det som vi inte kan smitta av oss till vissa andra , läste i dagens öp om att de tror att bergegården ska läggas ner. Snälla ta reda på fakta innan ni skriver. Vem gynnas av allt detta gnällande ? Skulle vara väldigt intressant att få se hur mycket bidrag som går till idrottsföreningarna i Stugun kontra resten av Ragunda. Men va gör de , allt vi kan ger vi er med glädje. Är det eran målsättning att skapa en vi och dom anda så är ni på god väg att lyckas, eller är det den gamla stugu klychan om Stuguherrar och Ragunda bönder som håller på att ta form igen ?? Nä snälla kom med fakta och sluta gnälla, kom gärna med bra ideer det gynna alla.
Skrivet 2 feb 2011 21:00 Anders Olausson (Ej registrerad)
Somliga tror att om man inte gillar att tillhöra Ragunda kommun så gnäller man.
detta är ren nonsens. Det är dags att öppna ögonen och inse att man kan inte som kommun ivestera sig ur krisen genom att bygga nya dyra komplex för äldreboende.
Personligen så tror jag inte att missnöjet bland oss Stugubor bara handlar om äldreboende, det handlar nog mycket om helheten.
Skrivet 2 feb 2011 21:34 Åldrande (Ej registrerad)
Enligt Ragunda kommuns sammanträdeskalender 2011 så är det kommunfullmäktigemöte den 9 februari. Tid och plats höljs fortfarande i dunkel. Besök mötet, alla Stugubor som kan! Det gäller vår framtid!
Skrivet 3 feb 2011 07:06 Trött på Gnäll (Ej registrerad)
Vad Menar du med helheten ? Är det på det personliga planet som bekymmren finns.
Eller kan det vara så att du tror att alla Stugubor delar ditt missnöje, som jag ser det så svarar du bara på Bergegården och vad du "vet" om det. När det gäller äldreboendet så är väl de som bor i Hammarstrand lika berättigade till att ha samma standard som Bergegården har. Nu får du ta och tänka lite längre. Se helheten som du pratar om.
Skrivet 3 feb 2011 12:18 Anders Olausson (Ej registrerad)
Trött på Gnäll (Ej registrerad) skrev: Vad Menar du med helheten ? Är det på det personliga planet som bekymmren finns.
Eller kan det vara så att du tror att alla Stugubor delar ditt missnöje, som jag ser det så svarar du bara på Bergegården och vad du "vet" om det. När det gäller äldreboendet så är väl de som bor i Hammarstrand lika berättigade till att ha samma standard som Bergegården har. Nu får du ta och tänka lite längre. Se helheten som du pratar om.
Med helheten menar jag att det finns så mycket mer som talar för en delning av Ragunda kommun.
1. För det första är vi för få individer som ska bekosta en egen kommunal organisation.
2. Rent geografiskt ser jag också många fördelar med att Stugun skulle tillhöra Östersund, Bispgårdarna får väl tala för sig själva men tror nog många av dom inser att en flytt mot Sollefteå eller Sundsvall vore att föredra.
3. Om jag lyfter blicken lite till så ser jag att alla komunikationer vi har går i stort sätt till Östersund, ska jag handla något extra som inte fins i Stugun så åker jag till Östersund, När det gäller sjukvård som inte Stuguns hälsocentral klarar så vill jag åka till Östersund. m.m. m.m.
OBS! Detta är inte GNÄLL det är SOM SANNINGEN ÄR och jag har slutat stoppa HUVUDET I SANDEN.
Vad beträffar det peronliga planet så finns det inga problem, men hur har du det själv?
Skrivet 3 feb 2011 16:45 87:an västerut (Ej registrerad)
Jag tycker att Anders Olausson beskriver väldigt bra vad många i Stugun med omnejd känner just nu. Det visar väl också den namninsamling, för en delning av kommunen som nu pågår. Och det här är inger gnäll, det är en åsikt !
Skrivet 4 feb 2011 15:17 Blir så trött på stugubor (Ej registrerad)
Vad är det för fel med Ragunda kommun? Dålig skötsel av kommunen, en ekonomi körd i botten, ingen vill eller kan ta ansvar för kommunens verksamheter. Tar inte tag i problemen utan skjuter dem framför sig. Det har skett under ett antal år, hela 2000-talet.
