Amning gör ditt barn smart
Barn som ammats presterar bättre i skolan. Det visar ny forskning från universitetet i Oxford.
Relaterat
I Storbritannien där testet genomfördes är amningsfrekvensen betydligt lägre än i Sverige. Bara 35 procent av de brittiska barnen ammas efter en vecka.Fotograf: Thinkstock
Att bröstmjölk är hälsosamt för bebisar har forskarna länge varit överens om men nu visar ny forskning dessutom att mjölken gör ditt barn smartare. Forskarna vid universitetet i Oxford, Storbritannien, har studerat barn som ammats och jämfört dem med jämnåriga barn som fått bröstmjölksersättning. Resultatet visar att barn som fått bröstmjölk, åtminstone under sina fyra första levnadsveckor, presterade bättre när de testades i läsning, skrivning och i matte. Redan vid fem års ålder syntes skillnader. När testet sedan följdes upp vid elva och fjorton års ålder presterade de ammade barnen fortfarande bättre.
En av svårigheterna i testet var att bevisa att skillnaden mellan barnens studieresultat inte berodde på att det var en viss typ av mamma som ammade och att den typen av mamma var bättre på att uppfostra smarta barn och att det var därför som barnen klarade testen bättre, säger Maria Iacovou till tidningen The Guardian.
Men bröstmjölksbarnen jämfördes sedan med barn som var likartade i alla tänkbara avseende varpå man kom fram till att barnen som hade fått bröstmjölk istället för ersättning faktiskt klarade testen bättre.
– Vi hittade en länk mellan bröstmjölk och inlärningsförmåga. Bröstmjölkens goda inflytande på hälsan har länge varit känt och nu kan vi också säga att den också är bra för deras hjärnor, säger Maria Iacovou till tidningen The Guardian.
I Storbritannien där testet genomfördes är amningsfrekvensen betydligt lägre än i Sverige. Bara 35 procent av de brittiska barnen ammas efter en vecka och 21 procent vid sex veckor. Bara tre procent av barnen ammas vid sex månader.
I Sverige ammas drygt 85 procent av barnen vid en veckas ålder. Men andelen mammor som ammar sina barn minskar. Den nedåtgående trenden har pågått sedan 2004.
Caroline Wiberg
för Familjeliv.se









































Senaste kommentarerna:
Skrivet 23 mar 2011 09:19 Susann (Ej registrerad)
Så det menas att min unge kommer att bli dum? Osmart? Av alla ammade människor jag känner så finns det ganska bra många dumluvor!
Jag tror inte det beror på om dom blev ammade eller inte.
Jag hade lätt i skolan, min syster hade det svårt, båda blev ammade från samma bröst!
Blev du faktiskt ammad?
Skrivet 26 mar 2011 20:55 Anna (Ej registrerad)
Om man läser artikeln står det inte att barn som inte ammas l blir dumma, utan att det som ammas har lättARE för inlärning. Allt är inte antingen svart eller vitt...
Skrivet 29 mar 2011 18:08 Johan (Ej registrerad)
Det som också missas i studien är ju närheten till mamman som jag är helt övertygad om är bra mycket viktigare än vilket typ av mjölk som man får. Studera närhet istället är mitt förslag istället för vilken typ av mjölk man får för det säger ingenting.
Skrivet 4 apr 2011 22:25 ersättning (Ej registrerad)
ilket skitsnack. mitt barn som INTE ammats (inte för jag inte ville utan för att det bara inte går för vissa) har då bra mycket lättare än andra barn att lära sig och är mera frammåt och pratar mycket bättre!
det där har inget med ammningen att göra. vilket dravel!