Björnen skadesköts mitt i byn
I tisdags skadesköts en björn i Norrby i Strömsunds kommun.
Det var en naturbevakare som upptäckte färskt blod på vägen genom byn.
– Sedan hittade platsen där björnen skjutits. Det hade stänkt blod på träden, berättar naturbevakaren Håkan Berglund.
Relaterat
Fakta
800 björnar i länet
Det finns ungefär 800 björnar i Jämtlands län. Det är länsstyrelsen som beräknat siffran utifrån den björninventering som gjordes 2006.
Under fjolårets björnjakt som inleddes 21 augusti fälldes 90 djur, 45 björnar söder om E 14 och 45 björnar norr om Europavägen.
Redan 16 september fälldes den sista av de 90 tilldelade björnarna.
Bybor kontaktade länsstyrelsens naturbevakare efter att de varit oroliga när två björnar vistats inne i byn.
– Vi tar alltid folks oro på allvar och i tisdags kväll åkte vi till Norrby. I sådana här lägen pratar vi med folk som är oroliga och vi försöker skrämma i väg björnar som är nära bebyggelse, berättar naturbevakaren Håkan Berglund.
Men när naturbevakarna kom till byn så drog hundarna i väg mot dofter efter byvägen. Det var då upptäckten gjordes.
– På vägen var det rätt mycket blod. Man undrade vad det var för djur som hade orsakat blodet. Sedan gick vi ner en bit från vägen och upptäckte blod på en gren. Då förstod jag att allt inte låg rätt till, berättar Berglund.
Med hjälp av hundarna följde han blodspåret och kom till slut fram till en plats där det var blod på träden. Platsen låg bara 100 meter från närmaste hus.
– Här har någon skjutit mot björnen och det har stänkt blod på träden. Sedan kan man följa blodspåren och vi har hittat tre legor där den skadade björnen har legat. Vi inledde sökandet direkt men avslutade när det blev mörkt. Tyvärr kunde vi aldrig hitta den skadade björnen, säger Berglund.
Under torsdagen vid 10-tiden på förmiddagen fick länsstyrelsen och polisen kännedom om att en björn var synlig i byn igen. Därför beslutades att naturbevakare skulle skickas dit för att fortsätta letandet.
– Jag tror ju inte att det är den skadade björnen utan en annan. Men folk är oroliga och jag förstår det. Nu ska vi göra ett nytt försök att hitta den skjutna björnen, som nu kan vara död. Om inte ska vi avliva den eftersom allt tyder på att den är svårt skadad, säger Håkan Berglund.
• Hur säker kan ni vara att den verkligen skjutits och inte skadats på annat sätt?
– Det är klart att det kan bli stora skador när stora björnar slåss, men efter att ha tittat på den här platsen så är vi rätt så säkra att det handlar om att björnen blivit skjuten. Vi jobbar bara efter den teorin.
• Ska man vara rädd när man är ute?
– Man kanske inte behöver vara rädd. Men eftersom det kan finnas en skadad björn i området ska man i alla fall iaktta viss försiktighet.
• Hur ofta får du leta efter tjuvskjutna björnar?
– Det händer nästan aldrig. De gånger man letar efter skadeskjutna björnar när det inte är björnjakt är när någon älgjägare blivit anfallen och skjutit.
• Vad säger du om det här fallet?
– Jag tycker att det är så fruktansvärt onödigt att skjuta mot en björn som inte har gjort någonting. Det är ju ett grovt jaktbrott. Det hade varit bättre att ringa oss så vi hade kunnat skrämma bort den.





















Senaste kommentarerna:
Skrivet 19 maj 2011 18:16 Karina (Ej registrerad)
Hur det än är så är en skadad björn farligare än den är som frisk och fri......ska man skjuta så kan man väl träffa rätt annars är det ingen idé då har man förastt sina medmänniskor i större fara än innan...Så pinsamt!!!!! Om den nu är illegalt skjuten vill säga. Bäst jag skriver det så ingen blir upprörd!
Skrivet 19 maj 2011 20:01 Frågande (Ej registrerad)
Jag tycker det hela låter mycket märkligt. Om björnen nu har skjutits,100m från närmaste hus och byn , borde väl någon ha hört det. Någon/ några i byn har tillkallat naturbevakare för att skrämma bort björnen/björnarna. Jag tror knappast att någon skulle vara så våghalsig och försöka skjuta björnen med den kännedomen (för det måste personen vetat om) OCH med risk för att misslyckas med alltihopa dvs skadeskjuta den. Hittas björnen hittas den skyldige. Jag tror att björnen skadat sig utan mänsklig inblandning.