Kommunens ledning har till stor del kommit från Stugun. Nu är det inte samma dominans från ledande kvinnliga politiker från Stugun. Nu är det en person som vill åstadkomma något, som brinner för sin uppgift, som tvingas städa, ta tag i ekonomi och lösa uppskjutna promblem. Att under 10-års tid ha sökt dispens för ett uråldrigt och eftersatt äldreboende är inte acceptabelt. Sanningen och verkligheten har kommit i dagen. Vad är ditt bekymmer Anders Olausson? Du måste åka till Östersund! Hur mycket kortare blir det för dig om Stugun går till Östersund? Stugubor, tänk efter! Är ni delaktig i valet av stugupolitiker under 2000-talet? Nu vill ni inte vara med att städa!! Svagt
Skrivet 4 feb 2011 17:53 Anders Olausson (Ej registrerad)
Personen bakom signaturen BLIR SÅ TRÖTT PÅ STUGUBOR har nog inte förstått vad jag försökt förklara. Det går inte driva en kommun med så få innevånare som vi har i Ragunda, det är som att driva ett företag med för få kunder du får inte ekonomin att gå ihop. Ambitionen att öka antalet innevånare med 100 pers. till år 2015 löser inga problem rent ekonomiskt inte hällre att öka trycket på äldre genom höjda avgifter.
Varför har vi idag landets högsta skattetryck, länets dyraste renhållning m.m.
Ungdommar som mår sämst i landet? Kan det vara för att vi har så fin natur o bra luft. NEJ JAG BLIR SÅ TRÖTT PÅ STRUTSAR SOM FÖRMODLIGEN BOR RUNT HAMMARSTRAND.
Skrivet 4 feb 2011 20:07 Fått nog av Ragunda kommun (Ej registrerad)
Det var då ett jäkla hackande på Anders Olausson. Att det ska vara så svårt för vissa Ragundabor att förstå att om man lever i de västra delarna, så är det också naturligt att det är Östersund som är centralorten. Hammarstrand är vackert, inget fel så. Men det är en by som i alla fall jag, bara passerar på väg till IKEA. Jag känner ingen där och har ingen annan relation till orten heller. På BB i Östersund är jag född. Sedan blev det gymnasium, lumpen på I5, högskola och därefter jobb i stan. Med pendling. Alltså större delen av livet levs i Östersund, som jag också utan tvekan kallar min andra hembygd. Det är i stan det händer, bio, teater, restauranger, museum, och ett utbud av affärer där komplettering görs av det som inte finns i Stugun. Tåg och flyg utgår ju även därifrån. Och inte minst, släkt och vänner bor också där. Därför är Östersund det naturliga valet för mig. Socialdemokraternas valsegrar är jag däremot totalt oskyldig till. Så ingen hjälp med städningen från mig alltså!
Skrivet 4 feb 2011 23:55 Är nu ännu tröttare på stugubor, dock ej A O (Ej registrerad)
Förstår inte, det går inte, högsta skattetrycket, dyraste renhållningen, ungdomar mår sämst i landet. Ska inte anklaga dig, Anders Olausson, för att vara orsaken till denna utveckling. Däremot har stugoborna sett till att placera de tyngsta politikerposterna med personer från kommunens västra område.
Har man den negativa och trista inställningen att - det går inte- då är du och övriga som delar din uppfattning inte intresserad av någonting och har inget engagemang förutom att klaga.
Ett företag med inkompetent ledning får kicken med omedelbar verkan av ägarna. Är ägarna passiva, förstår inget eller ännu värre - har inställningen att det går inte- då har du kommit till Ragunda kommuns västra utpost.
Även stuguborna ska ta sitt ansvar och det är trist när man passiviteten endast duger till att skriva under protestlista.
Till dig som har dina släktingar i Östersund. Vad är det som hindrar dig att flytta dit?
Flytt av kommungräns gör inte att du kommer närmare! Bara gnäll!
Skrivet 5 feb 2011 12:19 Fått nog av Ragunda kommun (Ej registrerad)
Ja du, "Är nu ännu tröttare på stugubor,"
Jag visste att den där kommentaren skulle komma från dig. Och du ska veta att mig ska du inte behöva uppmana till att flytta! Det är nämligen något som står mycket högt på prioriteringslistan för mig och min familj! Men eftersom jag tycker så mycket om mitt nuvarande boende så får det bli ett fritidsboende!
Skrivet 5 feb 2011 13:15 100% övertygad om att höjda avgifter, och många jägare och skotrar inte lockar nya invånare! (Ej registrerad)
Hur konstruktivt är det att ställa frågan "vad är det som hindrar dig att flytta dit?", Ö-sund alltså? Hur kommer det sig att så fort man resonerar kring, och kritiserar Ragunda kommun, vare sig det är skötsel eller delning, alltid får veta att man bara gnäller? Om man var helt oengagerad i sin bygd, skulle man väl skita fullständigt i hur den sköttes!! Har förstått att det finns människor här som stannat kvar eftersom de trivs i sina byar, har familjesituationer som försvårar flytt, driver verksamheter eller har hyfsade jobb, men som ändå kommer att flytta framöver därför att det finns en slags smärtgräns! Att bara flytta Stuguns kommundel till Östersund är förstås inte möjligt, även om det är lockade. Antingen får man stycka upp hela kommunen eller hoppas på att hela Jämtland eller länet blir en kommun. Jag tror också att nuvarande kommunalråd är ett rejält lyft jämfört med förra, men hon kan väl knappast trolla? En så liten och under så lång tid misskött kommun kan inte överleva.