Skrivet 19 maj 2011 20:46 Anders (Ej registrerad)
Jag håller med föregående talare. Om björnen har skjutits måste det ju finnas spår av någon kula, t.ex. i trädet, och det framgår det ju inte. Det var blodfläckar på trädet, men de kan ju ha kommit dit ändå, pga att björnen kan ha gjort sig illa på något sätt.
Skrivet 19 maj 2011 22:01 Skattebetalare (Ej registrerad)
Jajamen! Skicka dit Jarlås och Andrew Sörensen med sin kompetens och 4 helikoptrar från Stockholm. Kanske Holmer har tid?
Naturbevakarna kan nog behöva all hjälp dom kan få för att hitta mördaren.
Kanske Afganistanstyrkan kan kompa ut oxå och reda upp denna historia.
Vad gör man inte för att få behålla sitt jobb inom länstyrelsen.
Skärpning och återvänd till kontoret! Självklart är det en annan björn som tagit en rival. Pinsamt!
Skrivet 20 maj 2011 05:57 Stefan (Ej registrerad)
Helt klart måste en sådan sak utredas.Tror nog att Berglund har mycket större kompetens inom området än ni har tillsammans.
Skrivet 20 maj 2011 07:15 Mikael (Ej registrerad)
Det är intressant att läsa harangerna av ad hominem-attacker som dyker upp när det kommer fram att det pågår tjuvskytte. Genast så påstås att det "självklart" bara är en ursäkt för att "få behålla jobbet", detta av s.k. "internet tough guys" som sitter framför sina datorer.
Varför är det så svårt att tro att det finns tjuvskyttar i våra skogar? Det finns då en hel hög nere i dalarna och även om rovdjurshatarna där är aningen mer rabiata än de som finns här uppe så har jag svårt att tro att vi är helt förskonade från "Skjut-gräv-tig"-gubbar som skiter fullständigt i naturen och mest vill skjuta saker (och därför ser varg och björn som hot mot sin jakthund och "sitt" jaktbyte, älgen).
Skrivet 20 maj 2011 09:44 krister andersson (Ej registrerad)
"Stefan" Kompetensen kan man alltid ha en uppfattning om, men under årens lopp har det hänt mycket runt björnar, naturbevakare, tjuvskytte så man blir lite skeptisk till allt som sägs. Den senaste händelsen ställer frågor till hur man kan vara alldeles säker på att det är tjuvjakt och varför hittar man inte björnen när man har tillgång till hundar och blodspår. Om man sammanfattar allt som tidigare har hänt runt dessa experter så har man all rätt att vara frågande till allt.
Skrivet 20 maj 2011 21:04 antoos (Ej registrerad)
man blir ju lite misstänksam att detta är en liten sammansvärjning. Konstigt att det anmäls "närgången" björn precis då det skett en skadeskjutning och eftersök antagligen "behövs" och länsstyrelsen dyker upp med erforderliga hundar. Det är även lite konstigt med alla antydningar till att det finns en massa naturliga orsaker som björnen skulle kunnat skadat sig på, finns säkert en och annan naturlig orsak men men...
Skrivet 21 maj 2011 11:23 lisa (Ej registrerad)
Tycker många av kommentarerna här bara tyder på att det finns folk som vet mer än vad se säger och som skyddar tjuvskytten, det behöver man inte vara någon detektiv för att räkna ut:-) Helt otroligt vad mkt inbecilla människor det verkar sitta vid datorerna, och hur kan man hata djur så mkt? Fattar inte det...
Och det är klart att ngn har hört skottet, men ingen vill eller törs säga ngt....dags att visa civilkurage någon kanske? Den som har modet att ange tjuvskyddet kommer att vara en hjälte i mina ögon iallafall...
Skrivet 21 maj 2011 12:52 KA (Ej registrerad)
Många verkar tro att ett gevärsskott låter och dånar som en smärre jordbävning, idagens läge använder många ljuddämpare på jaktgevär vilket är troligt i detta fall när man avlossar skott nära bebyggelse vilket skett i detta fall...
Skrivet 21 maj 2011 16:08 Bjenn (Ej registrerad)
Tyvärr är det så att det växer en böld inom jägarkåren som tror att dom är rebeller som lever enligt den devisen, "Skjut och gräv" och sedan tror att vi som lever här i dom björntätaste områdena ser björnen och andra rovdjur som ett problem.Det finns hur många bevis som helst på åtelställen med gömslen,mmskameror som sänder bilder direkt till mobilen,biljakt mm. som saboterar för oss seriösa jägare!