Skrivet 6 feb 2011 17:38 Anders Olausson (Ej registrerad)
Börjar inse att signaturen trött på Stugubor förmodligen tillhör den falang som under många år har satt käppar i hjulen för att den tidigare komunala ledningen inte skulle kunna bedriva någon vettig politik. Det som du har rätt i är att jag har inget ansvar för dom senaste 10 årens poletik i Ragunda eftersom jag är moderat såklart. Dessutom tror jag ingen VD hade suttit kvar frivilligt i den här företaget (kommunen) där vi ägare är så svaga, vi kan inte ens framföra åsikter och fakta utan att vissa personer i ägarledet slutar att vara sakliga. Åter till fakta, någon trodde inte det blev närmare för Stuguborna om man tillhörde Östersund, ett tydligt ex. om jag kontacktar stuguns hälsocentral och dom måste hänvisa mig till Hammarstrand där det visar sig att dom måste remitera mig till Östersund. Hoppas inte behöva räkna ut hur många mil i onödan som jag behöver åka, de borde väl alla klara av. Vet att alla Stugubor klarar den matematiken. Ta upp huvudet ur sanden det går inte blunda.
Skrivet 6 feb 2011 23:11 Blir så trött på stugubor på hälsocentralen (Ej registrerad)
Anders Olausson, ber så mycket om ursäkt för jag har inte förstått eller rättare, satt mig in i dina bekymmer med att vara bosatt i Stugun. Din faktabeskrivning med att först bli remitterad till hälsocentralen i Hammarstrand för att sedan åka ända till Östersund och få vård, det hade jag inte tänkt på. Du får ta upp det med landstinget.
Skicka in en protes(t)lista.
Kan bara beklaga att du och jag inte befinner oss på samma nivå. Önskar dig lycka till och hoppas att du slipper åka till hälsocentralen i Hammarstrand. Många mil blir det.
Skrivet 7 feb 2011 07:14 Trött på Gnäll (Ej registrerad)
Har läst de senaste inläggen, håller med om att det är ett dyrt bygge och om det finns alternativ så ska det kollas upp. Men jag fattar inte varför ni svänger er som ormar (tydligen populärt med djurliknelser) när jag ställde frågan som ni envist blundar för. VARFÖR ska inte äldre i Hammarstrand ha rätt till samma standard som Bergegårdens äldre ? Varför envisas med att prata om en nedläggning som man läser om i protestlistorna men som inte verkar vara aktuell. Läser att Ungdomarna här mår sämst i Sverige. Vart hittar ni dessa uppgifter ?
Eller att ni inte vill åka österut annat än till Ikea ! Det är ju som jag ser det en uppmaning till att inte handla här i Hammarstrand, ska vi som åker förbi stugun och brukar handla på OK ICA Järnaffären mm Sluta med det då eller vad menar ni ???
Nä ni vill nog ha dom inkomsterna eller hur !
Nu GNÄLLS det på allt men ve den som svarar er på gnället... eller hur.
Skrivet 7 feb 2011 09:57 Anders Olausson (Ej registrerad)
Ids inte komentera dom senaste inläggen då nivån blir allt lägre, det är tydligen helt omöjligt att föra en saklig debatt med delar av den här befolkningen vilket inte gagnar Ragunda som kommun. När man tar fram fakta så blundar vissa för detta. Alla fakta med statestik om riket,länet och kommuner hittar ni på internet. Det vore mer intressant om någon kunde lägga fram något argument varför Stuguborna skulle vilja vara kvar i Ragunda kommun. Tråkigt är det också att se att när argumenten tryter så tar vissa till ord som om man skulle ha personliga problem. Nej om det nu var på det sättet så skulle jag nog också skriva under signatur och inte våga uppge vem jag är. Slutligen vad är så bra med Ragunda kommun så att jag ska stanna kvar?
Skrivet 7 feb 2011 19:06 Fått nog av Ragunda kommun (Ej registrerad)
@ Trött på Gnäll
Jag har inte uppmanat någon att inte åka till Hammarstrand för att handla eller göra andra ärenden!! Jag beskriver bara min egen situation och då handlar jag där jag för det mesta är, alltså i Östersund! Angående hälsocentraler är det nu tack och lov möjligt att välja fritt. Själv väljer jag privata alternativ och även där är Östersund bra med olika valmöjligheter.