Skrivet 22 maj 2011 08:38 Eftersöksjägare (Ej registrerad)
En Undran? Vilken kvalitet på spårhundar har används när det bevisligen är blodspår man spårar efter, och går bet?! Finns det någon som helst kvalitetssäkring på dessa hundar? Kan någon från Länsstyrelsen ge svar på dessa frågor.
Skrivet 22 maj 2011 17:09 jesse (Ej registrerad)
Kan någon med säkerhet säga att blodspåren kommer från en björn eller kan det vara så att björnen burit på ett byte som den mumsat i sig vid "legorna" därav de upphörda spåren?
Skrivet 22 maj 2011 19:14 Pricken (Ej registrerad)
"Eftersöksjägare undrade" om hundarna........ jag håller med. I filminslaget visas en vanlig Laika som väl varierar i kvalitet från kompetenta redskap vid löshundsjakt på älg och björn, i bland i klass med Jämthund men en riktig ertersökshund är det inte. I min vetskap är den bästa eftersökshunden den som inte "jagar" utan spåren är allt, uppflygande fågel bryr den sig inte om. Så skulle man hårddra kraven på tillgång till eftersöks ekipage, skulle säkert vi i de flesta jaktlag vara i blåsväder.
Skrivet 22 maj 2011 19:24 Frostviksbo (Ej registrerad)
Tjuskjutning? För ca 10-12år sen fann man en död björn uppe på oxfjället inom dorotea kommun. Det blev stora rubriker om den sk tjuvskjutna björnen, vid obduktionen konstaterades att björnen var dödad av en annan björn, förmodligen en som björnhonan skyddade sina ungar. För ca 8 år sen hittade man en tjuvskjuten björn i sopsäckar inom Daimadalens natureservat.. då skrek åklagare och länsstyrelse i media om tjuvjakt.. det visade sig vara en hund som en hundspannsägare måste slå ihjäl när han var ute. Det däremot hördes inte i media att det var en hund. för ca 6 år sen var det en trebent lo som var utanför strömsund. Illegala trampsaxar och tjuvjakt skrek polis och länsstyrelse i media åter igen, en stor jakt påbörjades på den skadade lon, det visade sig att det var mest troligt tåget el en bilpåkörning som hade skurit av tassen på lon och ingen Illegal fälla. men det hördes heller inte i media. Har BJÖRNEN hittats el är det ännu ett misstag att gå ut i media i förtid?
Skrivet 23 maj 2011 01:05 Eka (Ej registrerad)
Till dem som ifrågasätter iifall laikan duger till att spåra och tycker länsstyrelsen borde svara på den frågan:
Ni får väl ringa länsstyrelsen och fråga efter hundens kvalifikationer. Att ifrågasätta i ett kommentarsfält på nätet är inte att ställa frågan till den det berör.
Skrivet 23 maj 2011 10:26 Hundföraren (Ej registrerad)
Som gammal hundförare med över 50 års erfarenhet av att hitta skadat vilt, blir man upprörd av att läsa "Naturbevakare" Håkan Berglunds kommentarer. Skadat vilt ska man INTE gå efter för tidigt, man avvaktar helst flera timmar så att djuret hinner lägga sig och självdö, eftersom björnen stötts ur legan är det helt klart att man gått på spåret alldeles för tidigt, när man stötte björnen i första legan skulle man avbrutit eftersöket och avvaktat. Låt proffsen sköta sånt här, och ni andra kan sitta på era kontor och lösa korsord.
Skrivet 23 maj 2011 13:08 krister andersson (Ej registrerad)
Så länge ingen hittar björnen och kan med säkerhet påvisa att det rör sig om en påskjuten björn då skall man prata i små bokstäver och det gäller alla. Även naturbevakare bör vara lite försiktig innan man tror sig veta att det är tjuvjakt.
Lägg ner och vänta på bevis !
Skrivet 24 maj 2011 10:02 L (Ej registrerad)
Det ska bli intressant att se vad alla ni som inte har trott på att björnen var påskjuten kommer att skriva nu, troligtsvis kommer ni att vara skamsen och tyst, eller så skyller ni som vanligt på rovdjurspolitiken.
Skrivet 24 maj 2011 10:19 Stefan (Ej registrerad)
Anders,Frågande,Krister Andersson,Frostviksbo, låt oss få läsa era kommentarer nu när björnen är skjuten!
Skrivet 24 maj 2011 13:37 Eka (Ej registrerad)
Till Hundföraren:
Ja, och nu vet vi också att det var proffs som skötte det hela. Björnen var skjuten i käken och det var den teori de också hade då de studerade blodspåren. En björn som är skjuten i käken lägger sig inte ner och självdör i första rappet, man börjar också därför att spåra ganska snabbt.